СУЧАСНІ ПРИНЦИПИ ХРИСТИЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ
Анотація
У статті представлено аналіз принципів християнського виховання підростаючого покоління в умовах сьогодення, які полягають у тому, що молода людина – це образ і подоба Божа; спасіння молодої людини на землі – це оздоровлення, зцілення її душі, оскільки виховання звернене на особистість, а особистість є вічною. Виховання повинно бути спрямоване не тільки на підготовку людини до земного життя, а й на підготовку її до життя вічного; спасіння можливе лише в церкві. Тому без воцерковлення не буває справжнього християнського виховання; молоду людину вчать протидіяти злу, і не тільки зовнішньому, але й внутрішньому, що коріниться в ній самій.
Встановлено, що до провідних принципів християнського виховання особистості належать: принцип не насилля; принцип своєчасності реагування на духовний стан молоді; принцип єдності педагогічних впливів; принцип особистісного підходу; антропологічний принцип; принцип невтомної уваги (постійна участь у житті особистості); принцип відповідальності; принцип любові (бачити особистість в Божому замислі, черпати любов у зверненості до Бога); принцип смирення.
Ключові слова: молодь, принципи, християнське виховання, вчителі, священнослужителі, батьки.
В статье представлен анализ принципов христианского воспитания подрастающего поколения в современных условиях, которые заключаются в том, что молодой человек – это образ и подобие Божие; спасения молодого человека на земле – это оздоровление его души, поскольку воспитание обращено на личность, а личность является вечной. Воспитание должно быть направлено не только на подготовку к земной жизни, но и на подготовку молодежи к жизни вечной; спасение возможно только в церкви. Поэтому без воцерковления не бывает настоящего христианского воспитания; молодого человека учат противодействовать злу и не только внешнему, но и внутреннему, которое коренится в нем самом.
Установлено, что основными принципами христианского воспитания личности являются: принцип ненасилия; принцип своевременности реагирования на духовное состояние молодежи; принцип единства педагогических воздействий; принцип личностного подхода; антропологический принцип; принцип постоянного внимания (постоянное участие в жизни личности); принцип ответственности; принцип любви (видеть личность в Божьем замысле, черпать любовь в обращении к Богу); принцип смирения.
Ключевые слова: молодежь, принципы, христианское воспитание, учителя, священнослужители, родители.
The article deals with the analysis of the principles of the Christian upbringing of the younger generation in the modern society, based on the fact that the young person has the image and likeness of the God; The young people’s salvation on the earth is their souls’ healing. The upbringing is aimed at the personality who is eternal. The upbringing should be aimed not only at the life on the earth, but on the person’s preparation for the eternal life. The salvation is possible only in church. That is why, there is no real Christian upbringing outside the church. The young man is taught to counteract both the external and internal evil.
It is proved that the main principles of the adolescents’ Christian upbringing include: the principle of non-violence; the principle of eternity (the reaction to the spiritual state and personality development level); the principle of the pedagogical influencing; the principle of the personal approach (not oppressing the teenagers’ personalities, not preventing the personality’s way to God); the anthropological principle (to respect and feel adolescents’ ideas, to know what is happening in them); the principle of constant attention (permanent participation in the life of the individual); the principle of responsibility; the principle of love (to see the personality as God sees him or her, to love the people surrounding you); the principle of humility (to realize that God rules the life of the personality).
Key words: youth, principles, Christian upbringing, teachers, clergymen, parents.
Повний текст:
PDFПосилання
Жуковський В. М. Духовно-моральні знання вчителя – основа національного відродження України за умов сучасних цивілізаційних змін / В. М. Жуковський // Професійна педагогічна освіта: становлення і розвиток педагогічного знання: монографія. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2014. – С. 262-279.
Марко В. Ю. Духовне виховання дітей молодшого шкільного віку в катехитичних і католицьких школах : монографія. / В. Ю. Марко. – Львів : Видавництво Українського католицького університету, 2015. – 268 с.
Отцы, матери, дети. Православное воспитание и современный мир. – М. : Изд-во Московского Подворья Свято-Троицкой Сергиевой Лавры, 2001. – 460 с.
Саннікова Т. В. Духовне виховання молодших підлітків засобами християнської етики : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. / Т. В. Саннікова. – К., 2007. – 20 с.
Священник Евгений Шестун. Православная педагогика. – Самара : ЗАО «Самарский информационный концерн», 1998. – 576 с.
Сурова Л. В. Православная школа сегодня. Книга для учащихся и учащих. – М. : Изд-во Владимирской епархии, 1996. – 495 с.
Тхоржевська Т. Д. Православне виховання в історії педагогіки України: Монографія / Т. Д. Тхоржевська. – К. : Купріянова О. О., 2005. – 412 с.
Ярмусь С. Досвід віри українця: Вибрані твори / C. Ярмусь. – К. : Світ знань, 2002. – 512 с.
REFERENCES
Zhukovskyi, V. M. (2014). Dukhovno-moralni znannia vchytelia – osnova natsionalnoho vidrodzhennia Ukrainy za umov suchasnykh tsyvilizatsiinykh zmin [Spiritual and moral knowledge of the teacher is the basis of the national revival of Ukraine in the conditions of modern civilizational changes]. Profesiina pedahohichna osvita: stanovlennia i rozvytok pedahohichnoho znannia. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka, pp. 262-279 (in Ukrainian).
Marko, V. Yu. (2015). Dukhovne vykhovannia ditei molodshoho shkilnoho viku v katekhytychnykh i katolytskykh shkolakh [Spiritual education of children of elementary school age in catechetical and Catholic schools]. Lviv : Vydavnytstvo Ukrainskoho katolytskoho universytetu, 268 p. (in Ukrainian).
Ottsyi, materi, deti. Pravoslavnoe vospitanie i sovremennyiy mir [Fathers, mothers, children. Orthodox upbringing and the modern world] (2001). Moskva : Izd-vo Moskovskogo Podvorya Svyato-Troitskoy Sergievoy Lavryi, 460 p. (in Russian).
Sannikova, T. V. (2007). Dukhovne vykhovannia molodshykh pidlitkiv zasobamy khrystyianskoi etyky [The spiritual upbringing of younger teens by means of Christian ethics] (Abstract of candidate’s thesis). Kyiv, Ukraine, 20 p. (in Ukrainian).
Shestun, E. (1998). Pravoslavnaya pedagogika [Orthodox Pedagogy]. Samara : ZAO «Samarskiy informatsionnyiy kontsern», 576 p. (in Russian).
Surova, L. V. (1996). Pravoslavnaya shkola segodnya. Kniga dlya uchaschihsya i uchaschih [Orthodox school today. A book for students and students]. Moskva : Izd-vo Vladimirskoy eparhii, 495 p. (in Russian).
Tkhorzhevska, T. D. (2005). Pravoslavne vykhovannia v istorii pedahohiky Ukrainy [Orthodox education In the history of pedagogy of Ukraine]. Kyiv : Kupriianova O. O., 412 p. (in Ukrainian).
Yarmus, S. (2002). Dosvid viry ukraintsia: Vybrani tvory [Experience of the Ukrainian Belief: Selected Works]. Kyiv : Svit znan, 512 p. (in Ukrainian).
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.