АКЦЕНТИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНШОМОВНОЇ ОСВІТИ У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ І В УКРАЇНІ

О. Ю. Кузнецова

Анотація


Стаття присвячена реалізації іншомовної освіти у Великій Британії і в Україні. Встановлено, що розвиток іншомовної освіти зумовлений посиленням ідеї створення європейського виміру в освіті. Висвітлено підстави необхідності розв’язання проблеми у Великій Британії і в Україні. Визначено спільні проблеми у забезпеченні навчання іноземних мов. Виявлено провідні напрями теоретичних досліджень навчання іноземних (пошук слушних, ефективних методів, форм, технологій і засобів навчання іноземних мов; визначення мети, завдань, характеру навчання іноземних мов на різних освітніх рівнях; обґрунтування необхідності раннього старту у навчанні іноземних мов, інтегрування навчання предмета у навчальний процес початкових шкіл; запровадження обов’язковості вивчення іноземної мови всіма школярами з подовженням терміну вивчення навчальної дисципліни; введення і розширення низки курсів іноземної мови у навчальних програмах на здобуття вищої освіти). Відзначено доцільність створення підґрунтя в інституційній освіті для реалізації концепції вивчення мов впродовж життя.

 

 Ключові слова:  іншомовна освіта, навчання іноземних мов, вибір іноземної мови для вивчення, зміст навчання, Велика Британія, Україна.

 

Статья посвящена осуществлению иноязычного образования в Великобритании и в Украине. Установлено, что развитие иноязычного образования обусловлено продвижением идеи создания европейского измерения в образовании. Освещены аспекты необходимости разрешения проблемы в Великобритании и в Украине. Определены сходные проблемы в обеспечении обучения иностранным языкам. Выявлены основные направления теоретических исследований посвященных обучению иностранным языкам (поиск целесообразных, эффективных методов, форм, технологий и средств обучения иностранным языкам; формулирование цели, заданий, характера обучения иностранным языкам на разных образовательных уровнях; обоснование необходимости раннего старта в обучении иностранным языкам, интегрирование обучения предмету в учебный процесс в начальныхшколах; введение обязательного изучения иностранных языков всеми школьниками и продление времени изучения предмета; введение и расширение спектра курсов иностранного языка в учебных курсах в высших учебных заведениях). Отмечена целесообразность в рамках институционного образования формирования платформы-основы для реализации концепции изучения языков на протяжении жизни.

 

Ключевые слова: иноязычное образование, обучение иностранным языкам, выбор иностранного языка для изучения, содержание образования, Великобритания, Украина.

 

The article deals with foreign language education in Great Britain and Ukraine. The study points out that development of foreign language education is based on the promotion of the idea of common European educational dimension creation. The aspects connected with the necessity of solving the problem in Great Britain and Ukraine are focused. The common problems in foreign language teaching and learning are singled out. The main directions of theoretical research of the aspects concerning foreign language teaching (search for relevant and efficient methods, forms, technologies and means of teaching foreign languages; determining goals, objectives, priorities in the teaching process at different educational levels; justifying the importance of early start in learning foreign languages, introduction of learning foreign languages into the primary school curriculum; making provisions for compulsory nature of foreign language learning during compulsory school education and ensuring the growth of the period of time allocated to learning foreign languages within school framework; offering more opportunities of foreign language learning and widening them in the higher education setting). The fact that institutionbased learning of foreign languages has to set up the foundation for lifelong foreign language learning concept realization is stressed.

 

Keywords: foreign language education, foreign language teaching, choice of a foreign language for learning, content of education, Great Britain, Ukraine

Повний текст:

PDF

Посилання


Бондаренко И. П. Иностранные языки в системе школьного образования стран – членов ЕЭС / И. П. Бондаренко // Иностранные языки в школе. – 1988. – № 3. – С. 31–35.

Звіт про результати допроектного базового дослідження системи удосконалення (післядипломної освіти) вчителів англійської мови. – Британська Рада. – Березень, 1998. – 57 с.

Foreign Languages in the School Curriculum. A Draft Statement of Policy. – DESandWelshOffice. – June, 1986.

Кузнецова О. Ю. Розвиток мовної освіти у середніх і вищих навчальних закладах Великої Британії другої половини ХХ ст.: дис. … доктора пед.наук: 13.00.01 / О. Ю. Кузнецова. – Х, 2003. – 494 с.

Trim J. Language Learning for European Citizenship. Final Report (19891996) / J. Trim. – Council for Cultural Cooperation: Council of Europe Publishing, 1997. – 101 p.

http://www.unian.net/society/1109395-v-ukrainskih-shkolah-uvelichilikolichestvo-chasov-inostrannogo-yazyika.html

REFERENCES

Bondarenko, I.P. (1988). Inostrannyie yazyiki v sisteme shkolnogo obrazovaniya stran – chlenov EES [Foreign languages in the system of school education of the EEC member countries]. Inostrannyie yazyiki v shkole, pp. 31-35 (in Russian)

Zvit pro rezultaty doproektnoho bazovoho doslidzhennia systemy udoskonalennia (pisliadyplomnoi osvity) vchyteliv anhliiskoi movy [Report on the results of the pre-project basic research of the system of improvement (postgraduate education) of English language teachers] (1998). Brytanska Rada, 57 p. (in Ukrainian)

Foreign Languages in the School Curriculum. A Draft Statement of Policy (1986). DESandWelshOffice.

Kuznetsova, O. Yu. (2003). Rozvytok movnoi osvity u serednikh i vyshchykh navchalnykh zakladakh Velykoi Brytanii druhoi polovyny XX st. [Development of language education in secondary and higher educational institutions of the UK of the second half of the twentieth century]. (Abstract of Doctor’s thesis). Kharkiv , 494 p. (in Ukrainian)

Trim, J. (1997). Language Learning for European Citizenship. Final Report (1989-1996). Council for Cultural Cooperation: Council of Europe Publishing, 101 p.

V ukrainskih shkolah uvelichili kolichestvo chasov inostrannogo yazyika [In Ukrainian schools increased the number of hours of foreign language]. Retrieved from: http://www.unian.net/society/1109395-v-ukrainskih-shkolah-uvelichilikolichestvo-chasov-inostrannogo-yazyika.html (in Russian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.