ПРОБЛЕМА ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В ІСТОРИКО- ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

Н. А. Бугаєць

Анотація


У статті на основі вивчення педагогічної спадщини видатних педагогів і громадських діячів другої половини ХІХ ст., аналізу архівних документів визначено місце і значення естетичного виховання у процесі формування особистості. Дано характеристику окремим засобам естетичного виховання: «естетичне читання», «хоровий спів», народний театр, народна творчість тощо. Розкрито їх вплив на естетичне, національне, патріотичне і моральне виховання. Визначено різні точки зору педагогів на використання їх в системі виховної роботи. З’ясовано вимоги ефективного застосування засобів естетичного виховання в шкільній практиці. Відображено прагнення педагогів і педагогічні громадськості у напрямі введення хорового співу до шкільних навчальних програм. Звернуто увагу на дискусію щодо використання нотно-лінійної і цифрової системи побудови програм зі співу;розкрито активну позицію тогочасних педагогічних журналів щодо здійснення редакції і вчителів-практиків з розв’язання проблем естетичного виховання учнівської молоді і населення. Підкреслимо роль громадських організацій (товариств, комітетів тощо) в реалізації завдань естетичного виховання народу. Наведено конкретні приклади діяльності «філармонічного клубу», «хорового товариства», народних театрів.

 

Ключові слова: естетичне виховання, учні, народ, педагоги, засоби, «естетичне читання», «хоровий спів», «народний театр», «народна творчість».

 

 

В статье на основе изучения педагогического наследия видных педагогов и общественных деятелей второй половины ХІХ ст., анализа архивных документов определено место и значение эстетического воспитания в системе формирования личности. дано характеристику отдельным средствам эстетического воспитания: «эстетическое чтение», «хоровое пение», «народный театр», «народное творчество». раскрыто их влияние на эстетическое, национальное, патриотическое и моральное воспитание. Выявлены разные точки зрения педагогов на проблему использования их в процессе воспитательной работы. Определены требования эффективности использования средств эстетического воспитания. Отражена деятельность педагогов, педагогической общественности в обосновании необходимости введения хорового пения в школьные учебные программы. Обращено внимание на дискуссию относительно использования нотно-линейной и цифровой систем построения программы пения; освещена активная позиция педагогических журналов того времени в осуществлении обратной связи редакции и учителей-практиков в вопросе эстетического воспитания школьников и населения. Подчеркнута роль общественных организаций в реализации задач эстетического воспитания народа; приведены конкретные примеры деятельности «филармонического клуба», «хорового общества», народных театров.

 

Ключевые слова: эстетическое воспитание, ученики, народ, педагоги, средства, «эстетическое чтение», «хоровое пение», «народный театр», «народное творчество».

 

 

The place and importance of aesthetic education in the process of personality formation have been determined in the article, based on the analysis of archive materials and the study of pedagogical heritage of outstanding educators and public figures who worked in the second half of the 19th century. The characteristic of certain means of aesthetic education has been given. These means are aesthetic reading, choral singing, people's theater, folk art, etc. the influence of these means on aesthetic, national, patriotic and moral education has been revealed. Educators' different views on using these means in the system of educational work have been determined. The requirements for effective use of the means of aesthetic education have been revealed. Pedagogical community and educators' activities related to substantiation of the necessity to introduce choral singing into curricula have been presented. Special attention has been paid to discussion about use of note-linear and digital systems of construction of singing program. The article depicts the active position of pedagogical journals in realizing feedback between editorial board and practicing teachers in the matter of aesthetic education of schoolchildren and population. The role of public organizations (societies, committees, etc.) in implementation of tasks of aesthetic education of people has been shown. The examples of activity of philharmonic club, choral society and people's theater have been given. Particular attention has been paid to the activity of people's theatres. it has been shown that educators and public figures worked out the regulations on people's theater, made recommendations about activities which broaden people's mental and aesthetic horizons. the article presents educators and public figures' advice on publication of special book which would have had essays of public holidays celebrated in Russia and other countries of the world, recommendations on holding theatrical performances, organization of choirs, musical and literary meetings for children and adults and catalogue of cheap instruments, books with short reviews, lists of pictures and programs of public holidays.

 

Key words: aesthetic education, students, people, educators, means, aesthetic reading, choral singing, people's theater, folk art.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бунаков Н. Опыт народного театра // Русский начальный учитель. – 1892. – №1. – С. 7-27.

Добрый почин (к вопросу о народном театре) // Образование, 1892. – Т. 1. – №1-6. – С. 69-74.

Золотухіна С. Т. Тенденції розвитку виховуючого навчання. – Харків : Основа, 1995. – 158 с.

Неземнов А. О преподавании русской словесности // Педагогическая хроника. – 1880. – №30. – С. 507-508.

Никольский А. В. К вопросу о пении в общеобразовательной школе // Педагогический листок . – Книга ІІ-ІІІ. – 1909. – С. 153.

Рзаев Ш. Проблемы эстетического воспитания в педагогическом наследии С. И. Миропольского : дисс… канд. пед. наук : 13.00.01. – Харьков, 1998. – 195 с.

Ч-ев В. Несколько слов о пении в народных школах // Русский начальный учитель. – 1886. – №№8-9. – 410-411.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843313

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.