ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ САМОСТІЙНОСТІ ПІДЛІТКІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ПРИРОДНИЧИМ НАУКАМ
Анотація
У статті проаналізовано проблеми, які виникають під час формування пізнавальної самостійності учнів. Надано характеристику психолого-педагогічних особливостей підлітків та встановлено групи показників, які впливають на процес формування пізнавальної самостійності. Аргументовано доцільність формування пізнавальної самостійності підлітків під час вивчення предметів циклу точних і природничих наук.
Ключові слова: підлітки, пізнавальна самостійність, комп’ютерні технології, мобільні додатки, природничі науки.
В статье проанализировано проблемы, которые возникают во время формирования познавательной самостоятельности учеников. Дана характеристика психолого-педагогическим особенностям подростков и установлено группы показателей, которые влияют на процесс формирования познавательной самостоятельности. Аргументирована целесообразность формирования познавательной самостоятельности подростков во время изучения предметов цикла точных и естественных наук.
Ключевые слова: подростки, познавательная самостоятельность, компьютерные технологии, мобильные приложения, естественные науки.
The article analyzes the main ways of formation of cognitive independence in students. The psychological and pedagogical features of adolescents are characterized and groups of factors that influence the process of formation of cognitive independence are established. The expediency of the formation of cognitive independence of adolescents during the study of subjects in the cycle of natural sciences is substantiated. Some suggestions concerning the successful formation of cognitive independence of adolescents during the study of natural sciences are presented. Ensuring the country's intensive development is only possible if a new, rising generation of people capable of rapid learning, constant self-improvement, people who can easily adapt to changing conditions of existence and apply their knowledge in practice can provide qualitative education.
To achieve a positive result is possible only with the application of new teaching methods that will be able to raise initiative individuals who are ready for lifetime learning and self-development. State policy in the field of education is aimed at the formation of autonomy, initiative of schoolchildren. In the Concept of a New Ukrainian School, one of the key competencies is the ability to learn throughout life. That is to develop the ability to search and learn new knowledge, the ability to form learning goals and find ways to achieve them, and evaluate their own learning outcomes. Formation of cognitive independence in adolescents is an important task that will require deep analysis and research.
Key words: adolescents, cognitive independence, computer technologies, mobile applications, natural sciences.
Повний текст:
PDFПосилання
Нова українська школа / Міністерство освіти і науки України [Електронний ресурс]. – режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
Липецький О. П. Особливості формування пізнавальної самостійності підлітків у процесі дослідницької діяльності. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. праць. – 2010. – №2 (14). – C. 416-425.
Поведа Т. П. Формування пізнавальної самостійності старшокласників у навчанні фізики: результати педагогічного експерименту: Зб. наук. праць [Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка]. Сер.: педагогічна. – 2012. – №8 – С. 179-183.
Формування пізнавальної самостійності студентів при вивченні фізики у вищому технічному навчальному закладі [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://radioelektronika.org/index.php/2307-4507/article/viewFile/31569/28205
Шляхи формування пізнавальної самостійності учнів [Електронний ресурс] Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер.: Психолого-педагогічні науки. – 2013. – № 1. – С. 156-159. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2013_1_36
Соловьёв А. В. Культура информационного общества : учебное пособие. Ряз. гос. ун-т им. С. А. Есенина. – Рязань, 2013. – 276 с.
Индивидуально-возрастные и психологические особенности младших подростков [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://xni1abbnckbmcl9fb.xnp1ai/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/213802/
Опыты для школьников в домашних условиях. Зрение вверх ногами [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://www.youtube.com/watch?v=keHYhHa6LpY
Самые простые опыты для детей. Развлекаемся дома [Электронный ресурс] / PiNaPa – канал развлечений. – Режим доступа: https://www.youtube.com/watch?v=BLiM066BCfY
Как вырастить кристалл из сахара! Опыты для детей! [Электронный ресурс] / Юный Алхимик. – Режим доступа: https://www.youtube.com/watch?v=3cdwnfkdQHc
REFERENCES
Nova ukrainska shkola [New Ukrainian School]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (in Ukrainian).
Lypetskyi, O. P. (2010). Osoblyvosti formuvannia piznavalnoi samostiinosti pidlitkiv u protsesi doslidnytskoi diialnosti [Features of the formation of cognitive independence of adolescents in the process of research activities]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi, 2 (14), pp. 416-425 (in Ukrainian).
Poveda, T. P. (2012). Formuvannia piznavalnoi samostiinosti starshoklasnykiv u navchanni fizyky: rezultaty pedahohichnoho eksperymentu [Formation of cognitive autonomy of senior pupils in the study of physics: the results of the pedagogical experiment]. 8, pp. 179-183 (in Ukrainian).
Formuvannia piznavalnoi samostiinosti studentiv pry vyvchenni fizyky u vyshchomu tekhnichnomu navchalnomu zakladi [Formation of cognitive independence of students in the study of physics in a higher technical educational institution]. Retrieved from http://radioelektronika.org/index.php/2307-4507/article/viewFile/31569/28205 (in Ukrainian).
Shliakhy formuvannia piznavalnoi samostiinosti uchniv [Ways of formation of cognitive autonomy of students] (2013). Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia. Ser.: Psykholoho-pedahohichni nauky, 1, pp. 156-159. Retrieved fromhttp://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2013_1_36 (in Ukrainian).
SolovYov, A. V. (2013). Kultura informatsionnogo obschestva [Culture of the Information Society]. Ryazan, 276 p. (in Russian).
Individualno-vozrastnyie i psihologicheskie osobennosti mladshih podrostkov [Individual-age and psychological characteristics of younger adolescents]. Retrieved from http://xni1abbnckbmcl9fb.xnp1ai/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/213802/ (in Russian).
Opyityi dlya shkolnikov v domashnih usloviyah. Zrenie vverh nogami [Experiences for school children at home. Sight upside down]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=keHYhHa6LpY (in Russian).
Samyie prostyie opyityi dlya detey. Razvlekaemsya doma [The simplest experiments for children. We are at home]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=BLiM066BCfY (in Russian).
Kak vyirastit kristall iz sahara! Opyityi dlya detey! [How to grow a crystal from sugar! Experiences for children!]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=3cdwnfkdQHc (in Russian).
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.