МОТИВАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОМОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СУДНОВОДІЇВ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ

Є. В. Бондаренко

Анотація


У поданій статті розкрито особливості мотивації та засоби мотивування навчально-професійної діяльності майбутніх судноводіїв. Обґрунтовано основні засади дослідження мотивації досягнення успіху у професійному самовизначенні та саморозвитку особистості у майбутніх фахівців морського профілю. Аналіз літератури дозволив дійти висновку, що навчальна мотивація складається з трьох складових (спрямованість, стійкість і динамічність). В навчальній мотивації майбутніх фахівців діють три її основних типи: діловий, змагальний та пізнавальний. Провідними вимогами до якостей випускників, котрі навчаються у вищому морському навчальному закладі, є такі: вміння працювати у колективі та бути комунікабельним фахівцем; вміння розв’язувати та приймати відповідальні рішення в умовах надзвичайних ситуацій на борту судна; опановувати себе у різних ситуаціях на борту судна.

 

Ключові слова: мотив, мотивація, внутрішня мотивація, зовнішня мотивація, навчальна мотивація.

 

В данной статье раскрыты особенности мотивации и средства мотивирования учебно-профессиональной деятельности будущих судоводителей. Обоснованы основные принципы исследования мотивации достижения успеха в профессиональном самоопределении и саморазвитии личности у будущих специалистов морского профиля. Анализ литературы позволил прийти к заключению, что учебная мотивация состоит из трех составляющих (направленность, стойкость и динамичность). В учебной мотивации будущих специалистов действуют три ее основные типа: деловой, состязательный и познавательный. Ведущими требованиями к качествам выпускников, которые учатся в высшем морском учебном заведении, являются такие умения: работать в коллективе и быть коммуникабельным специалистом; умение решать и принимать ответственные решения в условиях чрезвычайных ситуаций на борту судна; овладевать собой в разных ситуациях на борту судна.

 

Ключевые слова: мотив, мотивация, внутренняя мотивация, внешняя мотивация, учебная мотивация. 

 

The present article deals with peculiarities of motivation and also motivation means of learning – professional activity of future navigators. Prove basic principles of research motivation to achieve success in professional personal indemnity and self-development of personality of future specialists in maritime profile. Analysis of literature is allowed to conclude, that academic motivation consists of three components, namely orientation, stability and dynamism. Training motivation of future professionals consists of three basic types, namely business, competitive and informative. Guidance requirements for the quality of graduates who study in higher maritime educational establishments and who will work in international crews, namely: ability to work in a team and be a sociable specialist;  ability to resolve and make responsible decisions in emergency situations on board; master themselves in various situations on board.

 

Keywords: motive, motivation, internal motivation, external motivation, training motivation. 


Повний текст:

PDF

Посилання


Асеєв В. Г. Мотивація поведінки і формування особистості / В. Г. Асеєв. – М., 1976. – 158 с.

Аверін В. А. Психологія особистості: навч. посіб. / В. А. Аверін – СПб. : Вид-во Михайлова В.А., 1999. – 89с.

Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : Науково- методичний посібник. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.

Галузевий стандарт вищої освіти. Напрям підготовки 6.070104 Морський та річковий транспорт: Офіц. вид. – К. : ВидавІнформ ОНМА, 2010. – 14 с. – (Міністерство освіти і науки України).

Гальперін П. Я. психологія мислення та навчання у поетапному формуванні розумових дій / П. Я. Гальперін // Дослідження мислення у радянській психології : сб. ст. / Акад. наук СССР, Ін-т філософії ; від. ред. Є. В. Шорохова. – М., 1966. – С. 236-277.

Годфруа Ж. Що таке психологія : В 2-х т./ Ж. Годфруа ; [ пер. с франц. Н. Н. Аліпова]. – М. : Мір, 1992. – Т.l. – 496 с.

Зайцева І. В. Мотивація учіння студентів / І. В. Зайцева. – Ірпінь : Редакціоно-вид. відділ АДПС України, 2000. – 191 с.

Захарченко В. М. Проблеми професійної підготовки фахівців морського флоту // сучасне судноплавство і морська освіта : Матеріали міжнародної науково – технічної конференції. – Одесса, 2004. – С. 22-24.

Ільїн Є. П. Мотивація та мотиви/ Є.П. Ільїн. – СПб. : Пітер, 2002. – 508 с.

Євсеєва О. Г. Теоретико-методичні основи діяльнісного підходу до навчання математики студентів вищих технічних закладів освіти : монографія / О. Г. Євсеєва. – Донецьк : ДонНТУ, 2012. – 455с.

Леонтьєв О. М. Потреби, мотиви та емоції / О. М. Леонтьєв. – М. : Педагогіка, 1971. – 186 с.

Магомед-Емінов М. Ш. Трансформація особистості / М. Ш. Магомед – Емінов. – М. : Психоаналітична Асоціація, 1998. – 496 с.

Маркова А. К. Формування мотивації навчання / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. : Просвiта, 1990. – 192 с.

Маслоу А. Мотивація та особистість / А. Маслоу. – СПб. : Євразія, 2001. – 475 с.

Міжнародній конвенції з підготовки та дипломування моряків та несення вахти 1978 року(ПДМНВ-78) з поправками (консолідований текст) // International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers, 1978 (STCW1978), as amended (consolidated text). – СПб.: ЗАО «ЦНИИМФ», 2010. – 806 с.

Педагогічна психологія : навч. посібник / О. П. Сергєєнкова, О. А. Столярчук, О. П. Коханова та ін. – К. : ЦУЛ, 2012. – 168 с.

Сморочинська О. О. Соціокультурні аспекти фахової підготовки майбутніх судноводіїв // Психолого – педагогічні засади діяльності вчителя: історія, теорія, практика : [матеріали І Всеукраїнської науково- методичної конференції] (21-22 листопада 2011 р., м. Херсон): [у 2-х ч.]. – Ч. 2. – Херсон: РІПО, 2011. – С. 123127

Шишенко В. О. Особливості навчальної мотивації студентів [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://intkonf.org/shishenko-voosoblivosti-navchalnoyi-motivatsiyi-studentiv/

REFERENCES

Aseiev, V. H. (1976). Motyvatsiia povedinky i formuvannia osobystosti [Motivation of behavior and personality formation]. Moskva, 158 p. (in Russian)

Averin, V. A. (1999). Psykholohiia osobystosti [Psychology of personality]. Sankt-Peterburh : Vyd-vo Mykhailova V.A., 89 p. (in Russian)

Bekh, I. D. (1998). Osobystisno zoriientovane vykhovannia [Person-oriented education]. Kyiv: IZMN, 204 p. (in Ukrainian)

Haluzevyi standart vyshchoi osvity [Industry Standard of Higher Education] (2010). Napriam pidhotovky 6.070104 Morskyi ta richkovyi transport. Kyiv : VydavInform ONMA, 14 p. (in Ukrainian)

Halperin, P. Ya. (1966). Psykholohiia myslennia ta navchannia u poetapnomu formuvanni rozumovykh dii [Psychology of thinking and learning in the phased formation of mental activities]. Doslidzhennia myslennia u radianskii psykholohii : sb. st. / Akad. nauk SSSR, In-t filosofii . Moskva, pp. 236-277 (in Russian)

Hodfrua, Zh. (1992). Shcho take psykholohiia. Moskva : Mir, 496 p. (in Russian)

Zaitseva, I. V. (2000). Motyvatsiia uchinnia studentiv [The motivation of students' studies]. Irpin : Redaktsiono-vyd. viddil ADPS Ukrainy, 191 p. (in Ukrainian)

Zakharchenko, V. M. (2004). Problemy profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv morskoho flotu [Problems of professional training of specialists of the Navy]. Suchasne sudnoplavstvo i morska osvita : Materialy mizhnarodnoi naukovo – tekhnichnoi konferentsii. Odessa, pp. 22-24 (in Ukrainian)

Ilin, Ye. P. (2002). Motyvatsiia ta motyvy [Motivation and motives]. Sankt-Peterburh: Piter, 508 p. (in Russian)

Yevseieva, O. H. (2012). Teoretyko-metodychni osnovy diialnisnoho pidkhodu do navchannia matematyky studentiv vyshchykh tekhnichnykh zakladiv osvity [Theoretical and methodical foundations of the activity approach to the teaching of mathematics students of higher technical educational institutions]. Donetsk : DonNTU, 455 p. (in Ukrainian)

Leontiev, O. M. (1971). Potreby, motyvy ta emotsii [Needs, motives and emotions]. Moskva : Pedahohika, 186 p. (in Russian)

Mahomed-Eminov, M. Sh. (1998). Transformatsiia osobystosti [Transformation of personality]. Moskva : Psykhoanalitychna Asotsiatsiia, 496 p. (in Russian)

Markova, A. K. (1990). Formuvannia motyvatsii navchannia [Formation of training motivation]. Moskva : Prosvita, 192 p. (in Russian)

Maslou, A. (2001). Motyvatsiia ta osobystist [Motivation and personality]. Sankt-Peterburh : Yevraziia, 475 p. (in Russian)

Mizhnarodnii konventsii z pidhotovky ta dyplomuvannia moriakiv ta nesennia vakhty 1978 roku(PDMNV-78) z popravkamy (konsolidovanyi tekst) (2010) [International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers, 1978 (STCW1978), as amended (consolidated text)] Sankt-Peterburh: ZAO «TsNYYMF», 806 p. (in Russian)

Serhieienkova, O. P., Stoliarchuk, O. A. & Kokhanova, O. P. (2012). Pedahohichna psykholohiia [Pedagogical Psychology]. Kyiv : TsUL, 168 p. (in Ukrainian)

Smorochynska, O. O. (2011). Sotsiokulturni aspekty fakhovoi pidhotovky maibutnikh sudnovodiiv [Sociocultural aspects of professional training of future navigators]. Psykholoho-pedahohichni zasady diialnosti vchytelia: istoriia, teoriia, praktyka : materialy I Vseukrainskoi naukovo- metodychnoi konferentsii. Kherson: RIPO, V.2, pp, 123-127 (in Ukrainian)

Shyshenko, V. O. Osoblyvosti navchalnoi motyvatsii studentiv [Peculiarities of student's educational motivation]. Retrieved from http://intkonf.org/shishenko-voosoblivosti-navchalnoyi-motivatsiyi-studentiv/ (in Ukrainian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.