СТРУКТУРА І ФУНКЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ УЧИТЕЛІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Анотація
У статті уточнено суть поняття «професійна самореалізація вчителя» як здатність особистості усвідомлювати значущість педагогічної діяльності та власне місце в ній, розкривати власне «Я» під час педагогічної взаємодії з учнями, постійно вдосконалювати особистісно-професійний потенціал у різних видах діяльності. Теоретично обґрунтовано структуру професійної самореалізації учителів загальноосвітніх навчальних закладів на основі комплексного поєднання професійної спрямованості на розкриття власного «Я» в педагогічній діяльності, глибоких і міцних педагогічних, професійних знань і вмінь, розуміння власної «Я»-концепції, шляхів упередження й подолання бар’єрів самореалізації. До результатів дослідження віднесено розкриття зв’язку між індивідуальним розвитком і педагогічною творчістю, які забезпечують успішність професійної самореалізації учителів. На основі проведеного анкетування виявлено залежність між професійною самореалізацією вчителів та їхнім ставлення до виконання різних видів педагогічної діяльності, а також з’ясовано доцільність стимулювання вчителів до професійної самореалізації в системі методичної роботи. Ключові слова: самореалізація особистості, професійна діяльність учителя, загальноосвітній навчальний заклад, бар’єри професійної самореалізації особистості, стимулювання, педагогічна творчість.
В статье уточнена сущность понятия «профессиональная самореализация учителя» как способность личности осознавать значимость педагогической деятельности и собственное место в ней, раскрывать собственное «Я» во время педагогического взаимодействия с учениками, постоянно совершенствовать личностнопрофессиональный потенциал в разных видах деятельности. Теоретически обоснована структура профессиональной самореализации учителей общеобразовательных учебных заведений на основании комплексного сочетания профессиональной направленности на раскрытие собственного «Я» в педагогической деятельности, глубоких и прочных педагогических, профессиональных знаний и умений, понимание собственной «Я»-концепции, путей предупреждения и преодоления барьеров самореализации. К результатам исследования отнесено раскрытие связи между индивидуальным развитием и педагогическим творчеством, которые обеспечивают успешность профессиональной самореализации учителей. На основании проведенного анкетирования выявлена взаимосвязь между профессиональной самореализацией и их отношением к выполнению различных видов педагогической деятельности, а также выяснена целесообразность стимулирования учителей к профессиональной самореализации в системе методической работы.
Ключевые слова: самореализация личности, профессиональная деятельность учителя, общеобразовательное учебное заведение, барьеры профессиональной самореализации личности, стимулирование, педагогическое творчество.
The article clarifies the essence of the concept «a teacher’s professional self-realization» as a personality’s ability to realize the significance of the pedagogical activity and its own position in it, to disclose itself during the pedagogical interaction with students, to improve constantly personal-professional capacities in different activities. The structure of comprehensive schools teachers’ professional self-realization is theoretically grounded through the integrated combination of the professional focus on the disclosure of oneself in the pedagogical activity, of deep pedagogical and professional knowledge and skills; on understanding own «self-concept”, the ways of anticipating and overcoming barriers of the self-realization. As a result, the links between the individual development and the pedagogical creativity, that ensure teachers’ successful professional self-realization, are determined. Based on the survey, the interdependence between teachers’ professional self-realization and their attitude towards the implementation of different types of pedagogical activities is identified; the reasonability of stimulating teachers to the professional self-realization in the system of methodical work is analyzed.
Keywords: personal self-realization, teachers’ professional activity, comprehensive school, barriers of personal professional self-realization, stimulation, pedagogical creativity
Повний текст:
PDFПосилання
Єрмак Ю. І. Професійне самопізнання майбутнього вчителя в процесі фахової підготовки : автореф. дис. на здобуття канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Ю. І. Єрмак. – Харків, 2014. – 20 с.
Ишмухаметов Р. Р. Проблемы самореализации личности / Р. Р. Ишмухаметов. – М. : Красанд, 2010. – 104 с.
Колодницька О. Д. Стимулювання професійного саморозвитку майбутнього вчителя гуманітарного профілю засобами проектних технологій : автореф. дис. на здобуття канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. Д. Колодницька. – Хмельницький, 2012. – 20 с.
Крижановська З. Ю. Мотиваційні чинники професійної самореалізації фахівців дошкільних закладів : автореф. дис. на здобуття канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / З. Ю. Крижановська. – Луцьк, 2011. – 20 с.
Новий тлумачний словник української мови / уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. – Т. 3. П-Я. – Київ : Вид-во «Аконіт», 2008. – С. С. 104, 467, 675.
Педагогічна майстерність : хрестоматія /за ред. акад. АПН України І. А. Зязюна. – Київ, 2008. – С. 7-8.
Рибалко Л. С. Методолого-теоретичні засади професійнопедагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект) : [монографія] / Л. С. Рибалко. – Запоріжжя : ЗДМУ, 2007. – 442 с.
Сергєєва К. М. Методичні засади професійної самореалізації магістрів музично-педагогічної освіти в процесі інструментальної підготовки : автореф. дис. на здобуття канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика музичного виховання» / К. М. Сергєєва. – Київ, 2012. – 20 с.
Харкавців І. Р. Розвиток педагогічної творчості вчителя у процесі професійної самореалізації : автореф. дис. на здобуття канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / І. Р. Харкавців. – Київ, 2010. – 20 с.
REFERENCES
Yermak, Yu. I. (2014). Profesiine samopiznannia maibutnoho vchytelia v protsesi fakhovoi pidhotovky [Professional self-knowledge of the future teacher in the process of professional training] (Abstract of candidate’s thesis). Kharkiv, 20 p. (in Ukrainian)
Ishmuhametov, R. R. (2010). Problemyi samorealizatsii lichnosti [Problems of Self-Realization of Personality]. Moskva: Krasand, 104 p. (in Russian)
Kolodnytska, O. D. (2012). Stymuliuvannia profesiinoho samorozvytku maibutnoho vchytelia humanitarnoho profiliu zasobamy proektnykh tekhnolohii [Stimulation of professional self-development of the future teacher of the humanitarian profile by means of design technologies] (Abstract of candidate’s thesis). Khmelnytskyi, 20 p. (in Ukrainian)
Kryzhanovska, Z. Yu. (2011). Motyvatsiini chynnyky profesiinoi samorealizatsii fakhivtsiv doshkilnykh zakladiv [Motivational factors of professional self-actualization of specialists of preschool institutions] (Abstract of candidate’s thesis). Lutsk, 20 p. (in Ukrainian)
Yaremenko, V., Slipushko, O. (Ed.) Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [New Explanatory Dictionary of the Ukrainian Language]. Kyiv : Vyd-vo «Akonit», V.3, pp. 104, 467, 675 (in Ukrainian)
Ziaziun, I. A. (Ed.). (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical skill]. Kyiv, pp. 7-8 (in Ukrainian)
Rybalko, L. S. (2007). Metodoloho-teoretychni zasady profesiinopedahohichnoi samorealizatsii maibutnoho vchytelia (akmeolohichnyi aspekt) [Methodological and theoretical foundations of vocational and pedagogical self-realization of the future teacher (acmeological aspect)]. Zaporizhzhia : ZDMU, 442 p. (in Ukrainian)
Serhieieva, K. M. (2012). Metodychni zasady profesiinoi samorealizatsii mahistriv muzychno-pedahohichnoi osvity v protsesi instrumentalnoi pidhotovky [Methodical principles of professional self-realization of masters of musical and pedagogical education in the process of instrumental training] (Abstract of candidate’s thesis). Kyiv, 20 p. (in Ukrainian)
Kharkavtsiv, I. R. (2010). Rozvytok pedahohichnoi tvorchosti vchytelia u protsesi profesiinoi samorealizatsii [Development of pedagogical creativity of the teacher in the process of professional self-realization] (Abstract of candidate’s thesis). Kyiv, 20 p. (in Ukrainian)
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.