ДИДАКТИЧНА ГРА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ

В. А. Будянська

Анотація


У даній статті розглядаються питання, пов’язані з проблемою формування культури ділового спілкування майбутніх менеджерів освіти. Доводиться актуальність вивчення даної проблеми: перетворення в різних галузях суспільства, зокрема в галузі освіти; необхідність якісної підготовки майбутніх менеджерів освіти у зв’язку з різноманітними перетвореннями суспільного життя. Дається аналіз досліджень і публікацій, у яких розглядається феномен спілкування, професійної культури, професійної комунікативної культури фахівців різних напрямів. У процесі викладу основного матеріалу дослідження розглядаються різні форми ділового спілкування: ділова бесіда, ділові переговори, ділові наради, публічні виступи, прес-конференції, презентації тощо. Значну роль у формуванні культури ділового спілкування має використання ігрових методів, сюжетно-рольових та ділових ігор. Такі ігри можна використовувати як спосіб об’єктивації недоліків та проблем ділового спілкування; спосіб випробування, відпрацювання й закріплення нових, більш ефективних форм і засобів спілкування, отримання нового досвіду емоційних переживань; спосіб подолання скутості й напруженості; інструмент діагностики й самодіагностики, який дозволяє виявити труднощі в спілкуванні та серйозні психологічні проблеми; спосіб закріплення нових поведінкових навичок, набуття нових способів оптимальної взаємодії з іншими людьми; спосіб тренування та закріплення вербальних і невербальних комунікативних умінь; засіб створення умов для самооцінки; засіб формування позитивних настанов на оволодіння та практичних перевірок знань. 

 

Ключові слова: менеджер освіти, ділове спілкування, форми ділового спілкування, культура ділового спілкування, дидактична гра. 

 

В данной статье рассматриваются вопросы, связанные с проблемой формирования культуры делового общения будущих менеджеров образования. Обосновывается актуальность изучения данной проблемы: преобразования в различных сферах общества, в том числе в области образования; необходимость качественной подготовки будущих менеджеров образования в связи с различными преобразованиями общественной жизни. Дается анализ исследований и публикаций, в которых рассматривается феномен общения, профессиональной культуры, профессиональной коммуникативной культуры специалистов различных направлений. В процессе изложения основного материала исследования рассматриваются различные формы делового общения: деловая беседа, деловые переговоры, деловые совещания, публичные выступления, прессконференции, презентации и т. д. Существенное значение в формировании культуры делового общения имеет использование игровых методов, сюжетно-ролевых и деловых игр. Такие игры можно использовать как способ объективации недостатков и проблем делового общения; способ испытания, отработка и закрепление новых, более эффективных форм и средств общения, получения нового опыта эмоциональных переживаний; способ преодоления скованности и напряженности; инструмент диагностики и самодиагностики, который позволяет выявить трудности в общении и серьезные психологические проблемы; способ закрепления новых поведенческих навыков, приобретения новых способов оптимального взаимодействия с другими людьми; способ тренировки и закрепления вербальных и невербальных коммуникативных умений; средство создания условий для самооценки; средство формирования положительных установок на овладение и практических проверок знаний.

 

Ключевые слова: менеджер образования, деловое общение, формы делового общения, культура делового общения, дидактическая игра.

 

This article discusses issues related to the problem of forming of a business communication cultue of future education managers. The relevance of the problem is studied: the transformation in various fields of society, particularly in education; the need for quality training of future education managers due to various transformations of social life. The analysis of studies and publications, which researches the phenomenon of communication, professional culture and professional culture of communication specialists in different areas. In the process of presentation of the main materials of the research, it covers various forms of business communication, business conversation, business meetings, public speeches, press conferences, presentations and more. A significant role in shaping the culture of business communication is the use of gaming techniques, plot-role-playing and business games. Such games can be used as a means of objectification of shortcomings and problems of business communication; testing method, testing and securing new and more effective forms and means of communication, a new knowledge of emotional experiences; way to overcome stiffness and tension; self-test and diagnostic tool that can detect communication difficulties and serious psychological problems; way of securing new behavioral skills, finding new ways of optimal interactions with other people; way of training and consolidation of verbal and nonverbal communication skills; means creating the conditions for self-assessment; means for shaping positive attitudes to master knowledge and practical examinations.

 

Keywords: education manager, business communication, forms of business communication, culture, business communication, didactic game.


Повний текст:

PDF

Посилання


Гаськова Н. В. Этика делового общения / Н. В. Гаськова. – М.: СГУ, 2004. – 88 с.

Лебедева М. М. Вам предстоят переговоры / М. М. Лебедева. – М. : Экономика, 1993. – 195 с.

Ребус М. Б. Психология делового общения / М. Б. Ребус. – М.: Илекса, 2001. – 176 с.

Фишер Р. Путь к согласию или переговоры без поражения / Р. Фишер, У. Юри. – М. : Наука, 1992. – 83 с.

Ягер Дж. Деловой протокол: стратегия личного успеха / Дж. Ягер ;пер. с англ.. – М. : Альпина бизнес букс, 2004. – 343 с.

REFERENCES

Gaskova, N.V. (2004). Etika delovogo obscheniya [Ethics of business communication]. Moskva: SGU, 88 p. (in Russian)

Lebedeva, M. M. (1993). Vam predstoyat peregovoryi [You will be in talks]. Moskva : Ekonomika, 195 p. (in Russian)

Rebus, M. B. (2001). Psihologiya delovogo obscheniya [Psychology of business communication]. Moskva: Ileksa, 176 p. (in Russian)

Fisher, R. (1992). Put k soglasiyu ili peregovoryi bez porazheniya [The path to harmony or negotiation without defeat]. Moskva: Nauka, 83 p. (in Russian)

Yager, Dzh. (2004). Delovoy protokol: strategiya lichnogo uspeha [Business protocol: the strategy of personal success]. Moskva: Alpina biznes buks, 343 p. (in Russian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.