ФОРМУВАННЯ ПОНЯТТЯ «ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ» СТУДЕНТІВ ВНЗ МИСТЕЦЬКОГО ПРОФІЛЮ (КІНЕЦЬ XX–XXI СТ.)

Н. Г. Тарарак

Анотація


У статті відображено те, що нова сучасна реальність трансформується на нові установки і ціннісні орієнтації переважно молодого покоління. Позиціювання себе, як молодої людиною, почало докорінно змінюватися від образу пасивного споживача або байдужого спостерігача у бік діяльної особистості, яка хвилюється за єдність свого народу та майбутнє своєї країни. Проте старше покоління сьогодні, фундаментальні цінності якого склалися за радянських часів, зазнає болісну зневіру, що змушує інвентаризувати старі моральні принципи задля оновлення власних ціннісних орієнтирів. Кінець ХХ століття відзначився в історії як перехідний період, коли на зміну радянській тоталітарній державі з догматично прописаними орієнтирами та цінностями прийшов час переорієнтації на дійсно демократичні цінності, які, на жаль, в 90х рр. ХХ століття тільки декларувалися. Насправді довгий час цінувалося вміння швидко пристосуватися, раптово відмовитися від сталих переконань на користь матеріального благополуччя. Такий егоцентризм, спрямованість на власні потреби, відбувався за рахунок байдужості до цінностей загальнолюдського, альтруїстичного, духовного характеру.

 

Ключові слова: цінність, ціннісні орієнтації, мистецький профіль, вищий навчальний заклад.

 

В статье отражено то, что новая современная реальность трансформируется в новые установки и ценностные ориентации преимущественно молодого поколения. Позиционирование себя, как молодого человека, начало в корне меняться от образа пассивного потребителя или равнодушного наблюдателя в сторону деятельной личности, которая волнуется за единство своего народа и будущее своей страны. Однако старшее поколение сегодня, фундаментальные ценности которого сложились в советское время, испытывает мучительное уныние, которое заставляет инвентаризировать старые моральные принципы для обновления собственных ценностных ориентиров. Конец ХХ века отметился в истории как переходный период, когда на смену советскому тоталитарному государству с догматически прописанными ориентирами и ценностями пришло время переориентации на действительно демократические ценности, которые, к сожалению, в 90-х гг. ХХ века только декларировались. На самом деле долгое время ценилось умение быстро приспособиться, внезапно отказаться от устоявшихся убеждений в пользу материального благополучия. Такой эгоцентризм, направленность на собственные нужды, происходил за счет безразличия к ценностям общечеловеческого, альтруистического, духовного характера.

 

Ключевые слова: ценность, ценностные ориентации, художественный профиль, высшее учебное заведение.

 

The article reflects the fact that the new modern reality is being transformed according to the young generation’s new beliefs and value orientations. A young person’s position is going away from the image of a passive consumer or an uninterested observer to being an active person who is worried about the native people’s unity and the country’s future. However, the older generation today, that has the fundamental values, developed in Soviet times, is disappointed; that makes people to rethink their old moral principles in order to update own value orientations. The end of the XXth century became a transition period in history when the old Soviet totalitarian state with dogmatically prescribed orientations and values had been replaced by the period of truly democratic values, which, unfortunately, in the 90th years of the XXth had been being only declared. Actually, for a long time the ability to adjust quickly, suddenly to abandon well-established beliefs in favor of material well-being was appreciated. Such self-centeredness, the focus on own needs, was due to the indifference to universal, altruistic, spiritual values. 

 

Keywords: value, value orientations, artistic profile, high educational institution

Повний текст:

PDF

Посилання


Біленок О.А. Життєвий успіх очима молоді / О.А. Біленок // Практична психологія та соціальна робота. – 1998. – № 5. – С. 42-43.

Бондаревская Е. В. О повышении роли практических занятий в системе педагогической подготовки студентов педагогических вузов / Е. В. Бондаревская // Советская педагогика. – 1963. – № 10. – С. 76–83.

Бондаревская Е. В. Гуманистическая парадигма личностноориентированного образования / Е. В. Бондаревская // Педагогика. – 1997. – № 4. – С. 17–19.

Бондаревская Е. В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах воспитания / Е. В. Бондаревская, С. В. Кульневич. – М., Р. н/Дону, 1999. – 216 с.

Борова Т.А. Теоретичні і методичні засади адаптивного управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу): дис. доктора пед. наук: спец. 13.00.06 «Теорія та методика управління освітою» / Т.А. Борова. – К., 2012. – 488 с.

Брушлинский А.В. Проблема субьекта в психологической науке / А.В. Брушлинский // Психологический журнал. – 1999. – № 5. – С. 38 – 44.

Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки [Посіб. для студ. вищих навчальних закладів] / О. Вишневський – Дрогобич: Коло, 2006. – 326 с.

Леви В. Л. Искусство быть другим / В. Л. Леви. – М.: Торобоан, 2010. – 384 с

Леонтьев Д. А. Шанс для творчества. Конфликты и стратегии их решения / Д. А. Леонтьев // Конфликт в конструктивной психологии: тезисы докл. на ІІ науч.-практ. конференции по конструктивной психологии. – Красноярск, 1990. – 7–10 июня. – С. 21–45.

Лернер И. Я. О построении логики дидактического исследования / И. Я. Лернер // Советская педагогика. – 1970. – № 5. – С. 106–119.

Лернер И. Я. Проблемное обучение / И. Я. Лернер. – М.: Знание, 1974. – 64 с.

Михаськова М.А. Формування фахової компетентності майбутнього вчителя музики: Дис… канд. пед. наук за спец. 13.00.02 – теорія та методика навчання / М. А. Михаськова. – Н.: Ніжинський держ. педагогічний ун-т ім. М. Гоголя, 2007. – 19 с.

Молдавская Н. Д. Литературное развитие школьников в процессе обучения / Н. Д. Молдавская. – М.: Просвещение, 1976. – 164 с.

Мудрик А. В. Введение в социальную педагогику / А. В. Мудрик. – М.: Ин-т практической психологии, 1997. – 412 с.

Скаткин М. Н. О видах обучения / М. Н. Скаткин. – 1973. – № 11. – С. 23–28.

Чернуха Н. М. До питань інтеграції в сучасній освіті / Н.М. Чернуха // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2012. – № 3. – С. 27-31.

REFERENCES

Bilenok, O.A. (1998). Zhyttievyi uspikh ochyma molodi [Life success with the eyes of young people]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, 5, pp. 42-43 (in Ukrainian)

Bondarevskaya, E. V. (1963). O povyishenii roli prakticheskih zanyatiy v sisteme pedagogicheskoy podgotovki studentov pedagogicheskih vuzov [On the increase in the role of practical classes in the system of pedagogical preparation of students of pedagogical universities]. Sovetskaya pedagogika, 10, pp. 76-83 (in Russian)

Bondarevskaya, E. V. (1997). Gumanisticheskaya paradigma lichnostnoorientirovannogo obrazovaniya [Humanistic paradigm of personality-oriented education]. Pedagogika, 4, pp. 17-19 (in Russian)

Bondarevskaya, E. V., Kulnevich, S. V. (1999). Pedagogika: lichnost v gumanisticheskih teoriyah i sistemah vospitaniya [Pedagogy: personality in humanistic theories and systems of upbringing]. Moskva, R. n/Donu, 216 p. (in Russian)

Borova, T.A. (2012). Teoretychni i metodychni zasady adaptyvnoho upravlinnia profesiinym rozvytkom naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu) [Theoretical and methodical principles of adaptive management of professional development of scientific and pedagogical workers of a higher educational institution)] (Abstract of Doctor’s thesis). Kyiv, 488 p. (in Ukrainian)

Brushlinskiy, A.V. (1999). Problema subekta v psihologicheskoy nauke [The problem of the subject in psychological science]. Psihologicheskiy zhurnal, 5, pp. 38-44 (in Russian)

Vyshnevskyi, O. Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky [Theoretical Foundations of Modern Ukrainian Pedagogy]. Drohobych: Kolo, 326 p. (in Ukrainian)

Levi, V. L. (2010). Iskusstvo byit drugim [The art of being different]. Moskva: Toroboan, 384 p. (in Russian)

Leontev, D. A. (1990). Shans dlya tvorchestva. Konfliktyi i strategii ih resheniya [Chance for creativity. Conflicts and strategies for their solution]. Konflikt v konstruktivnoy psihologii. Krasnoyarsk, 21-45 (in Russian)

Lerner, I. Ya. (1970). O postroenii logiki didakticheskogo issledovaniya [On the construction of the logic of didactic research]. Sovetskaya pedagogika, 5, pp. 106-119 (in Russian)

Lerner, I. Ya. (1974). Problemnoe obuchenie [Problem training]. Moskva: Znanie, 64 p. (in Russian)

Mykhaskova, M.A. (2007). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia muzyky [Formation of professional competence of the future teacher of music] (Candidate’s thesis, Nizhynskyi derzh. pedahohichnyi un-t im. M. Hoholia). Nizhyn, 19 p. (in Ukrainian)

Moldavskaya, N. D. (1976). Literaturnoe razvitie shkolnikov v protsesse obucheniya [Literary development of schoolchildren in the learning process]. Moskva: Prosveschenie, 164 p. (in Russian)

Mudrik, A. V. (1997). Vvedenie v sotsialnuyu pedagogiku [Introduction to Social Pedagogy.]. Moskva: In-t prakticheskoy psihologii, 412 p. (in Russian)

Skatkin, M. N. (1973). O vidah obucheniya [On the types of training]. Moskva, pp. 23-28 (in Russian)

Chernukha, N. M. (2012). Do pytan intehratsii v suchasnii osviti [On integration issues in modern education]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka, 3, pp. 27-31 (in Ukrainian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.