ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОСВІТИ БАТЬКІВ УЧНІВ

Т. О. Довженко

Анотація


У статті автор розкрив досвід підготовки майбутніх учителів до організації педагогічної просвіти батьків учнів на прикладі факультету початкового навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Зазначено, що зміст педагогічної просвіти батьків має розглядатися у єдності соціального і освітнього контексту їх життя і життя дитини.  Найголовнішими ознаками особистісно орієнтованого спрямування змісту психолого-педагогічної підготовки є багатоваріантність навчальних програм, методик, технологій, різнорівнева складність, утвердження цінності емоційного благополуччя і позитивного сприйняття світу. У ході дослідження підтверджено, що дисципліни психолого-педагогічного циклу володіють значним виховним та соціалізуючим потенціалом. При відборі змісту такої просвіти батьків необхідно враховувати характеристики сім’ї: тип сім’ї (повна, неповна, нуклеарна, розширена), вік батьків, їх освітній рівень і професійну приналежність, соціально-економічне положення сім’ї, чи полягають батьки в повторному шлюбі, чи є обидва батька рідними, родові і національні традиції сім’ї, відношення до релігії, тип взаємин в сім’ї і тип (стиль) сімейного виховання. Важливо при відборі змісту педагогічної просвіти батьків враховувати темперамент дитини, віковий етап розвитку дитини, його фізичне і психічне здоров’я, наявність і характер порушень в розвитку дитини, характер і причини девіантної поведінки.  У статті представлено досвід педагогів успішно вирішувати питання педагогічного управління практичною роботою молодших школярів, розкрити студентам багатоаспектність проблеми «школа – молодший школяр – сім’я», забезпечити формування навичок роботи з батьками. Зазначено, що програмою курсу «Педагогіка сімейного виховання» передбачено вивчення таких тем: «Історичні аспекти сімейного виховання, сімейна педагогіка і сімейне виховання, функції та взаємостосунки в сім’ї, виховний потенціал сім’ї, психолого-педагогічні основи сімейного виховання, соціальний та емоційний розвиток особистості».  Автор дійшов висновку про те, що освітнє замовлення різних сімей матиме свою специфіку. З урахуванням цієї специфіки і повинна формуватися система педагогічної просвіти батьків. Стаття не вичерпує усі аспекти обраної проблеми. Подальшого наукового аналізу потребують питання компаративного аналізу відповідного досвіду в українських і світових вищих педагогічних навчальних закладах.

 

Ключові слова: педагогічна просвіта, учитель, педагогічна освіта, батьки, лекторій, всеобуч, батьківські збори, консультація, знання.

 

В статье раскрыт опыт подготовки будущих учителей к организации педагогического просвещения родителей учащихся на примере факультета начального обучения Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. Автором представлен опыт успешного решения вопроса педагогического управления практической работой младших школьников, раскрытие студентам многоаспектности проблемы «школа – младший школьник – семья», обеспечение формирования умений работы с родителями. Указано, что программой курса «Педагогика семейного воспитания» предусмотрено изучение такой тематики: «Исторические аспекты семейного воспитания, семейная педагогика и семейное воспитание, функции и взаимоотношения в семье, воспитательный потенциал семьи, психолого-педагогические основы семейного воспитания, социальное и эмоциональное развитие личности». Сделан вывод о том, что образовательный заказ разных семей будет иметь свою специфику. С учетом этой специфики и должна формироваться система педагогического просвещения родителей. Статья не исчерпывает всех аспектов избранной проблемы. Дальнейшего научного анализа требуют вопросы компаративного анализа соответствующего опыта в украинских и мировых высших педагогических учебных заведениях.

 

Ключевые слова: педагогическое просвещение, учитель, педагогическое образование, родители, лекторий, всеобуч, родительские собрания, консультация, знания.

 

The article reveals the experience of training future teachers to the organization of pedagogical education of pupils’ parents on the example of the primary education faculty of G. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The author presents the experience of the successful solution of the problem of the pedagogical management of younger pupils’ practical work, the explanation of multidimensionality of the problem "school – younger pupil – family" to students, the ensurance of the formation of skills for work with parents. It is noted that the program of the course "Pedagogy of Family Education" provides studying of such topics as "Historical aspects of family education, family pedagogy and family education, functions and relationship in a family, a family’s educational potential, psychological-pedagogical bases of family education, a personality’s social and emotional development". It is concluded that different families’ educational request has its own specifics. Taking into account the specifics, the system of parents’ pedagogical education should be formed. The article does not cover all aspects of the problem. The questions of the comparative analysis of the appropiate experience in Ukrainian and world higher pedagogical educational institutions need the further scientific analysis.

 

Keywords: pedagogical education, teacher, pedagogical education, parents, lectures, general education, parent meetings, consultation, knowledg

Повний текст:

PDF

Посилання


Нормативно-правові документи з питань вищої освіти / За ред. Я. Я. Болюбаша. – К., 2004. – 304 с.

Ушинский К. Д. Полное собрание сочинений: в 6-ти томах / К. Д. Ушинский ; [ред. С. Ф. Егоров]. – М. : Педагогика, 1988 – 1990.Т.1. – 1988. – 414 с. ; Т.2. – 1988. – 492 с.Т.3. – 1989. – 510 с. ; Т.4. – 1989. – 525 с. Т.5. – 1990. – 526 с. ; Т.6. – 1990. – 527 с.

Сухомлинский В. А. Родительская педагогика / В. А. Сухомлинский. – К. : Радянська школа, 1978. – 376 с.

Хомич Л. О. Система психолого-педагогічної підготовки вчителя початкових класів [Текст] / Л. О. Хомич // Педагогіка і психологія. – 1999. – № 1. – С. 104–111.

Цільова комплексна програма ―Вчитель // Освіта України, 1996. – №64. – 34 с.

Овчарова Р. В. Психологическое сопровождение родительства / Р. В. Овчарова. – М. : Изд. Института психологии, 2003. – С. 12-46.

Овчарова Р. В. Семейная академия: вопросы и ответы / Р. В. Овчарова. М.: Просвещение; Учеб. лит. – 1996. – 144 с.

Уроки педагогического мастерства для родителей / Сост. О. С. Кудрин. [Ред. коллегия: Г. С. Костюк и др.]. – К. : Радянська школа, 1976. – 142 с.

Формування педагогічної культури батьків в сучасних умовах : [наук.метод. зб. / відп. ред. В. Г. Постовий]. – К., 1998. – 78 с.

Федяєва В. Л. Сімейне виховання в історичній ретроспективі (друга половина ХІХ–ХХ століття): монографія / В. Л. Федяєва. – Херсон : РІПО, 2010. – 348 с.

REFERENCES

Boliubash, Ya.Ia. (Ed.). (2004). Normatyvno-pravovi dokumenty z pytan vyshchoi osvity [Normative-legal documents on higher education]. Kyiv, 304 p. (in Ukrainian)

Ushinskiy, K. D. (1988). Polnoe sobranie sochineniy [Complete collection of essays]. Moskva : Pedagogika, V.1, 414p, V.2, 492 p., V.3, 510 p., V.4, 525 p., V.5, 526 p., V.6,, 527 p. (in Russian)

Suhomlinskiy, V. A. (1978). Roditelskaya pedagogika [Parental Pedagogy]. Kiev: Radyanska shkola, 376 p. (in Russian)

Homich, L. O. (1999). Sistema psihologo-pedagogIchnoyi pIdgotovki vchitelya pochatkovih klasiv [The system of psychological and pedagogical preparation of elementary school teachers]. PedagogIka I psihologIya, 1, pp. 104-111 (in Ukrainian)

Tsilova kompleksna prohrama – Vchytel [Target Complex Program - Teacher] (1996). Osvita Ukrainy, 64. 34 p. (in Russian)

Ovcharova, R. V. (2003). Psihologicheskoe soprovozhdenie roditelstva [Psychological escort of parenthood]. Moskva : Izdatelstvo Instituta psihologii, pp. 12-46 (in Russian)

Ovcharova, R. V. (1996). Semeynaya akademiya: voprosyi i otvetyi [Family academy: questions and answers]. Moskva : Prosveschenie, 144 p. (in Russian)

Kudrin, O. S. (Ed.).(1976). Uroki pedagogicheskogo masterstva dlya roditeley [Lessons of pedagogical mastery for parents]. Kiev : Radyanska shkola, 142 p. (in Russian)

Postovyi, V. H. (Ed.). (1998). Formuvannia pedahohichnoi kultury batkiv v suchasnykh umovakh [Formation of pedagogical culture of parents in modern conditions]. Kyiv, 78 p. (in Ukrainian)

Fediaieva, V. L. (2010). Simeine vykhovannia v istorychnii retrospektyvi (druha polovyna ХІХ–ХХ stolittia) [Сімейне виховання в історичній ретроспективі (друга половина ХІХ–ХХ століття)]. Kherson : RIPO, 348 p. (in Ukrainian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.