ДИДАКТИЧНІ ІГРИ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Анотація
In the article the theoretical underpinnings of efficiency of using language games in teaching English are shown. The complex of theoretical methods was drawn in the research: comparative analysis of methodical sources with the purpose of determination the state of developed research problem; analysis of didactical sources as for the integration language games to the process of teaching English; systematization of different researchers’ views as for classification the language games.
The basic results of the article are determination the definition of "game", the advantages of using games, the study of didactic potential of language games in English lessons, description of the main forms, types, functions of language games, their classification.
It is shown the game is one of the fundamental learning activities. The games should be regarded as supplementary activities. When choosing a game, a teacher should be careful to find an appropriate one for the class in terms of language and type of participation. Once the game has begun, the teacher should not interrupt to correct mistakes in language use. The teacher should not compel an individual to participate. Games are serious devices by which we can create an interesting activity.
Games have following characteristics: they are based on a learning objective, give the player control over his own destiny, include doable challenges, they are fun and interesting, thus motivating, based on reality in order to intrinsically motivate the players to continue to play the game, they require interaction, must include everyone.
Some game forms are mentioned: information gap, guessing games, search games, matching games, matching-up games, exchanging games, collecting games, arranging games.
To use games effectively in the classroom a teacher should adhere to the following rules: the game must have a clear learning objective and purpose; the teacher should assign students to teams; be sure to explain all necessary procedures and rules clearly and slowly; be consistent; be prepared; maintain a non-threatening environment; it may be useful to have students create games.
The conclusion is to determine the rules for successful usage of games in the English classes as the game is one of the most effective forms of educational process organization and in the process of foreign language teaching at all levels is has the great pedagogical value.
Keywords: language game, usage, efficiency, learning, English, teacher, learner.
У статті виявлено теоретичне підґрунтя ефективності використання дидактичних ігор під час навчання англійської мови. У роботі використовувався комплекс методів теоретичного дослідження: порівняльний аналіз методичних джерел з метою визначення стану розробленості проблеми дослідження; аналіз навчально-методичної літератури щодо інтеграції у процес навчання англійської мови дидактичних ігор; систематизація поглядів різних дослідників на проблему класифікації дидактичних ігор. Основні результати роботи полягають у визначенні терміну «дидактична гра», з’ясуванні переваг використання ігор, дослідженні дидактичного потенціалу мовних ігор під час навчання англійської мови, описі основних форм, видів, функцій мовних ігор з англійської мови, їх класифікації.
Результатом проведеного дослідження є визначення правил ефективного використання ігор з англійської мови як однієї з найбільш ефективних форм організації навчального процесу, що у навчанні англійської мови на всіх рівнях має велику педагогічну цінність.
Ключові слова: дидактична гра, використання, ефективність, навчання, англійська мова, вчитель, учень.
В статье выявлены теоретические основы эффективности использования дидактических игр в обучении английскому языку. В работе использовался комплекс методов теоретического исследования: сравнительный анализ методических источников с целью определения состояния разработанности проблемы исследования; анализ учебно-методической литературы по интеграции дидактических игр в процесс обучения английскому языку; систематизация взглядов разных исследователей на проблему классификации дидактических игр. Основные результаты работы заключаются в определении термина «дидактическая игра», выяснении преимуществ использования игр, исследовании дидактического потенциала языковых игр на уроках английского языка, описании основных форм, видов, функций языковых игр по английскому языку, их классификации.
Результатом исследования определены правила успешного использования игр на уроке английского языка как одной из наиболее эффективных форм организации учебного процесса, которая в обучении иностранному языку на всех уровнях имеет большую педагогическую ценность.
Ключевые слова: дидактическая игра, применение, эффективность, обучение, английский язык, учитель, ученик.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Avedon, M.E. and Brian, B.S. (1971) Learning through Games. The Study of Games. New York: John Wiley & Sons, Inc: pp 315-321.
Bradley L., Lindstrm, B. and Rystedt, H. (2010) Rationalities of collaboration for language learning in a wiki, ReCALL, 22(2), 247-265.
Byrne, D. (1995). Games. Teaching Oral English. Harlow: Longman Group UK Limited: pp. 101-103.
Carrier, M. (1990). Take 5: Games and Activities for the Language Learner, UK: pp. 6-11.
Ersoz, A. (2000). Six games for the EFL/ESL classroom. The Internet TESL Journal, 6 (6). Retrieved on January 22, 2011, from http://iteslj.org/Lessons/Ersoz-Games.html
Greenall, S. (1990). Language games and activities. Britain: Hulton Educational Publications Ltd. p.11
Hadfield, J. (1990). A Collection of Games and Activities for Low to Mid-Intermediate students of English. Intermediate Communication Games. Hong Kong: Thomus and Nelson and Nelson and Sons Ltd.
Hadfield, J. (1999). Beginners’ communication games. London: Longman. p.102 -104
Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching. London: Longman. p.101
Lee, W.R. (2000). Language teaching games and contests. Oxford: Oxford University Press. p.65
McCallum, G.P. (1980). 101 Word Games. Oxford: Oxford University Press. p.74
Richard-Amato, P. A. (1996). Making it happen. New York: Addison-Wesley Publishing Group. pp. 192-199.
Richards, J. C., Platte, J. & Platte, H. (1992). Dictionary of language teaching and applied linguistics. London: Longman. p.153.
Schultz, M. and Fisher. A. (1988). Interacting in the Language Classroom. Games for All Reasons. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company.
Kostikova, I. and Al-karawi, M. (2016) Using language games at English lessons. Young professionals are science future: Collection of students’ scientific works. Kharkiv: V.Karazin HhNU. Vol. 7. p. 9 – 17
REFERENCES
Avedon, M.E., Brian, B.S. (1971) Learning through Games. The Study of Games. New York: John Wiley & Sons, Inc: pp 315-321.
Bradley, L., Lindstrm, B. & Rystedt, H. (2010) Rationalities of collaboration for language learning in a wiki, ReCALL, 22(2), pp. 247-265.
Byrne, D. (1995). Games. Teaching Oral English. Harlow: Longman Group UK Limited: pp. 101-103.
Carrier, M. (1990). Take 5: Games and Activities for the Language Learner, UK: pp. 6-11.
Ersoz, A. (2000). Six games for the EFL/ESL classroom. The Internet TESL Journal, 6 (6). Retrieved from http://iteslj.org/Lessons/Ersoz-Games.html
Greenall, S. (1990). Language games and activities. Britain: Hulton Educational Publications Ltd. p.11
Hadfield, J. (1990). A Collection of Games and Activities for Low to Mid-Intermediate students of English. Intermediate Communication Games. Hong Kong: Thomus and Nelson and Nelson and Sons Ltd.
Hadfield, J. (1999). Beginners’ communication games. London: Longman. p.102 -104
Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching. London: Longman. p.101
Lee, W.R. (2000). Language teaching games and contests. Oxford: Oxford University Press. p.65
McCallum, G.P. (1980). 101 Word Games. Oxford: Oxford University Press. p.74
Richard-Amato, P. A. (1996). Making it happen. New York: Addison-Wesley Publishing Group. pp. 192-199.
Richards, J. C., Platte, J. & Platte, H. (1992). Dictionary of language teaching and applied linguistics. London: Longman. p.153.
Schultz, M. and Fisher. A. (1988). Interacting in the Language Classroom. Games for All Reasons. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company.
Kostikova, I. and Al-karawi, M. (2016) Using language games at English lessons. Young professionals are science future: Collection of students’ scientific works. Kharkiv: V.Karazin HhNU. Vol. 7. p. 9 – 17
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.