ПОГЛЯДИ П. Ф. КАПТЕРЕВА НА ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНОЇ ЗВИЧКИ У ДІТЕЙ

А. В. Говорун

Анотація


У статті проаналізовано педагогічну спадщину видатного вітчизняного педагога, психолога, просвітителя з проблеми морального виховання П. Ф. Каптерева. Виокремлено його погляди на сутність морального виховання як систему уявлень, норм і правил, які регулюють поведінку людей і пронизують усі сфери життя людини; визначено розуміння П. Ф. Каптеревим особливостей суспільно-морального розвитку свідомості, необхідності морального загартування дитини, пріоритетності формування у неї стійкого характеру; схарактеризовано шляхи та засоби, запропоновані видатним педагогом і психологом стосовно формування в дитини з раннього віку моральних уявлень, моральних переконань, моральної свідомості, моральних почуттів, моральних звичок. Зокрема розкрито місце і роль сім’ї у формуванні моральної звички у дитини, деталізовано поради П. Ф. Каптерева щодо вивчення індивідуальності виховуваної особистості в умовах сім’ї, вияснення її цінних якостей, її негативної спадковості, вироблення правильної системи дій, визначення тих якостей, до формування яких слід прагнути.

 

Ключові слова: моральне виховання, моральна звичка, моральні переконання, формування моральної особистості.

 

 

В статье проанализировано педагогическое наследие выдающегося отечественного педагога, психолога, просветителя второй половины ХІХ – начала ХХ века П. Ф. Каптерева, касающегося проблемы нравственного воспитания. Выделены его взгляды на сущность нравственного воспитания как систему представлений, норм и правил, регулирующих поведение людей и пронизывающих все сферы жизни человека; определено понимание П. Ф. Каптеревым особенностей общественно-нравственного развития и сознания и поведения личности, необходимости нравственной закалки ребенка, приоритетности формирования у него стойкого характера; охарактеризованы пути и средства, предложенные выдающимся педагогом и психологом относительно формирования у маленького ребенка нравственных представлений, нравственных убеждений, нравственного сознания, нравственных чувств, нравственных привычек. В частности, раскрыто место и роль семьи в формировании нравственной привычки у ребенка, детализированы советы П. Ф. Каптерева относительно изучения индивидуальности воспитываемой личности в условиях семьи, выяснения ее ценных качеств, ее отрицательной наследственности, вырабатывания правильной системы действий, определения тех качеств, к формированию которых нужно стремиться.

 

Ключевые слова: нравственное воспитание, нравственная привычка, моральные убеждения, формирование нравственной личности.

 

 

The article analyzes pedagogical heritage of the prominent national pedagogue, psychologist, educator of the second half of ХІХ–the beginning of ХХ century P.F.Kapterev concerning the problem of moral education. His understanding of the essence of moral education as a system of ideas, norms and rules, regulating people’s behavior and interfusing all spheres of life of a person is outlined; P.F.Kapterev’s views on the peculiarities of social and moral education, personality’s development of consciousness and behavior, necessity of moral tempering of a child, forming his firm character as the priority are determined; the main factor of true moral education of a child, the foundation of primary moral bringing up, that is absence of bad examples of behavior and presence of good ones in a child’s environment is emphasized. The ways and methods offered by the prominent teacher and psychologist in relation to forming a young child’s moral ideas, moral beliefs, moral consciousness, moral feelings, moral habits are characterized. In particular, the place and the role of a family in forming moral habits of a child is uncovered, some of P.F. Kapterev’s advice concerning the process of studying the personality of educateе in the terms of a family, finding out his or her valuable qualities, negative hereditary, establishing correct system of actions, determining those qualities that a person should be eager to achieve are worked out in details. The situations, in which, according to P.F.Kapterev’s beliefs, the personality of a child can develop, so parents must constantly monitor them (situations), are stipulated. They are: different body’s movements in general and cries and facial gesturing in particular as the simplest reaction to the received experience; the games of children and their relations with peers where some peculiarities of a child’s nature can be traced; different educational exercises.

 

Key words: moral education, moral habit, moral beliefs, formation of a moral personality.


Повний текст:

PDF

Посилання


Говорун А.В. Проблеми формування моральної звички в історії вітчизняної педагогічної думки” (друга половина XIX - початок XX століття): монографія / А.В.Говорун. –Х.: Видавець Рожко С.Г., 2016.- 184с.

Національна доктрина розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті // Освіта України. 2001. – № 1. – С. 22-25.

Каптерев П.Ф. Детская и педагогическая психология / П.Ф. Каптерев. Москва-Воронеж, 1999. – 331 с.

Каптерев П.Ф. Педагогический процесъ / П. Ф. Каптерев С.- Петербургъ, Типо-Литография Вольфа. 1905. – 137 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843315

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.