ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОГЛЯДІВ КИТАЙСЬКИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ УЧЕНИХ ЩОДО ВИЗНАЧЕННЯ СУТІ, СТРУКТУРИ ТА ЗМІСТУ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ

Янь Ван, Н. О. Ткачова

Анотація


У статті доведено, що в сучасному суспільстві значно підвищується роль музичної культури, сприяючи збагаченню внутрішнього духовного світу особистості, становленню її гуманних цінностей, розвитку вмінь сприймати й розуміти найтонші нюанси емоцій та почуттів. Тому проблема формування музичної культури особистості знаходиться в центрі уваги багатьох українських (О. Буров, Г. Падалка, О. Рудницька, Н. Чепіга) та китайських (Гао Цонжен, Дін Юнь, Лі Мін, Сюй Цзянь) науковців. Однак визначено, що не було проведено ґрунтовного порівняльного аналізу представлених у китайській та українській науковій думці авторських позицій щодо тлумачення феномену музичної культури особистості.

Мета статті – на основі опрацювання наукових джерел представити порівняльну характеристику поглядів китайських та українських учених щодо визначення суті, структури та змісту музичної культури особистості, визначити авторську позицію з цього питання. У дослідженні використовувалися такі методи дослідження: порівняльний аналіз китайських та українських наукових джерел з порушеної проблеми, узагальнення результатів наукових пошуків провідних науковців КНР та України.

У процесі наукового пошуку визначено, що українські вчені, як правило, під музичною культурою розуміють інтегровану характеристику індивіда, що комплексно об’єднує в собі сукупність музичних знань, смаків, почуттів, відповідних умінь та навичок, забезпечуючи високий рівень його обізнаності й вихованості в царині музики. У китайській науковій думці стверджується, що музична культура – це «чуття музики» людини, що забезпечує інтеграцію «серця і музики», виховує любов до людей, природи та взагалі до навколишнього світу, збагачує емоційний досвід, стимулює власний духовний розвиток особистості. Як з’ясовано, погляди китайських та українських учених принципово не суперечать між собою.

З урахуванням різних точок зору науковців визначено, що музична культура – це цілісне особистісне утворення людини, яке інтегрує в собі сукупність музичних знань, умінь, навичок, смаків, емоційно-ціннісних ставлень до різних видів музичного мистецтва та забезпечує її здатність розуміти музику, розвиток емоційної сфери, формування моральної й національної свідомості.


Ключові слова


порівняльна характеристика, Україна, КНР, особистість, музична культура, структура, зміст.

Повний текст:

PDF

Посилання


Iryhina, S. O. (2018). Dydaktychni osnovy interpretatsiyi sutnosti ta strukturno-zmistovnykh aspektiv muzychnoyi kultury studentiv-vokalistiv [Didactic bases of interpretation of essence and structural-substantive aspects of musical culture of students-vocalists]. Naukovi zapysky: zb. nauk. pr. Seriya: Pedahohichni nauky. Vyp. 170. Kropyvnytskyy: Tsentralnoukrayinskyy derzhavnyy pedahohichnyy universytet imeni Volodymyra Vynnychenka, s. 68-72. (in Ukrainian).

Kushnir, K. V. & Klimishyna, I. A. (2018). Suchasni pohlyady na problemu formuvannya muzychnoyi kultury molodshykh shkolyariv [Modern views at an issue of music culture development of elementary school pupils]. Molodyy vchenyy, № (53), s. 808-811. (in Ukrainian).

Lobova, O. (2017). Zmist zahalnoyi muzychnoyi osvity yak faktor formuvannya muzychnoyi kultury molodshykh shkolyariv [Content of the general musical education as a factor of formation of musical culture of junior school students]. Pedahohichni nauky: teoriya, istoriya, innovatsiyni tekhnolohiyi, № 2 (66), s. 247-258. (in Ukrainian).

Tkachov, A. S. (2018). Metody ta formy formuvannya zahalnokulturnoyi kompetentnosti v intelektualno zdibnykh uchniv 5-9 klasiv (u protsesi vyvchennya suspilstvoznavchykh predmetiv). [Methods and forms of formation of general cultural competence among intelligently capable children of 5-9 classes (as exemplified by learning social science subjects ]. Naukovyy visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriya: Pedahohika. Sotsialna robota, vyp. 1 (42), s. 238-241. (in Ukrainian).

Tkachova, N. O. (2006). Aksiolohichnyy pidkhid do orhanizatsiyi pedahohichnoho protsesu v zahalnoosvitn'omu navchalnomu zakladi. [Axiological approach to the organization of the pedagogical process in a secondary school]. Luhansk: Luhanskyy natsionalnyy pedahohichnyy universytet imeni T. H. Shevchenka; Kh.: Vyd-vo «Karavela», 300 s. (in Ukrainian).

Luo Qin (2009). The development of musical anthropology in China. URL: http://www.artanthropology.com/show.aspx?id=217&cid=11. (in Chinese).

Luo Qin (2004). Re-focusing on the cultural value of music: A review of the historical background and significance of the emergence of cultural relativity, in "A Collection of Academic Papers in Celebrating the Birthday of Professor Qian Renkang" (edited by the Department of Musicology and the Institute of Music of Shanghai Conservatory of Music), Shanghai Conservatory of Music Press, 302 p. (in Chinese).

Music is an important carrier of cultural inheritance. Inheritance is the guarantee of music development (2013). URL: http://culture.people.com.cn/BIG5/n/2013/0216/c172318-20491469.html. (in Chinese).

How traditional music education inherits the culture of "music sense" (2019). URL: https://www.sohu.com/a/350706378_243614.

Li Li (2014). Exploring and analyzing the research strategies of music appreciation teaching practice in the context of multiculturalism [J]. The Voice of the Yellow River, (04):65. (in Chinese).

Wang Yitong (2013). Research on the Teaching Practice of Music Appreciation from a Multicultural Perspective. Reading and Writing (Journal of Education and Teaching), 10(12):28. (in Chinese).

Li Li (2013). Music Appreciation from a Multicultural Perspective [J]. Writer (24). (in Chinese).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.52.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.