ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ЛІНГВОСАМООСВІТИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ

О. Л. Шумський

Анотація


У роботі обґрунтовано необхідність переорієнтації вектору існуючої «знаннєво-компетентнісної» парадигми вищої освіти майбутніх учителів іноземних мов на лінгвосамоосвіту. Розглянуто основні індивідуально-психологічні особливості студентів, які слід ураховувати при організації їхньої лінгвосамоосвітньої діяльності. Проаналізовано специфіку протікання інформаційних процесів у свідомості людини. Виявлено властивості інтелекту, що складають основу цих концептів. Представлено та описано основні категорії когнітивних стилів вивчення іноземної мови. Подано характеристики людей з різними типами сприйняття інформації. Висвітлено особливості внутрішньої організації психіки індивіда на рівні різниці між функціонуванням півкуль головного мозку та вказано на істотне значення досягнення узгодженості в їх активності для забезпечення більш успішної лінгвосамоосвітньої діяльності. Показано відмінності між різними типами темпераменту студентів та акцентовано увагу на доцільності обирання відповідних форм роботи з іншомовного самонавчання з метою організації більш комфортного тренувального лінгвосамоосвітнього середовища.

 

Ключові слова: лінгвосамоосвіта, інтелект, когнітивні стилі, саморегуляція, міжпівкульні відмінності, темперамент.

 

 

В работе обоснована необходимость переориентации вектора существующей «знаниево-компетентностной» парадигмы высшего образования будущих учителей иностранных языков на лингвосамообразование. Рассмотрены основные индивидуально-психологические особенности студентов, которые следует учитывать при организации их лингвосамообразовательной деятельности. Проанализирована специфика протекания информационных процессов в сознании человека. Выявлены свойства интеллекта, составляющие основу этих концептов. Представлены и описаны основные категории когнитивных стилей изучения иностранного языка. Поданы характеристики людей с различными типами восприятия информации. Освещены особенности внутренней организации психики индивида на уровне различия между функционированием полушарий головного мозга и указано на существенное значение достижения согласованности в их активности для обеспечения более успешной лингвосамообразовательной деятельности. Показаны различия между типами темперамента студентов и акцентировано внимание на целесообразности выбора соответствующих форм работы по иноязычному самообучению с целью организации более комфортной тренировочной лингвосамообразовательной среды.

 

Ключевые слова: лингвосамообразование, интеллект, когнитивные стили, саморегуляция, межполушарные различия, темперамент.

 

 

In the paper it is substantiated that the vector of existent higher education paradigm should be reoriented from the “knowledge-based” and “competency-based” models to self-education. The reason for this is mankind’s entering the postindustrial epoch which is characterised by globalisation and all-round informatisation of the society. The arguments for the importance of teaching university students, including future foreign language teachers, how to study independently within the scope of continuous linguistic self-education, which is one of the key factors of developing their subjectness and effective instrument of constant raising their proficiency level, are adduced. A number of psychological aspects of linguistic self-education is considered. In particular, the main individual psychological peculiarities of students, which should be taken into account while organising their linguistic self-educational activities, are specified. The levels, at which the personality’s self-realisation is actualised, are characterised. The specific character of informational processes in the human’s consciousness, which form the basis of his / her intellectual activity, is analysed. The essence and differences between the notions “learning capability” and “scholarship” are defined. The features of intellect, which underlie the above mentioned concepts, are detected. The basic categories of cognitive styles of foreign language learning are presented and described. The characteristics of people with various types of information perception are elucidated. The meanings of terms “individual style of activity” and “individual style of self-regulation” are ascertained and distinctions between them are detailed. The peculiarities of the individual’s internal psychic organisation at the level of the difference between the functions of cerebral hemispheres are outlined. It is pointed out the substantial significance of achieving the concordance in the activity of hemispheres in order to provide more successful linguistic self-educational activities. The differences between the types of students’ temperament are shown and the relevance of selecting appropriate forms of work on foreign language self-instruction for the purpose of creating comfortable training linguistic self-educational environment for future foreign language teachers is emphasised.

 

Key words: linguistic self-education, intellect, cognitive styles, self-regulation, interhemispheric distinctions, temperament.


Повний текст:

PDF

Посилання


Конопкин О. А. Осознанная саморегуляция как критерий субъективности. Вестник практической психологии образования : научно-методический журнал. 2012. № 4 (33). С. 97–101.

Маруненко І. М., Тимчик О. В., Неведомська Є. О. Психогенетика : навч. посіб. для студентів ВНЗ. Київ, 2015. 292 c.

Моросанова В. И. Индивидуальный стиль саморегуляции : феномен, структура и функции в произвольной активности человека. Москва, 1998. 192 с.

Buxbaum O. Key insights into basic mechanisms of mental activity. New York, 2016. 104 p.

Lathey J. Temperament style as a predictor of academic achievement in early adolescence. Journal of psychological type. 1991. № 22. P. 52–58.

Nilson L. Creating self-regulated learners : Strategies to strengthen students’ self-awareness and learning skills. Sterling, 2013. 180 p.

Sternberg R. J. Intellectual styles : Theory and classroom implications. In : Learning and thinking styles : Classroom interaction. – Washington, D.C., 1990. P. 18–42




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843487

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.