СВІТОВИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ФІЗІОТЕРАПІЇ ТА ЕРГОТЕРАПІЇ

А. В. Фастівець

Анотація


Сучасний світовий простір характеризується глобальним зниженням рівня здоров’я населення, внаслідок чого актуалізується потреба у кваліфікованих фахівцях, здатних розробляти та застосовувати новітні комплексні реабілітаційні технології, що, зі свого боку, зумовлює вивчення різних аспектів професійної підготовки фахівців із фізичної реабілітації в зарубіжних країнах для розвитку галузі фізичної терапії й ерготерапії в Україні. Метою статті є аналіз світового досвіду підготовки фахівців фізіотерапії та ерготерапії. Для досягнення мети було використано комплекс методів дослідження, зокрема, теоретичних: аналіз і синтез наукової та науково-методичної літератури, методичних документів; спостереження, опис, порівняння; узагальнення та систематизація результатів наукових досліджень; синтез наукових теорій, підходів, концепцій. Автором проведено аналіз світового досвіду підготовки фахівців фізіотерапії й ерготерапії. На основі узагальнення даних аналізу зарубіжного досвіду з’ясовано, що спеціальності, за якими сьогодні здійснюється підготовка фахівців з фізичної реабілітації, є парамедичними й належать до галузі охорони здоров’я. Встановлено, що назви цих спеціальностей відрізняються в різних країнах (фізична терапія, фізіотерапія, реабілітація тощо), однак основним спрямуванням професійної діяльності фахівців у галузі фізичної реабілітації є відновлення рухових функцій в осіб різних нозологій та різних категорій населення за допомогою фізичних засобів і методів. Виявлено, що сфера професійної спрямованості фахівців з фізичної терапії також передбачає консультативну, дослідницьку й викладацьку діяльності. Визначено провідні тенденції підготовки фахівців із фізичної терапії в зарубіжних країнах, які суттєво відрізняються від системи підготовки фахівців цього профілю в Україні. Зазначені відмінності можуть бути методичним орієнтиром для модернізації професійної підготовки фізіотерапевтів та ерготерапевтів у закладах вищої освіти України.

Ключові слова


фізична терапія; працетерапія; система підготовки фахівців; освітній процес; компетентні фахівці; навчальні програми

Повний текст:

PDF

Посилання


Bazylchuk, O.V. (2019). Teoretychni i metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi terapii, erhoterapii do roboty z vidnovlennia zdorovia sportsmeniv [Theoretical and methodical aspects of professional training of future physical therapy, ergotherapy specialists for work with rehabilitation of sportsmen] (Doctoral dissertation, Khmelnytskyi National University, Khmelnytskyi, Ukraine). (in Ukrainian).

Bazylchuk, O. V. & Bazylchuk, V. B. (2017). Izrailskyi dosvid profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi terapii u vyshchykh navchalnykh zakladakh. [The Israel experience in professional training of future specialists in physical therapy in higher educational establishments]. Scientific Works of BSPU. Series: Pedagogics, 3, 87-93 (in Ukrainian).

Bielikova, N. O. (2010). Osnovni aspekty profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii u Polshchi Osnovni aspekty profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii u Polshchi. [Basic aspects of professional training of future specialists in physical rehabilitation in Poland]. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 3, 7-10. (in Ukrainian).

Bielikova, N.O. (2010). Struktura ta zmist pidhotovky fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii v okremykh krainakh Yevropy. [Structure and content of education of physical rehabilitation specialists in separate countries of Europe]. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, 1, 19-26. (in Ukrainian).

Description of physiotherapy in Canada. (2012). Retrieved from https://physiotherapy.ca/sites/default/files/site_documents/dopen-en.pdf.

Osvitni standarty № 33. Fizioterapiia. [Educational standards № 33. Physiotherapy]. (n.d.). Retrieved from http://www.bip.nauka.gov. pl/bipmein/.(in Ukrainian).

Fastivets, A., Khomenko, P., & Shaparenko, I. (2018). Kontseptualni pidkhody do doslidzhennia problemy profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv z fizychnoi terapii. [Conceptual approaches to the 171 investigation of a problem of professional training of physical therapists]. Wiadomosci Lekarskie, LXXI(3/2), 781-786. (in Ukrainian).

Hertsyk, A. M. (2004). Mozhlyvosti vykorystannia v Ukraini kanadskoho dosvidu orhanizatsii klinichnoi diialnosti fakhivtsia fizychnoi reabilitatsii. [Opportunities of use of Canadian experience of organization of clinical work of physical rehabilitation specialists in Ukraine]. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 7, 27-35. (in Ukrainian).

Hertsyk, A.M. (2010). Do pytan tlumachennia osnovnykh terminiv haluzi fizychnoi reabilitatsii: fizychnyi reabilitoloh chy fizychnyi terapevt? [To the questions of interpretation of main terms in the field of physical rehabilitation: Rehabilitation therapist or physical therapist?]. Bulletin of Ukrainian Association of Physical Therapy Specialists, 3, 1-4. (in Ukrainian).

Huk, S. (2015). Професійна підготовка фахівців з фізичної реабілітації в університетах Великої Британії. [Professional training of physical therapy specialists at universities in Great Britain] (Candidate thesis, Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University, Kamianets-Podilskyi, Ukraine). (in Ukrainian).

Kopochynska, Yu. (2020). Zmist profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi terapii u Velykii Brytanii. [Contents of professional training of future physical therapy specialists in the United Kingdom]. Physical Education, Sports and Health Culture in Modern Society, 1(49), 21-28. (in Ukrainian).

Liannoi, Yu. O. (2015). Zmist profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii (fizychnoi terapii) u vyshchykh navchalnykh zakladakh Avstrii. [The content of training of the specialists in physical rehabilitation (physical therapy) in higher educational institutions in Austria]. Pedagogical sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 4(48), 74-87. (in Ukrainian).

Liannoi, Yu.O. (2017). Teoretychni i metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh mahistriv z fizychnoi reabilitatsii u vyshchykh navchalnykh zakladakh. [Theoretical and methodical bases of professional training of future masters of physical rehabilitation at higher educational institutions] (Doctoral dissertation, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, Ukraine). (in Ukrainian).

Mordvinova, I., & Olkhovyk, A. (2018). Pidhotovka studentiv spetsialnosti «Fizychna terapiia» ta «Erhoterapiia» u krainakh Yevropy. [Preparation of students in specialty “Physical therapy” and “Ergotherapy” in countries of Europe]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 1(75), 152-161. (in Ukrainian).

Ofitsiinyi sait Universytetu prykladnykh nauk Kampus Vena. [Official website of Fachhochschule Campus Wien]. (n.d.). Retrieved from www.fh-campuswien.ac.at. (in Ukrainian).

Ofitsiinyi sait Avstriiskoho universytetu prykladnykh nauk Yoanneum. [Official website of University of Applied Sciences Joanneum]. (n.d.). Retrieved from www.fh-joanneum.at. (in Ukrainian).

Ofitsiinyi sait Universytetu Zakhidnoho Ontario. [Official website of University of Western Ontario]. (n.d.). Retrieved from http://www.uwo.ca/.(in Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2021.51.15

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.