Анотація
У статті проаналізовано провідні форми стимулювання вихователів закладів дошкільної освіти до професійного зростання, які набули свого широкого використання в другій половині ХХ століття. З’ясовано, що до розповсюджених форм заохочення дошкільних працівників у досліджуваний період належали: друк статей, що були присвячені діяльності найкращих вихователів; нагородження їх високими урядовими нагородами, наприклад, медаллю «За трудову відзнаку»; організація різноманітних курсів, семінарів, науково-практичних конференцій, «кущових об’єднань»; проведення педагогічних читань, нарад дошкільних працівників; активний рух за оволодіння вихователями педагогічною майстерністю, котрий було присвячено ювілейним подіям; вивчення діяльності дитячих садків, колективні перегляди, постійні спостереження за роботою вихователів – майстрів своєї справи; взаємовідвідування закладів дошкільної освіти, надання їм взаємодопомоги; організація шефської допомоги досвідчених фахівців молодим спеціалістам; надання різнопланових завдань і доручень, проведення виставок, перевірка і взаємоперевірка, організація обміну досвідом та підведення підсумків на розширених педагогічних нарадах; проведення показових відкритих занять, котрі дозволяли присутнім проаналізувати побачене, висловити власну думку, відзначити, що доцільно запозичити, домовитися щодо термінів упровадження кращого досвіду у власну практичну діяльність. На указаних заходах широко обговорювалися питання стосовно покращення якості виховання дітей дошкільного віку, необхідності масового розповсюдження й упровадження в практику ЗДО передового педагогічного досвіду. Особливу увагу приділено Республіканським педагогічним читанням як дієвій формі заохочення дошкільних працівників до професійного зростання. Учасники отримували матеріальні премії, цінні подарунки, путівки, почесні грамоти, листи подяки тощо. З метою заохочення працівників дошкільного профілю до самовдосконалення, кращим серед них було вручено значок «Відмінник народної освіти УРСР». Установлено, що саме в другій половині ХХ століття активно порушувалось питання щодо необхідності урізноманітнення форм матеріального, морального й професійного стимулювання та упровадження в практику діяльності закладів дошкільної освіти кращих досягнень педагогічної науки.
Ключові слова
стимулювання; заклад дошкільної освіти; вихователь; професійна діяльність; матеріальні та моральні заохочення
Посилання
Holubivska, H. Yu. (1971). Yikh udostoieno vysokykh nahorod [Tekst]. [Awarded with them high rewards]. Doshkilne vykhovannia. № 11. S. 17–18. (in Ukranian).
Hrynchenko, B. D. (1906). Narodni vchyteli i ukrainska shkola. [People's Teachers and Ukrainian School]. [Tekst]. K. : B.v. 89 s. (in Ukranian).
Kushchovi obiednannia (1966). [Bush combining]. [Tekst]. Doshkilne vykhovannia. № 12. S. 18–19 (in Ukranian).
Pedahoh pishov na pensiiu (1966). [Pedagog has retired]. [Tekst]. Doshkilne vykhovannia. № 10. S. 43–45 (in Ukranian).
Pro osvitu (1996). [Аbout education]. [Tekst] : zakon Ukrainy. Osvita. № 43–44. S. 6–11. (in Ukranian).
Uliukaieva, I. H. (1993). Stan doslidzhennia istorii stanovlennia i rozvytku suspilnoho doshkilnoho vykhovannia v istoryko-pedahohichnii nautsi [The state of studying the history of formation and development of social preschool education in historical and pedagogical science]. [Tekst] : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. K., 190 s. (in Ukranian).
Venzhyk, L. (1980). Z naivyshchoiu viddacheiu. [With the greatest return]. [Tekst] Doshkilne vykhovannia. № 9. S. 1–2. (in Ukranian).