ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР

Л. Г. Кайдалова, Л. Л. Поєдинцева

Анотація


У статті висвітлено теоретичні аспекти фахової компетентності майбутніх медичних сестер та її розуміння авторами, посилаючись на вітчизняний та зарубіжний досвід. Обґрунтовано педагогічні умови та представлено авторську структурно-функціональну модель формування фахової компетентності медичних сестер у медичному коледжі.

Схарактеризовано основні структурні компоненти моделі, а саме: цільовий, змістовний, діяльнісний, результативно-корекційний. З метою формування фахової компетентності майбутніх медичних сестер у медичних коледжах застосовано такі методологічні підходи, як: системний, ресурсний, діяльнісний, компетентнісний.

Авторами також виокремлено критерії та показники рівня сформованості фахової компетентності: мотиваційний, когнітивний, комунікативний, функціональний.

 

Ключові слова: фахова компетентність, медична сестра, медичний коледж, формуванняі, педагогічні умови, структурно-функціональна модель.

 

В статье освещены теоретические аспекты профессиональной компетентности будущих медицинских сестер и ее понимание авторами, ссылаясь на отечественный и зарубежный опыт. Обоснованы педагогические условия и представлена авторская структурно-функциональная модель формирования профессиональной компетентности медицинских сестер в медицинском колледже.Охарактеризованы основные структурные компоненты модели, среди которых: целевой, содержательный, деятельностный, результативно-коррекционный. С целью формирования профессиональной компетентности будущих медицинских сестер в медицинских колледжах применены следующие методологические подходы: системный, ресурсный, деятельностный, компетентностный.Авторами также выделены критерии и показатели уровня сформированности профессиональной компетентности: мотивационный, когнитивный, коммуникативный, функциональный.

 

Ключевые слова: фаховая компетентность, медицинская сестра, медицинский колледж, формирование,  педагогические условия, структурно-функциональная модель.

 

The article illustrates the theoretical aspects of the professional competence of future nurses at a college and its understanding by the authors, referring to the theoretical analysis taking into account native and foreign experience. The pedagogical conditions have been substantiated for forming the professional competence of future nurses at a college. We have presented the developed author's structural and functional model of forming the professional competence of nurses at a medical college.

The main structural components of the model are characterized, among which such basic constituent blocks as the target, content, activity, result-corrective ones. With the purpose of forming professional competence of future nurses at medical colleges, the following methodological approaches are applied: system, resource, activity, and competence ones.

The authors have emphasized the following criteria and indicators of the level of the professional competence formation such as motivational, cognitive, communicative, and functional ones.

 

Keywords: faculty competence, nurse, medical college, formation, pedagogical conditions, structural-functional model.


Повний текст:

PDF

Посилання


Кудрявцева Т. Специфіка підготовки майбутніх медичних сестер до розв’язання проблемних ситуацій у професійній діяльності. Гуманізація навчально-виховного. процесу. – 2012. – Вип. LIX. – С. 51 – 56.

Маркович О. В. Проблема підготовки майбутніх медичних сестер в умовах коледжу. Діагностичні центри : медико-біологічні аспекти діагностичного процесу : зб. праць міжнар. наук.-практ. конф. / Рівненський діагностичний центр ім. В. Поліщука. – Рівне, 2005. – С. 98-101.

Марценюк В. П. Дистанційна система навчання як засіб для здобуття освітньої кваліфікації бакалавра та магістра медсестринства в Тернопільському державному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського. Медична інформатика та інженерія. – 2013. – № 2. – С. 33-36.

Махновська І. Р. Професійна підготовка магістрів сестринської справи в умовах ступеневої освіти. – Дисертація канд. пед. наук: 13.00.04, Житомир. держ. ун-т ім. Івана Франка. – Житомир, 2015. – 200 с.

Махновська І. Р. Професійна підготовка магістрів сестринської справи в умовах ступеневої освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – Житомир : Вид-во ЖДУ, 2013. – Вип. 67. – С. 183-186.

Удосконалення підготовки медичних сестер в Україні / В. Й. Шатило, В. З. Свиридюк, П. В. Яворський // Україна. Здоров’я нації. – 2013. – № 3. – С. 93-96.

Шатило В. Й. Перспективні підходи до удосконалення підготовки медсестер в Україні. – Магістр медсестринства – 2013. – №2(10). – С. 5-11.

REFERENCES

Kudriavtseva, T. (2012). Spetsyfika pidhotovky maibutnikh medychnykh sester do rozviazannia problemnykh sytuatsii u profesiinii diialnosti [Specificity of the training of future nurses to solve problem situations in professional activity]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu, LIX, pp. 51-56 (in Ukrainian).

Markovych, O. V. (2005). Problema pidhotovky maibutnikh medychnykh sester v umovakh koledzhu [The problem of preparing future medical nurses in college conditions]. Diahnostychni tsentry : medyko-biolohichni aspekty diahnostychnoho protsesu. Rivne, pp. 98-101. (in Ukrainian).

Martseniuk, V. P. (2013). Dystantsiina systema navchannia yak zasib dlia zdobuttia osvitnoi kvalifikatsii bakalavra ta mahistra medsestrynstva v Ternopilskomu derzhavnomu medychnomu universyteti imeni I. Ya. Horbachevskoho [The distance learning system as a means of obtaining an educational qualification of a bachelor's and master's degree in nursing at the T. I. Gorbachevsky Ternopil State Medical University]. Medychna informatyka ta inzheneriia, 2, pp. 33-36 (in Ukrainian).

Makhnovska, I. R. (2015). Profesiina pidhotovka mahistriv sestrynskoi spravy v umovakh stupenevoi osvity [Professional training of masters of nursing in conditions of high school education] (Candidate’s thesis). Zhytomyr, Ukraine. 200 p. (in Ukrainian).

Makhnovska, I. R. (2013). Profesiina pidhotovka mahistriv sestrynskoi spravy v umovakh stupenevoi osvity [Professional training of masters of nursing in conditions of high school education]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU, 67, pp. 183-186 (in Ukrainian).

Shatylo, V. Y.,. Svyrydiuk, V. Z, Yavorskyi, P. V. (2013). Udoskonalennia pidhotovky medychnykh sester v Ukraini [Improvement of the training of nurses in Ukraine]. Ukraina. Zdorovia natsii, 3, pp. 93-96 (in Ukrainian).

Shatylo, V. Y. (2013). Perspektyvni pidkhody do udoskonalennia pidhotovky medsester v Ukraini [Prospective approaches to improving the training of nurses in Ukraine]. Mahistr medsestrynstva, 2(10), pp. 5-11 (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.