ВИТОКИ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ВИХОВАННЯ ПІДЛІТКІВ В АМЕРИКАНСЬКИХ ШКОЛАХ

В. В. Глушич

Анотація


У публікації стисло охарактеризовано провідні аспекти виховання підлітків в американських школах. Зокрема розкрито соціальнопедагогічні основи шкільного виховання учнів, створено психологічну модель процесу особистісного зростання підлітка та виявлено психологічні закономірності й специфічні особливості цього процесу в підлітковий період.  Автором проаналізовано та схарактеризовано особливості профільної диференціації навчання американських учнів старшої школи. Визначено сучасні тенденції формування змісту освіти в державних школах США та розвитку альтернативної середньої освіти в Америці. Окрім того, значна увага приділяється організації виховання підлітків та співпраці школи й родини щодо виховання молодого покоління, що дало змогу під час наукового пошуку з’ясувати специфіку морального, соціального та громадянського виховання підлітків у загальноосвітніх школах США та розкрити суть гендерно орієнтованого підходу до навчання та виховання американських учнів. 

 

Ключові слова: виховання, методи і форми навчання, навчальний процес, підлітковий вік, середня школа.

 

В публикации кратко охарактеризованы ведущие аспекты воспитания подростков в американских школах. В частности раскрыты социально-педагогические основы школьного воспитания учащихся, создана психологическая модель процесса личностного роста подростка, и выявлены психологические закономерности и специфические особенности этого процесса в подростковый период. Автором проанализированы и охарактеризованы особенности профильной дифференциации обучения американских учеников старших классов. Определены современные тенденции формирования содержания образования в государственных школах США и развития альтернативного среднего образования в Америке. Кроме того, значительное внимание уделяется организации воспитания подростков и сотрудничества школы и семьи по воспитанию молодого поколения. Это дало возможность во время научного поиска выяснить специфику нравственного, социального и гражданского воспитания подростков в общеобразовательных школах США и раскрыть суть гендерно ориентированного подхода к обучению и воспитанию американских учеников.

 

Ключевые слова: воспитание, методы и формы обучения, учебный процесс, подростковый возраст, средняя школа.

 

The publication briefly characterizes the leading aspects of adolescents’ education in American schools. In particular the social-pedagogical bases of pupils’ school education are revealed; the psychological model of the process of an adolescent’s personal development is created; the psychological regularities and the specific peculiarities of this process during adolescence are identified. The author analyzed and characterized the features of the profile differentiation of American high school students’ education. The modern tendencies of the educational content formation in American state schools and the development of alternative secondary education in America are determined. In addition, considerable attention is paid to the organization of adolescents’ education and to the cooperation of school and family on the young generation’s education. As a result, during the scientific search the specifics of adolescents’ moral, social and civic education in American comprehensive schools is revealed; the essence of the gender oriented approach to American students’ training and education is determined.

 

Keywords: education, methods and forms of education, educational process, adolescence, secondary school.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бурстин Д. Американцы: Колониальный опыт / Пер. с англ. – М., 1993. – С. 204-205

Гончаров Л. Н. Школа и педагогика США до второй мировой войны. –М., 1972. – С. 234-241 3. История педагогики. / Под ред. А. И. Пискунова. – М., 1998. – 230 с.

Bull B. L. Is Systematic Reform in Education Morally Justifiable? // Studies in Philosophy of Education. – 1996, vol.15, #1/2. – Р. 13-20.

Cardinal Principles of Secondary Education. – Washington, 1918. – p. 10.

Jackson N. Reviewing the Purposes of American Education, – N.Y., 1946. – 84 р.

Thayer V. Т. Formative Ideas in American Education.– N. Y., 1970. – Р. 85-86.

The Purposes of Education in American Democracy. – Wash., 1938. – 158 р.

REFERENCES

Burstin, D. (1993). Amerikantsyi: Kolonialnyiy opyit [Americans: Colonial experience]. Moskva, pp. 204-205 (in Russian)

Goncharov, L. N. (1972). Shkola i pedagogika SShA do vtoroy mirovoy voynyi [School and pedagogy of the United States before the Second World War]. Moskva, pp. 234-241 (in Russian)

Piskunova , A. I. (Ed.) Istoriya pedagogiki [History of Pedagogy]. Moskva, 230 p. (in Russian)

Bull, B. L. (1996). Is Systematic Reform in Education Morally Justifiable?. Studies in Philosophy of Education, vol.15, #1/2, pp. 13-20.

Cardinal Principles of Secondary Education (1918). Washington, 10 p.

Jackson, N. (1946). Reviewing the Purposes of American Education. N.Y., 84 р.

Thayer, V. Т. (1970). Formative Ideas in American Education. N. Y., pp. 85-86.

The Purposes of Education in American Democracy (1938). Wash., 158 р.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.