ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У ЗАКОРДОННИХ ТА ВІТЧИЗНЯНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ
Анотація
У статті надано порівняльний аналіз поглядів на сутність соціальної відповідальності та деяких підходів до її формування у закордонних та вітчизняних дослідженнях. З’ясовано, що у західній літературі соціальна відповідальність розглядається як засіб вирішення проблеми гармонізації соціальних і політичних інститутів з технологічними змінами. Наголошено, що важливим компонентом соціальної відповідальності учених у галузі природничих та інженерних наук є моральна відповідальність за свою діяльність. Визначено роль етичних кодексів у координації роботи професійних спілок і товариств. Надано приклад викладання спеціальних курсів у західних університетах, призначених для формування професійної етичної компетентності. Зазначено, що в українському суспільстві завдання розвитку соціальної відповідальності майбутніх фахівців покладено, головним чином, на вищі навчальні заклади. Підкреслено необхідність залучення студентів у різні форми суспільно значущої діяльності. Надано приклади форм і методів формування соціальної відповідальності майбутніх фахівців у вітчизняних вишах.
Ключові слова: майбутній фахівець, соціальна відповідальність, порівняльний аналіз, закордонний і вітчизняний досвід.
В статье предложен сравнительный анализ взглядов на сущность социальной ответственности и некоторых подходов к ее формированию в зарубежных и отечественных исследованиях. Установлено, что в западной литературе социальная ответственность рассматривается как средство решения проблемы гармонизации социальных и политических институтов с технологическими изменениями. Отмечено, что важным компонентом социальной ответственности ученых в области естественных и инженерных наук является моральная ответственность за свою деятельность. Определена роль этических кодексов в координации работы профессиональных союзов и сообществ. Приведен пример преподавания специальных курсов в западных университетах, предназначенных для формирования профессиональной этической компетентности. Отмечено, что в украинском обществе задача развития социальной ответственности будущих специалистов возложена, главным образом, на высшие учебные заведения. Подчеркивается необходимость вовлечения студентов в различные формы общественно значимой деятельности. Приведены примеры форм и методов формирования социальной ответственности будущих специалистов в отечественных вузах.
Ключевые слова: будущий специалист, социальная ответственность, сравнительный анализ, зарубежный и отечественный опыт.
In the article the comparative analysis of views on the essence of social responsibility and some approaches to its formation in foreign and domestic research is given. It is shown that in western literature, social responsibility is considered as a mean of solving the problem of harmonization of social and political institutions with technological changes. It is emphasized that an important component of social responsibility of scientists in the field of engineering is moral responsibility for their actions. The role of ethical codes in coordinating the work of professional unions and associations is determined. The example of teaching special courses, dedicated to create students’ professional ethical competence, in western universities, is given. It is noted that in the Ukrainian society the task of developing future specialists’ social responsibility is mainly assigned to higher educational institutions. The need of involving students in various forms of socially significant activities is emphasized. Some examples of forms and methods of forming future specialists’ social responsibility in domestic universities are offered.
Keywords: future specialist, social responsibility, comparative analysis, foreign and domestic experience.
Повний текст:
PDFПосилання
Богатская Е. Ю. Педагогические условия воспитания у студентов технического университета ответственности как компонента их профессиональной компетентности : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.08 / Елена Юрьевна Богатская. – Ростов н/Д., 2005. – 202 с.
Богданов С. М. Формирование ответственности как социального качества личности / С. М. Богданов // Формирование социальной ответственности молодого человека. – М. : ВКШ, 1984. – С. 55–63.
Братусь Б. С. К проблеме нравственного сознания в культуре уходящего века / Б. С. Братусь // Вопросы психологии. – 1993. – № 1. – С. 6–13.
Діагностика стану та перспектив розвитку соціальної відповідальності в Україні (експертні оцінки) : монографія / О. Ф. Новікова, М. Є. Дейч, О. В. Панькова та ін. – Донецьк : Ін-т економіки пром-сті, 2013. – 296 с.
Муздыбаев К. Психология ответственности / К. Муздыбаев : под ред. В. Е. Семенова. – Л. : Наука, 1983. – 240 с.
Сперанский В. И. Социальная ответственность личности: сущность и особенности формирования : монография. – Изд-во МГУ, 1987. – 153 с.
Шабанов В. П. Визначення поняття та структурних компонентів професійної етичної компетентності сучасного інженера / В. П. Шабанов // Духовність особистості: методологія, теорія і практика : зб. наук. пр. Східноукр. нац. ун-ту імені В. Даля. – 2013. – № 6 (59) – C. 236–242.
Adamek P. Corporate Social Responsibility Education in the Czech Republic / P. Adamek // Procedia – Social and Behavioral Sciences. – 2013. – № 106. – P. 730–738.
Avery J. S.The Social Responsibility of Scientists / J. S. Avery. – New York : The Free Press, 1970. – P. 60.
Frankel M. S. Science as a Socially Responsible Community / M. S. Frankel. – Bloomington : Indiana University, 1994. – 16 p.
Holme L. Making Good Business Sense // L. Holme, Watts R. // World Business Council for Sustainable Development, 2000. – 32 p.
Schuurbiers D. Social responsibility in research practice: Engaging applied scientists with the socioethical context of their work / Schuurbiers D. – Doctoral dissertation, TU Delft, Delft University of Technology, 2010.
Ziman J. Social responsibility. The impact of social responsibility on science / J. Ziman // Impact of Science on Society. – 1971. – 21(2) – P. 113–122.
REFERENCES
Bogatskaya, E.Yu. (2005). Pedagogicheskie usloviya vospitaniya u studentov tehnicheskogo universiteta otvetstvennosti kak komponenta ih professionalnoy kompetentnosti [Pedagogical conditions of education of technical university students as a component of their professional competence]. (Candidate’s thesis) Rostov na Donu, 202 p. (in Russian)
Bogdanov, S. M. (1984). Formirovanie otvetstvennosti kak sotsialnogo kachestva lichnosti[Formation of responsibility as a social quality of the individual. Formation of social responsibility of a young person]. Formirovanie sotsialnoy otvetstvennosti molodogo cheloveka. Moskva : VKSh, pp. 55-63 (in Russian)
Bratus, B. S. (1993). K probleme nravstvennogo soznaniya v kulture uhodyaschego veka [On the problem of moral consciousness in the culture of the passing century]. Voprosyi psihologii, 1, pp. 6-13 (in Russian)
Novikova, O. F., Deich, M. Ye & Pankova, O. V. (2013). Diahnostyka stanu ta perspektyv rozvytku sotsialnoi vidpovidalnosti v Ukraini (ekspertni otsinky) [Diagnostics of the state and prospects of development of social responsibility in Ukraine (expert evaluations)]. Donetsk : Instytut ekonomiky promyslovosti, 296 p. (in Ukrainian)
Muzdyibaev, K. (1983). Psihologiya otvetstvennosti [Psychology of responsibility]. Leningrad : Nauka, 240 p. (in Russian)
Speranskiy, V.I. (1987). Sotsialnaya otvetstvennost lichnosti: suschnost i osobennosti formirovaniya [Social responsibility of the person: essence and features of formation]. Moskva. Izdatelstvo MGU, 153 p. (in Russian)
Shabanov, V.P. (2013). Vyznachennia poniattia ta strukturnykh komponentiv profesiinoi etychnoi kompetentnosti suchasnoho inzhenera [Definition of the concept and structural components of the professional ethical competence of a modern engineer]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 6(59), pp. 236-242 (in Ukrainian)
Adamek, P. (2013). Corporate Social Responsibility Education in the Czech Republic. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 106, pp. 730–738.
Avery, J. S. (1970). The Social Responsibility of Scientists. New York : The Free Press, 60 p.
Frankel, M. S. (1994). Science as a Socially Responsible Community. Bloomington : Indiana University, 16 p.
Holme, L. (2000). Making Good Business Sense. World Business Council for Sustainable Development, 32 p.
Schuurbiers, D. (2010). Social responsibility in research practice: Engaging applied scientists with the socioethical context of their work (Doctoral dissertation, TU Delft, Delft University of Technology).
Ziman, J. (1971). Social responsibility. The impact of social responsibility on science . Impact of Science on Society, 21(2), pp. 113–122.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.