ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ СТУДЕНТА В КРОС-КУЛЬТУРНОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИЗАЙНІ
Анотація
Нинішній стан розвитку Української вищої освіти характеризується процесами глобалізації, інтеграції до європейської освітньої системи. Порівняняльний аналіз світових освітніх парадигм в сфері вищої освіти дозволяє розробити своєрідний алгоритм узагальнюючого педагогічного дизайну заняття, імплементація якого уможливлює консолідацію студентівносіїв різних культур та полегшує процес адаптації студентів-іноземців. Знання цінностей людини дає підставу для викладача-соавтора визначити основні цінності викладача його прагнення та намагання у житті. За допомогою виокремленних цінностей можна побачити чітку картину цінностей-стимулів студентів, що дає більш чітке розуміння проблем у навчанні конкретної академічної аудиторії, а також усвідомлення того, що потрібно зробити для подолання цих перешкод.
Ключові слова: педагогічна дизайну, цінності, крос-культурна система освіти, культурного зразка, Україна.
Нынешнее состояние развития высшего образования Украины характеризуется процессами глобализации, интеграции в европейскую образовательную систему. Сравнительный анализ мировых образовательных парадигм в сфере высшего образования позволяет разработать своеобразный алгоритм обобщающего педагогического дизайна занятия, имплементация которого способствует консолидации студентов носителей различных культур и облегчает адаптацию студентов-иностранцев. Знание ценностей человека дает основание для преподавателя-соавтора определить основные ценности преподавателя его стремление и попытки в жизни. С помощью выделенных ценностей можно увидеть четкую картину ценностейстимулов студентов, дает более четкое понимание проблем в обучении конкретной академической аудитории, а также осознание того, что нужно сделать для преодоления этих препятствий.
Ключевые слова: педагогическая дизайна, ценности, кросс-культурная система образования, культурного образца, Украина.
The aim of this paper was to compare educational paradigms in higher education across different cultures in order to clear the choice of the leading principles for pedagogical design to make easier students’ adaptation to a new study environment. The main questions addressed in the paper are: to differentiate educational paradigms from the cultural point of view and depending on them to compare pedagogical discourse, and to highlight the range of pedagogical design questions of understanding how pedagogical solutions and technology could support exchange program students in diverse learning environments. Therefore, all the issues are explored intensively from the perspective of the people who deal with the problem on a day-to-day basis. Although the experience of studying abroad may be enriching in many respects, adaptation to a new study environment is not always easy. Pedagogical design cannot be perfect without the knowledge of the values of the student audience, the habitual for it way of the new academic material presentation and many other aspects which are rooted in the cultural peculiarities.
Keywords: pedagogical design, values, cross-cultural educational system, cultural pattern, Ukraine.
Повний текст:
PDFПосилання
Conole (2010) Pedagogical Design Tools: Planning for Learning with Purpose / Mark Brown and Duncan O`Hara / Learning Educational Symposium. November, 2011. – Available from: http://www.slideshare.net/mbrownz/pedagogicaldesign-tools-planning-for-learning-with-purpose
National Clearinghouse for Educational Facilities: Thomas Jefferson Center Educational Design University of Virginia. – Available from: www.edfacilities.org
Romiszowski A.J. (1981) Designing instructional systems: decision making in course planning and curriculum design. Kogan Page, London.
Wierstra, R. F. A., Kanselaar, G., Van der Linden, J. L., Lodewijks, H. G. L. C., & Vermunt, J. D. (2003) The impact of the university context on European students’ learning approaches and learning environment preferences. Higher Education, p. 45, 503–523.
Модернізація державного управління та європейська інтеграція України: наук. доп. / авт. кол.: Ю.Ковбасюк, К. Ващенко, Ю.Сурмін та ін. – К.: НАДУ, 2013. – 120 с.
Психологические тесты для профессионалов / авт. сост. Н. Ф. Гребень. – Минск: Соврем. Шк., 2007. – 496 с.
REFERENCES
Conole (2010) Pedagogical Design Tools: Planning for Learning with Purpose / Mark Brown and Duncan O`Hara / Learning Educational Symposium. Available from: http://www.slideshare.net/mbrownz/pedagogicaldesign-tools-planning-for-learning-with-purpose
National Clearinghouse for Educational Facilities: Thomas Jefferson Center Educational Design University of Virginia. Available from: www.edfacilities.org
Romiszowski A.J. (1981) Designing instructional systems: decision making in course planning and curriculum design. Kogan Page, London.
Wierstra, R. F. A., Kanselaar, G., Van der Linden, J. L., Lodewijks, H. G. L. C., & Vermunt, J. D. (2003) The impact of the university context on European students’ learning approaches and learning environment preferences. Higher Education, p. 45, 503–523.
Kovbasiuk, Yu., Vashchenko, K. & Surmi, Yu. (2013). Modernizatsiia derzhavnoho upravlinnia ta yevropeiska intehratsiia Ukrainyiu [Modernization of public administration and European integration of Ukraine]. Kyiv: NADU, 120 p. (in Ukrainian)
Greben, N. F. (2007). Psihologicheskie testyi dlya professionalov [Psychological tests for professionals]. Minsk: Sovremennaya shkola, 496 p. (in Russian)
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.