ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ У КОЛЕКТИВІ

Ю. С. Стасевський

Анотація


Стаття присвячена огляду основних підходів до розробки способів формування морально-психологічного клімату колективу. Розглядаються такі основні дефініції: міжособистісні стосунки, колектив, групове лідерство, ціннісно-орінтаційна єдність, рольова теорія. Для характеристики колективу обираються різні ознаки, а саме: єдність цілей (В.М. Бехтєрєв). Предметом його дослідження стає вивчення активності та поведінки особистості в колективі. Л.С. Виготський доводив, що розвиток особистості та розвиток колективу є взаємозалежними процесами. На думку А.С. Макаренка, колектив можливий лише за умови, якщо він об’єднує людей на завданнях діяльності, явно корисної для суспільства. У вітчизняній науці значний внесок у розвиток уявлень про колектив зробив О.К. Дусавицький. Ним і його співробітниками було зафіксовано новий феномен, що раніше не описувався в психології – особлива форма групового лідерства. Значним впливом у соціології особистості користується рольова теорія особистості. Соціальний статус визначає конкретне місце, яке займає індивід у даній соціальній системі. Зміст соціальної ролі диктується суспільством, його вимогами, що включають розпорядження, оцінки, очікування, санкції тощо.

 

Ключові слова: міжособистісні стосунки, колектив, групове лідерство, ціннісно-орінтаційна єдність, рольова теорія.

 

Статья посвящена рассмотрению основных подходов исследователей в разработке способов формирования морально-психологического климата коллектива. Рассматриваются такие основные дефиниции: межличностные отношения, коллектив, групповое лидерство, ценносноориентационное единство, ролевая теория. Для характеристики коллектива используются различные определения, а именно: единство целей (В.М. Бехтерев). Предметом его внимания является изучение активности и поведения личности в коллективе. Л.С. Выготский утверждает, что развитие личности и развитие коллектива – взаимозависимые процессы. По мнению А.С. Макаренко, коллектив характеризуется наличием общественнозначимой цели. В отечественной науке значительную лепту в развитие учения о коллективе внес А.К. Дусавицкий. Он и его сотрудники называют новый феномен – особую форму группового лидерства. В социологии значительное место отводится ролевой теории личности. Социальный статус определяет конкретное место, которое занимает индивид в данной социальной системе. Содержание социальной роли диктуется обществом, его требованиями, включающими распоряжения, оценки, ожидания, санкции и прочее.

 

Ключевые слова: межличностные отношения, коллектив, групповое лидерство, ценносно-ориентационное единство, ролевая теория.

 

The article focuses on the main scientific approaches to the formation of a collective’s moral-psychological climate. Such key definitions as interpersonal relations, a collective, group leadership, value-oriented unity, role theory are revealed. In order to characterise a collective, various scientific approaches are used, namely – unity of goals (V. Bekhterev). He studied a personality’s activities and behaviour in a collective. L. Vygotsky proved that a personality’s development as well as a collective’s one were interdependent processes. A. Makarenko emphasized the idea that a collective was only possible if it united people, collectively involved in performing socially beneficial activities. In Ukrainian science the ideas concerning a collective were developed by  A. Dusavytsky. This scientist and his colleagues introduced a new phenomenon, that had never been previously described in psychology – a special form of group leadership. A role theory has strong influence in sociology of a personality. A social status predetermines the exact place for each person in the social hierarchy. The content of a social role is predetermined by the society and its requirements, including directions, various kinds of evaluation, aspiration, sanctions, etc.

 

Keywords: interpersonal relations, collective, group leadership, value-oriented unity, role theory.


Повний текст:

PDF

Посилання


Адаменко О., Курило В. Особливості і тенденції розвитку педагогічної науки в Україні у другій половині ХХ ст. // Рідна школа, 2012. – № 4-5

Бехтерев В.М. Внушение и его роль в общественной жизни. – СПб.: П, 2001. – 256 с. – (Психология – классика).

Выготский Л.С. Психология. – М: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. – 1008 с.

Донцов А.И. Введение в практическую социальную психологию: пособие для дополнительного образования / А.И. Донцов, – М.: Смысл, 1996. – 373 с.

Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельности / А.К. Дусавицкий. – М.: Дом педагогики, 1996. – 203с.: ил. – Библиогр.: С. 188–202.

Макаренко А.С. Игра / А.С. Макаренко // История советской дошкольной педагогики: Хрестоматия – М.: Просвещение, 1988. – 231 с.

Макаренко А.С. Коллектив и воспитание личности / А.С. Макаренко. Сост. вступ. ст. В.В. Кумарин. – М.: Педагогика, 1972. – 334 с.

Петровский А.В. Психология. Словарь / Под общ. Ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. – 2-е изд., испр., доп. – М.; Политиздат, 1990. – 494 с.

Сухомлинский В.А. Методика воспитания коллектива / В.А. Сухомлинский. – М. : Просвещение, 1981. – 193 с.

Шпалинский В.В. Психология менеджмента: учебное пособие / В.В. Шпалинский; предисловие проф. академика РАО А.В. Петровского – 2-е изд. – М.: УРЛО, 2003. – 183с.

Якушко Н.М., Сіра І.Т. та ін. Стимулювання студентів до самостійної діяльності, самоосвіти, самовиховання // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наукових праць Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г.С. Сковороди. – Харків, 2012. – Вип. 37. – С. 207–213.

REFERENCES

Adamenko, O., Kurylo, V. (2012). Osoblyvosti i tendentsii rozvytku pedahohichnoi nauky v Ukraini u druhii polovyni ХХ st [eatures and trends of pedagogical science development in Ukraine in the second half of the twentieth century]. Ridna shkola, № 4-5 (in Ukrainian)

Behterev, V.M. (2001). Vnushenie i ego rol v obschestvennoy zhizni [Suggestion and its role in public life]. Sankt-peterburg: P, 256 p. (in Russian)

Vyigotskiy, L.S. (2000). Psihologiya [Psychology]. Moskva: Izd-vo EKSMO-Press, 1008 p. (in Russian)

Dontsov, A.I. (1996). Vvedenie v prakticheskuyu sotsialnuyu psihologiyu [Introduction to practical social psychology]. Moskva: Smyisl, 373 p. (in Russian)

Dusavitskiy, A.K. (1996). Razvitie lichnosti v uchebnoy deyatelnosti [Personality development in educational activitie]. Moskva: Dom pedagogiki, 203 p. (in Russian)

Makarenko, A.S. (1988). Igra [A game]. Istoriya sovetskoy doshkolnoy pedagogiki: Hrestomatiya. Moskva: Prosveschenie, 231 p. (in Russian)

Makarenko, A.S. (1972). Kollektiv i vospitanie lichnosti [Team and education of personality]. Moskva: Pedagogika, 334 p. (in Russian)

Petrovskiy, A.V. (Ed.) (1990). Psihologiya [Psychology]. Moskva : Politizdat, 494 p. (in Russian)

Suhomlinskiy, V.A. (1981). Metodika vospitaniya kollektiva [Methods of team upbringing]. Moskva : Prosveschenie, 193 p. (in Russian)

Shpalinskiy, V.V. (2003). Psihologiya menedzhmenta [Psychology of management]. Moskva: URLO, 183 p. (in Russian)

Yakushko, N.M., Sira, I.T. (2012). Stymuliuvannia studentiv do samostiinoi diialnosti, samoosvity, samovykhovannia [Stimulation of students for independent activity, self-education, self-education]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty. Kharkiv, 37, pp. 207-213 (in Ukrainian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.