КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОНФЛІКТІВ У ДІЯЛЬНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІВ ВНУТРІШНІХ СПРАВ

О. С. Климентьєва

Анотація


У статті на основі аналізу психолого-педагогічної літератури узагальнено погляди вчених щодо видів професійних конфліктів у діяльності працівників  органів внутрішніх справ. Автором стверджується, що конфлікт є складним, багатоаспектним явищем. З’ясовано, що підставами для класифікації конфліктів можуть бути джерело конфлікту, зміст, значимість, тип дозволу, форма вираження, тип структури взаємин, соціальна формалізація, соціально-психологічний ефект, соціальний результат тощо. У статті розглянуто конструктивні і деструктивні, ділові і емоційні внутрішньогрупові й міжгрупові,  внутрішньоособистісні і міжособистісні, приховані і явні, інтенсивні і стерті, короткочасні і затяжні, вертикальні і горизонтальні конфлікти. Автором стверджується, що ефективне управління розвитком конфлікту вимагає визначення його належності до того чи іншого виду, що сприятиме правильній діагностиці причин його виникнення. Недооцінка конфлікту може призвести до того, що його аналіз буде проведено поверхово і визначені на основі такого аналізу пропозиції виявляться малопридатні. 

 

Ключові слова: працівник органів внутрішніх справ, конфліктологія, професійний конфлікт, види конфліктів, класифікація.

 

В статье на основе анализа психолого-педагогической литературы обобщены взгляды ученых относительно видов профессиональных конфликтов в деятельности работников органов внутренних дел. Автором утверждается, что конфликт является сложным, многоаспектным явлением. Выяснено, что основаниями для классификации конфликтов могут быть источник конфликта, содержание, значимость, тип разрешения, форма выражения, тип структуры взаимоотношений, социальная формализация, социально-психологический эффект, социальный результат и тому подобное. В статье рассмотрены конструктивные и деструктивные, деловые и эмоциональные внутригрупповые и межгрупповые, внутриличностные и межличностные, скрытые и явные, интенсивные и стертые, кратковременные и затяжные, вертикальные и горизонтальные конфликты. Автором утверждается, что эффективное управление развитием конфликта требует определения его принадлежности к тому или другому виду, который будет способствовать правильной диагностике причин его возникновения.Недооценка конфликта может привести к тому, что его анализ будет проведен поверхностно иопределенные на основе такого анализа предложения окажутся малопригодны. 

 

Ключевые слова: работник органов внутренних дел, конфликтология, профессиональный конфликт, виды конфликтов, классификация.

 

In the article on the basis of psychological-pedagogical literature the views of scientists are generalized in relation to the types of professional conflicts in the activity of workers of organs of internal affairs. It becomes firmly established by the author, that a conflict is a difficult, multidimensional phenomenon. It is found out that for classification of conflicts can be the source of conflict, maintenance, significance, type of permission, form of expression, type of structure of mutual relations, social formalization, socially-psychological effect, social result and so on.Structural and destructive, business and emotional intragroup and intergroup, internal personal and interpersonal, hidden and obvious, intensive and effaced, short-term and protracted, vertical and horizontal conflicts are considered in the article. It becomes firmly established by the author, that an effective management of development of conflict requires determination of its belonging to that or other aspect that will assist in correct diagnostics of reasons of its origin. The underestimation of conflict can lead to that its analysis will be conducted superficially and certain suggestions on the basis of such analysis will appear of the little use. 

 

Keywords: worker of organs of internal affairs, conflictology, professional conflict, types of conflicts, classification.


Повний текст:

PDF

Посилання


Анцупов А. Я. Конфликтология / А. Я. Анцупов, А. И. Шипилов: Учебник для вузов. – 2-е изд., перераб. и доп. – М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2004. – 591 с.

Бандурка А. М. Конфликтология: Учеб. пособие для вузов / А. М. Бандурка, В. А. Друзь. – Х. : РИП «Оригинал», Фортуна-пресс, 1997. – Х. : Фортуна-пресс, 1997. – 355 с.

Богданов Е. Н. Психологияличности в конфликте : Учеб. пособие / Е. Н. Богданов, В. Г. Зазыкин. – [2-е изд.]. – СПб. : Питер, 2004. – 224 с.

Ващенко І. В. Конфлікти: сучасний стан, проблеми та напрямки їх вирішення в органах внутрішніх справ: Монографія / І. В. Ващенко. – Х. : «ОВС», 2002. – 256 с.

Гірник А. М. Основи конфліктології : навч. посіб. / А. М. Гірник. – К. : Києво-Могилянська академія, 2010. – 222 с.

Гришина Н. В. Психологияконфликта. – СПб.: Питер, 2003. – 464 с.

Коваль І. А. Учбові конфлікти: психологічні аспекти / І. А. Коваль. – К.: Вид-во ТЕКА, 2002. – 64 с

Козырев Г. И. Введение в конфликтологию: Учеб. пособие для студентов вузов. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. – 176 с.

Ложкин Г. В. Практическая психология конфликта : Учеб. пособие / Г. В. Ложкин, Н. И. Повякель. – 2-е изд., стереотип. – К.: МАУП, 2002. – 256 с.

Лукашенко А. О. Педагогічні умови формування конфліктологічної компетентності вчителя загальноосвітнього навчального закладу : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.04 / Лукашенко Антон Олександрович. – Х., 2005. – 235 с.

Попова О. В. Формування емоційної культури майбутнього викладача / О. В. Попова // Інноваційні технології вдосконалення педагогічного процесу у навчально-виховних закладах освіти [Науковий часопис НПУ ім. Н. П. Драгоманова : Проблеми трудової та професійної підготовки]: зб. наук. праць. – К. : НПУ імені. Н. П. Драгоманова, 2010. – Вип. 14. – С. 132 – 143.

Deutsch M. Constructive Conflict Resolution: Principles, Training and Research / M. Deutsch // Journal Issues. – 1994. – Vol. 50. – No.1. – P.13–32.

Miller N. Experimental Studies of Conflict / N. Miller // Personality and the Behavior Disorders / Ed. By J.Hunt. – N. Y.: The Ronald Press Company, 1944. – Vol.1.

REFERENCES

Antsupov, A. Ya., Shipilov, A. I. (2004). Konfliktologiya [Conflictology]. Moskva : YuNITI-DANA, 591 p. (in Russian)

Bandurka, A. M., Druz, V. A. (1997). Konfliktologiya [Conflictology]. Kharkov : RIP «Original», Fortuna-press, 355 p. (in Russian)

Bogdanov, E. N., Zazyikin, V. G (2004). Psihologiya lichnosti v konflikte [Psychological issues in the conflict]. Sankt-Peterburg: Piter, 224 p (in Russian)

Vashchenko, I. V. (2002). Konflikty: suchasnyi stan, problemy ta napriamky yikh vyrishennia v orhanakh vnutrishnikh sprav [Conflicts: the current state, problems and directions of their solution in the internal affairs bodies]. Kharkiv : «OVS», 256 p. (in Ukrainian)

Hirnyk, A. M. (2010). Osnovy konfliktolohiiiu [Fundamentals of Conflict Studies]. Kyiv: Kyievo-Mohylianska akademiia, 222 p. (in Ukrainian)

Grishina, N. V. (2003). Psihologiya konflikta [Psychology of conflict]. Sankt-Peterburg : Piter, 464 p. (in Russian)

Koval, I. A. (2002). Uchbovi konflikty: psykholohichni aspekty [Educational conflicts: psychological aspects]. Kyiv: Vydavnytstvo TEKA, 64 p. (in Ukrainian)

Kozyirev, G. I. (2001). Vvedenie v konfliktologiyuyu [Introduction to conflictology]. Moskva: Gumanit. izd. tsentr VLADOS, 176 p. (in Russian)

Lozhkin, G. V., Povyakel, N. I. (2002). Prakticheskaya psihologiya konflikta [Practical psychology of the conflict]. Kiev: MAUP, 256 p. (in Russian)

Lukashenko, A. O. (2005). Pedahohichni umovy formuvannia konfliktolohichnoi kompetentnosti vchytelia zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Pedagogical conditions of formation of conflictological competence of a teacher of a comprehensive educational institution]. (Candidate’s thesis). Kharkiv, 235 p. (in Ukrainian)

Popova, O.V. (2010). Formuvannia emotsiinoi kultury maibutnoho vykladacha. Innovatsiini tekhnolohii vdoskonalennia pedahohichnoho protsesu u navchalno-vykhovnykh zakladakh osvity [Formation of emotional culture of the future teacher. Innovative Technologies for Improving the Pedagogical Process in Educational Institutions of Education]. Kyiv: NPU imeni. N. P. Drahomanova, pp. 132-143 (in Ukrainian)

Deutsch, M. (1994). Constructive Conflict Resolution: Principles, Training and Research. Journal Issues, 50, 1, pp.13–32.

Miller, N. (1944). Experimental Studies of Conflict. Personality and the Behavior Disorders. N. Y.: The Ronald Press Company,1.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.