ФОРМИ ДІЯЛЬНОСТІ ГУВЕРНЕРІВ В УКРАЇНІ В ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТОЛІТТЯ

М. В. Кордубан

Анотація


У статті визначено провідні форми домашньої освіти в Україні в першій половині ХІХ століття. Проаналізовано такі форми діяльності гувернерів як: урок, екскурсії, урок-спостереження, уроки на природі, прогулянки, робота в саду, столярній і токарній майстернях, позаурочне спілкування. Розглянуто урок як основну форму організації домашнього навчання. Обґрунтовано доцільність застосування уроків-спостереження у формуванні терплячості, естетичної сприйнятливості вихованців. Уроки на природі, прогулянки, екскурсії сприяли вивченню географії, ботаніки. Установлено залежність варіювання форм навчально-виховної діяльності гувернерів від пір року (робота в саду влітку). Виявлено значущість форм організації дозвілля дитини у діяльності домашніх наставників. Зроблено акцент на важливості професійно грамотної організації гувернерами позаурочного спілкування. Визначено вимоги провідних педагогів указаного історичного періоду до спілкування: дозування навчального матеріалу та його доступність для вихованця, відповідність віковим та індивідуальним особливостям дитини, лаконічність і точність мовлення наставника, толерантне ставлення гувернера до вихованця. Доведено, що форми діяльності гувернерів у системі домашньої освіти потребують уточнення, тому залучення історичних досягнень у цій галузі в сучасну практику є доцільним.

 

Ключові слова: форма, гувернер, домашня освіта, урок, екскурсія, позаурочний, спілкування.

 

 

В статье определены ведущие формы домашнего образования в Украине в первой половине XIX века. Проанализированы такие формы деятельности гувернеров как: урок, экскурсии, урок-наблюдение, уроки на природе, прогулки, работа в саду, столярной и токарной мастерских, внеурочное общение. Обоснована целесообразность применения уроков-наблюдения в формировании терпения, эстетической восприимчивости воспитанников. Уроки на природе, прогулки, экскурсии способствовали изучению географии, ботаники. Установлена зависимость варьирования форм учебно-воспитательной деятельности гувернеров от времен года (работа в саду летом). Выявлена значимость форм организации досуга ребенка в деятельности домашних наставников. Сделан акцент на важности профессионально грамотной организации гувернѐрами внеурочного общения. Определены требования ведущих педагогов указанного исторического периода к общению: дозировка учебного материала и его доступность для воспитанника, соответствие возрастным и индивидуальным особенностям ребенка, лаконичность и точность речи наставника, толерантное отношение гувернера к воспитаннику. Доказано, что формы деятельности гувернеров в системе домашнего образования нуждаются в уточнении, поэтому внедрение исторических достижений в этой области в современную практику является целесообразным.

 

Ключевые слова: форма, гувернер, домашнее образование, урок, экскурсия, внеурочное, общение.

 

 

The article defines the leading forms of home education in Ukraine in the first half of the nineteenth century. We analyzed such forms of tutoring as lessons, excursions, lesson-observation, outdoor lessons, walking or gardening, carpentry and turning workshops, and extracurricular communication. Lessons were considered as the main form of organizing home schooling. Our research results stress the importance and expediency of applying these observation lessons in forming such important qualities as patience and aesthetic susceptibility in students. The outdoors lessons and walking tours contributed to more efficient learning of geography and botany. The article also revealed the importance of variation of different forms of leisure activity in home schooling (such as e.g. gardening in the summer), starting at the period of six month. The research findings emphasized the importance of professional organizing of extracurricular tutoring activities. The results also included the communication requirements of leading educators of a given historical period; training material measurements and availability for the individual needs of the child; the importance of concise and accurate communication of the mentor, as well as sympathetic and flexible attitude of the tutor towards the student. The article proved that various forms of home schooling in education still need to be clarified, that's why it is important to include successful historic home schooling practices and achievements in this field into the current research.

 

Key words: form, tutor, home education, lesson, excursion, after-school, communication.


Повний текст:

PDF

Посилання


Библиотека для воспитания. / [изд. А. Семена].– М.: тип. А. Семена, 1843. – Отд. 1, Ч. 1. –– 363 с.

Годон. Домашнее воспитание, или нравстенное образование первого возраста обоих полов, посвященное всем матерям и лицам, заступающим их место / Годон; [пер. с франц. А. Волков]. – М.: Тип. Евреинова, 1837. – ΙV, ХХΙΙ, 143 с.

О неблагоразумном и превратном домашнем воспитании детей. В примерах, по способу Сальцмана. – СПб.: в тип. Импер. рос. Акад., 1831. – Ч. II: Проза. – 360 с.

О неблагоразумном и превратном домашнем воспитании детей: В примерах по способу Сальцмана. Книга для родителей и наставников. – СПб.: Тип. Байкова, 1831. – Ч. 1. – ХХΙΙΙ, 245 с.

Одоевский В. Ф. Избранные пед. сочинения / В. Ф. Одоевский. – М.: Учпедгиз, 1955. – 367 с.

Уроки грамматики в действии. Третье заседание. Игра во все глаголы вообще // Патриот: Журнал для воспитания. – М.: в Университетской типографии, 1804. – Т. 4, Кн. 3. – С. 266-276.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843321

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.