ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я ШКОЛЯРІВ

Т. С. Єрмакова

Анотація


Проаналізовано досвід науковців, педагогів, медиків та психологів Польщі щодо особливостей формування культури здоров’я школярів у другій половині ХХ століття, а саме у 60-х роках.Було визначено, що проведена у Польщі реформа мала оздоровче спрямування. Так, було внесено зміни до навчальних програм, зокрема програм природньо-математичного та гуманітарного профілю. Навчально-виховна робота будувалася на основі досягнень педагогічної науки та практичного досвіду передових шкіл європейських країн. Науковцями проблема формування культури здоров’я школярів розглядалася переважно через гігієнічний аспект виховання, а саме через діяльність шкільної служби здоров’я, взаємодію педагога та учня у поглядах шкільних лікарів, впливу загальних факторів освітнього середовища на здоров’я школярів та формування культури їхнього здоров’я.Виявлено, що категоріальний апарат культури здоров’я було збагачено новими термінами – «здоров’язбережувальне виховання» та «здоров’язбережувальна освіта». 

 

Ключові слова: культура здоров’я, школярі, Польща, гігієнічне виховання, здоров’язбережувальне виховання, здоров’язбережувальна освіта.

 

Проанализирован опыт ученых, педагогов, медиков и психологов Польши относительно особенностей формирования культуры здоровья школьников во второй половине ХХ века, а именно в 60-х годах. Было определено, что проведенная в Польше реформа имела оздоровительное направление. Так, были внесены изменения в учебные программы, в частности программы естественноматематического и гуманитарного профиля. Учебно-воспитательная работа строилась на основе достижений педагогической науки и практического опыта передовых школ европейских стран. Учеными проблема формирования культуры здоровья школьников рассматривалась преимущественно через гигиенический аспект воспитания, а именно через деятельность школьной службы здоровья, взаимодействие педагога и ученика во взглядах школьных врачей, влияния общих факторов образовательной среды на здоровье школьников и формирование культуры их здоровья. Выявлено, что категориальный аппарат культуры здоровья был обогащен новыми терминами – «здоровьсберегающее воспитание» и «здоровьсберегающее образование».

 

Ключевые слова: культура здоровья, школьники, Польша, гигиеническое воспитание, здоровьсберегающее воспитание, здоровьсберегающее образование

 

The experience of scientists, teachers, doctors and psychologists in Poland on the features of formation health culture of schoolchildren in the second half of the twentieth century, namely in the 60s. It was determined that held in Poland reform had a recreation area. For example, changes were made in the curriculum, in particular programs of natural sciences and mathematics, and the humanities. Educational work was based on the achievements of pedagogical science and practical experience of the leading schools of European countries. The problem of formation of health culture of schoolchildren was viewed primarily through the hygienic aspects of education, namely, through the activities of the school health service, the interaction of the teacher and schoolchild in the views of the school doctors, the influence of the common factors of the educational environment on the health of schoolchildren and creating their culture ofhealth. It was revealed that the categorical apparatus of health culture was enriched with new terms – «health saving upbringing» and «health saving education».

 

Keywords: health culture, schoolchildren, Poland, hygienic education, health saving upbringing, health saving education


Повний текст:

PDF

Посилання


Развитие просвещения в Польской Народной Республике за годы 1974-1976. Отчет для МБО в Женеве. – Варшава: МПВ ПНР, 1977. – 66 с.

Стрезикозин В.П. Учебное радио и телевидение в Польской Народной Республике / В. П. Стрезикозин, Н. М. Шахмаев // Советская педагогика. – 1965. – № 7. – С. 111-115.

Altamanowa P. Wydawnictwa, pomocenaukoweipoglądowe (wwyborze) / P. Altamanowa // Oświatazdrowotnawszkole. – Wyd. II. – Warszawa: PZWL, 1970. – S. 119-127.

Bocian W. Organizacja wypoczynku dzieci i młodieży to problem całego roku / W. Bocian // Wychowanie fizyczne w szkole. – 1960. – Nr. 1. – S. 4-5.

Demel M. O wychowaniu zdrowotnym / M. Demel.– Warszawa, PZWS.– 1968. – S. 15-19.

Jokiel M. Film oświatowo-zdrowotny w szkole / M. Jokiel // Oświata zdrowotna w szkole. – Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1970. – Nr. 31. – S. 91-102.

Kubin J. Wpływ telewizji na dzieci / J. Kubin // Życie szkoly.– 1970. – Nr. 3 (275). – Marzec. – S. 59.

Maleszewska T. Zadania pomocy naukowych i poglądowych w pracy oświatowo-zdrowotnej w szkole / T. Maleszewska // Oświata zdrowotna w szkole. – Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1970. – Nr. 31. – S. 83-90.

Michalska H. Zdrowie psychiczne / H. Michalska. – Warszawa, 1964. – 48 s.

Pilawska H. Gabinetowy system nauczania w oczach lekarza, pedagoga i ucznia / H. Pilawska, R. Ławecki // Szkoła a zdrowie dziecka. Materiały I Ogólnopolskiego Sympozjum Higieny Szkolnej w Studium Nauczycielskim w Legnicy, 13-14 maja 1967 r. – Warszawa, 1967. – S. 18-31.

Wall W.D. Wychowanie i zdrowie psychiczne / W.D. Wall. – Warszawa: PWN, 1960. – 218 s.

Wentlandtowa H. Wprowadzenie do zagadnień oświaty zdrowotnej w zakładach naucznia i wychowania / H. Wentlandtowa // Oświata zdrowotna w szkole. – Warszawa: Państwowy zakład wydawnictw lekarskich, 1970. – Nr. 31. – S. 5-10.

WieczorekWojeńska W. Higiena szkolna / W. Wieczorek-Wojeńska // Oświata zdrowotna w szkole. – 1970. – S. 27-62. 14. Woynarowska B. Zaslużeni dla rozwoju higieny i medycyny szkolnej w Polsce (1918-78) / B. Woynarowska. – Warszawa: "WFiS", 1989. – Nr. 9.– S. 5-15.

Wroczyński R. Wychowanie poza szkołą / R. Wroczyński. – Warszawa: Państwowe zakłady wydawnictw szkolnych, 1968. – 172 s. 16. Zaczyńska H. Z zagadnień higieny psychicznej w szkole / H. Zaczyńska // Wychowanie fizyczne w szkole. – 1960. – Nr. 12. – S. 20-22.

REFERENCES

Razvitie prosvescheniya v Polskoy Narodnoy Respublike za godyi 1974-1976 [Development of education in the Polish People's Republic for the years 1974-1976] (1977). Otchet dlya MBO v Zheneve. Varshava, 66 p. (in Russian)

Strezikozin, V.P. Shahmaev, N. M. (1965). Uchebnoe radio i televidenie v Polskoy Narodnoy Respublike [Educational radio and television in the Polish People's Republic]. Sovetskaya pedagogika. 7, pp. 111-115 (in Russian)

Altamanowa, P. (1970) Wydawnictwa, pomocenaukoweipoglądowe (wwyborze) [Publications, assistance in education and tourism (wwybor)]. Oświatazdrowotnawszkole, Warszawa: PZWL, Wyd. II., pp. 119-127 (in Polish)

Bocian, W. (1960). Organizacja wypoczynku dzieci i młodieży to problem całego roku [The organization of children's and youth's leisure is a problem of the whole year]. Wychowanie fizyczne w szkole, 1, pp. 4-5 (in Polish)

Demel, M. (1968). O wychowaniu zdrowotnym [About health education]. Warszawa, PZWS, pp. 15-19 (in Polish)

Jokiel, M. (1970) Film oświatowo-zdrowotny w szkole [Educational and health film at school]. Oświata zdrowotna w szkole. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 31, pp. 91-102 (in Polish)

Kubin, J. (1970). Wpływ telewizji na dzieci [Influence of television on children]. Życie szkoly, 3 (275), pp. 59 (in Polish)

Maleszewska, T. (1970). Zadania pomocy naukowych i poglądowych w pracy oświatowo-zdrowotnej w szkole [Tasks of scientific and demonstrative help in educational and health work at school]. Oświata zdrowotna w szkole. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 33, pp. 83-90 (in Polish)

Michalska, H. (1964). Zdrowie psychiczne [Sanity]. Warszawa, 48 p (in Polish)

Pilawska, H., Ławecki, R. (1967). Gabinetowy system nauczania w oczach lekarza, pedagoga i ucznia [Cabinet teaching system in the eyes of a doctor, pedagogue and student]. Szkoła a zdrowie dziecka. Warszawa, pp. 18-31 (in Polish)

Wall, W.D. (1960). Wychowanie i zdrowie psychiczne [Education and mental health]. Warszawa: PWN, 218 p. (in Polish)

Wentlandtowa, H. (1970). Wprowadzenie do zagadnień oświaty zdrowotnej w zakładach naucznia i wychowania [Introduction to the issues of health education in teaching and upbringing institutions]. Oświata zdrowotna w szkole. Warszawa: Państwowy zakład wydawnictw lekarskich, 31, pp. 5-10 (in Polish)

Wieczorek-Wojeńska, W. (1970) Higiena szkolna [School hygiene]. Oświata zdrowotna w szkole, pp. 27-62 (in Polish)

Woynarowska, B. (1989). Zaslużeni dla rozwoju higieny i medycyny szkolnej w Polsce (1918-78) [Remedies for the development of hygiene and school medicine in Poland (1918-78)]. Warszawa: "WFiS", Nr. 9, pp. 5-15 (in Polish)

Wroczyński, R. (1960). Wychowanie poza szkołą [Upbringing outside school] Warszawa: Państwowe zakłady wydawnictw szkolnych, 172 p. (in Polish)

Zaczyńska, H. Z. (1960). Zagadnień higieny psychicznej w szkole [Problems of mental hygiene at school]. Wychowanie fizyczne w szkole, 12, pp. 20-22 (in Polish)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.