ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ПЕДАГОГІЧНИХ ІНСТИТУТІВ УРСР У 60-ТІ - 70-ТІ РОКИ ХХ СТОЛІТТЯ

М. Е. Пісоцька

Анотація


У статті проаналізовані періодичні видання та архівні матеріали, що стосуються організації науково-дослідної діяльності студентів природничо-математичних спеціальностей педагогічних інститутів УРСР в 60-ті-70-ті роки ХХ століття. Наголошено, що для зазначеного періоду характерна ієрархічна різноманітність форм залучення студентів до науково-дослідної діяльності: організація гуртків, проблемних груп, індивідуальне прикріплення студентів до викладачів. Підкреслено, що ці форми практикувалися в залежності від сформованості в студентів умінь та навичок дослідництва, глибини наукових інтересів та були проявом зовнішньої диференціації навчання. Наведені деякі факти, що свідчать про індивідуалізацію науково-дослідної роботи студентів у гуртках, проблемних групах: застосування різноманітніших заходів для виявлення та стимулювання їх наукових інтересів; надання різних за характером робіт; різних видів діяльності студентів при роботі в наукових гуртках та інше. Надано цікаві форми і методи роботи з обдарованими студентами-науковим активом кафедр.

 

Ключові слова: індивідуалізація навчання, педагогічні інститути УРСР, 60-ті-70-ті роки ХХ століття, природничо-математичні спеціальності, науково-дослідна діяльність, наукові гуртки, проблемні групи, індивідуальне прикріплення студентів до наукових керівників.

 

 

В статье проанализированы периодические издания и архивные материалы, касающиеся организации научно-исследовательской деятельности студентов естественно-математических специальностей педагогических институтов УССР в 60-е-70-е годы ХХ века. Отмечено, что для указанного периода характерно иерархическое разнообразие форм привлечения студентов к научно-исследовательской деятельности: организация кружков, проблемных групп, индивидуальное прикрепление студентов к преподавателям. Подчеркнуто, что эти формы практиковались в зависимости от сформированности у студентов умений и навыков исследовательской работы, глубины научных интересов и были проявлением внешней дифференциации обучения. Приведены некоторые факты, свидетельствующие об индивидуализации научно-исследовательской работы студентов в кружках, проблемных группах: применение различных мер для выявления и стимулирования их научных интересов; предоставление тем различных по характеру работ; выполнение различных видов деятельности при работе в научных кружках и другие. Найдены интересные формы и методы работы с одаренными студентами - научным активом кафедр.

 

Ключевые слова: индивидуализация обучения, педагогические институты УССР, 60-е-70-е годы ХХ столетия, естественно-математические специальности, научно-исследовательская деятельность, научные кружки, проблемные группы, индивидуальное прикрепление студентов к научным руководителям.

 

 

The article analyzes periodicals and archival materials concerning the organization of research activities of students of natural and mathematical specialties of the pedagogical institutes of the Ukrainian SSR in the 60s-70s of the 20th century. It is noted that for this period a hierarchical variety of forms of attracting students to research activities is characteristic: the organization of clubs, problem groups, individual attachment of students to teachers, the activities of special scientific seminars. These forms were practiced depending on the students' knowledge of the skills and research skills, the depth of their scientific interests, and were a manifestation of the external differentiation of teaching. There are some facts that testify to the individualization of students' research work: the application of various measures to identify and stimulate their scientific interests; the provision of topics of a variety of works; the performance of various types of activities when working in scientific circles, etc. The statement of gifted students as a scientific asset of the departments is highlighted. Interesting forms and methods of working with them are given: participation in scientific seminars of the departments, in the work of scientific societies of other institutes; management of scientific works of students of the first years; the creation of lecture groups; transferring the results of research into individual plans and so on.

 

Key words: individualization of teaching, the pedagogical institutes of the USSR, the 60's - 70's of the 20th century, the natural and mathematical specialties, research activities, scientific circles, problem groups, individual attachment of students to scientific supervisors.


Повний текст:

PDF

Посилання


Державний архів м. Києва (ДАМК). Фонд Р-346 Київський державний педагогічний інститут імені О.М. Горького. Оп. 2. Од.зб. 2469. «Годовой отчет по учебно-методической и воспитательной работе института за 1965 -19 66 учебный год». -92арк.

Державний архів Одеської області (ДАОО). Фонд Р-6570 Одесский государственный педагогический институт им. К.Д. Ушинського.Оп.1. Од. зб. 837. «Протоколы заседаний кафедры психологии». - 41арк.

Державний архів Харківської області (ДАХО). Фонд Р-4293 Харковский государственный педагогический институт имени Г.С. Сковороды. Оп.3. Од.зб.456.«Материалы о работе студенческого научного общества (програмы и тезисы конференции, отчет) за 1968 год» . -98 арк.

ДАХО. Фонд Р-4293. Оп.3. Од.зб.545.«Отчет о научно-исследовательской работе института за 1969 год» . -140арк.

ДАХО. Фонд Р-4293. Оп.3. Од.зб. 629. «Отчет о научно-исследовательской работе института за 1970 год» . -305арк.

Овчаренко Ф.Г. Деякі питання організації наукової роботи студентів/Ф.Г. Овчаренко // Радянська школа. -1971. -№9. -С. 92-95.

Плотічер С.Я., Руденко В.Ф. Наукова робота студентів нашого інституту / С.Я. Плотічер. В.Ф. Руденко //Радянська школа . -1960. -№2. –С.70-72.

Рвачов Л.В. Нове в організації наукової роботи студентів / Л.В. Рвачов // З досвіду роботи педагогічних вузів Української РСР [упорядкували: В.О.Вікторов, І.В.Калюжний, за редакцією С.Т. Завало]. -К.: Радянська школа. - 1964. -С.106-110.

Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (ЦДАВО України). Фонд Ф-166. Міністерство освіти УРСР. Оп. 15. Од. зб.5075. «Річний звіт про роботу Бердянського педагогічного інституту за 1965-1966 навчальний рік». - 90 арк.

ЦДАВО України. Ф-166. Оп. 15. Од.зб. 8365. «Зведений звіт Міністерства освіти УРСР про науково-дослідну роботу педагогічних інститутів за 1972 рік». -46 арк.

ЦДАВО України. Ф-166. Оп. 15. Од.зб. 8389.«Річний звіт про науково-дослідну роботу Тернопільського педагогічного інституту за 1972 рік». -142 арк.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843545

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.