ПОНЯТТЯ «ДОСВІД МОРАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ» У НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Н. О. Гузенко

Анотація


У статті розглянуто проблему досвіду моральної поведінки особистості в науково-педагогічних дослідженнях. На основі напрацювань відомих дослідників в галузях педагогіки, психології, філософії та соціології визначено сутність понять: «досвід» (як сукупність знань та умінь, які здобуваються під час практики), «поведінка» (як уміння поводити себе відповідно до встановлених правил), «моральна поведінка» (як система усвідомлених дій і вчинків), що проаналізовані в якості структурних компонентів моралі. Поняття «досвід моральної поведінки» розкрито на основі міждисциплінарного підходу як здатність здійснювати дії і вчинки та реалізовувати норми поведінки. Проаналізовано та узагальнено погляди вітчизняних науковців щодо формування досвіду моральної поведінки особистості. На основі аналізу наукової літератури виявлено вплив моралі на поведінку особистості (схвалення і осуд, що надходять ззовні від громадської думки та від колективу; встановлення правил поведінки, обов'язкових для всіх людей або тільки для певних груп і ситуацій; направленість моралі, що містить програму поведінки соціального суб'єкта в тих аспектах поведінки, в яких міститься духовне відношення суб'єкта до суспільства, до групи, до окремих людей). Доведено, що актуальність даного дослідження полягає в детальному вивченні досвіду моральної поведінки особистості, як системи усвідомлених дій та вчинків, сформованої в процесі набуття знань про мораль та моральні норми, здобуття вмінь їх застосування на практиці та навичок моральних вчинків, що доведені до автоматизму через власні емоційно-вольові зусилля. Акцентовано увагу на тому, що досвід моральної поведінки є важливим чинником у становленні особистості та її розвитку та потребує подальшого дослідження.

Ключові слова: досвід, поведінка, мораль, моральна поведінка, особистість.

В статье рассмотрена проблема опыта нравственного поведения личности в научно-педагогических исследованиях. На основе наработок известных исследователей в области педагогики, психологии, философии и социологии определена сущность понятий: «опыт» (как совокупность знаний и умений, которые приобретаются во время практики), «поведение» (как умение вести себя в соответствии с установленными правилами), «моральное поведение »(как система осознанных действий и поступков), что проанализированы в качестве структурных компонентов морали. Понятие «опыт нравственного поведения» раскрыто на основе междисциплинарного подхода, как способность осуществлять действия и поступки и реализовывать нормы поведения. Проанализированы и обобщены взгляды отечественных ученых насчет формирования опыта нравственного поведения личности. На основе анализа научной литературы выявлено влияние морали на поведение личности (одобрение и осуждение, поступающих извне от общественного мнения и от коллектива, установление правил поведения, обязательных для всех людей или только для определенных групп и ситуаций; направленность морали, содержащий программу поведения социального субъекта в тех аспектах поведения, в которых содержится духовное отношение субъекта к обществу, к группе, к отдельным людям). Доказано, что актуальность данного исследования заключается в детальном изучении опыта нравственного поведения личности, как системы осознанных действий и поступков, сложившейся в процессе приобретения знаний о морали и нравственные нормы, получение умений их применения на практике и навыков нравственных поступков, доведенные до автоматизма через собственные эмоционально-волевые усилия. Акцентировано внимание на том, что опыт нравственного поведения является важным фактором в становлении личности и ее развития и требует дальнейшего исследования.

 

Ключевые слова: опыт, поведение, мораль, нравственное поведение, личность.

 The article deals with the problem of the experience of moral personality behavior in scientific and pedagogical research. On the basis of the work of well-known researchers in the fields of pedagogy, psychology, philosophy and sociology, the essence of the concepts is defined: "experience" (as a set of knowledge and skills acquired during practice), "behavior" (as the ability to behave in accordance with established rules), "moral behavior"(as a system of conscious actions and actions) that are analyzed as structural components of morality. The concept of "experience of moral behavior" is disclosed on the basis of an interdisciplinary approach as the ability to carry out actions and behaviors and to implement norms of conduct. The views of domestic scientists on the formation of the experience of moral behavior of the individual are analyzed and summarized. On the basis of the analysis of scientific literature, the influence of morality on the behavior of the individual (approval and condemnation coming from outside the public opinion and from the team, the establishment of rules of conduct, binding to all people or only for certain groups and situations, the direction of morality containing the program behavior of the social subject in those aspects of behavior, which contains the spiritual relation of the subject to society, the group, to individual people). It is proved that the relevance of this study consists in a detailed study of the experience of moral behavior of the individual as a system of conscious actions and actions formed in the process of acquiring knowledge about morality and moral norms, gaining skills in their application in practice and the skills of moral actions brought to automatism through their own emotional and volitional efforts. The emphasis is placed on the fact that the experience of moral behavior is an important factor in the development of the person and its development and needs further research.

 

Key words: experience, behavior, morality, moral behavior, personality.


Повний текст:

PDF

Посилання


Сухомлинський В. О. Вибрані твори: У 5–ти томах. Як виховати справжню людину. Т. 2. К.: Рад. школа. 1977. 365 с.

Словник української мови: в 11 томах / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. К.: Наукова думка, 1970-1980. Том 6.

Марьенко И. С. Основы нравственного воспитания школьников. М.: Просвещение, 1980. 183 с

Философский энциклопедический словарь / гл. редакція : Л. Ф. Ильичёв, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалёв, В. Г. Панов. М.: Сов. Энциклопедия, 1983. 840с.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: «Либідь», 1997. 216 с.

Рубинштейн C. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер Ком, 1998. 688 с.

Сагатовский В.Н. Философия развивающейся гармонии (философские основы мировоззрения): в 3 ч. Ч. 2. Онтология (Мир и человек: укоренен ли человек во Вселенной?). СПб.: СПбГУ, 1999. 272 с.

Мишаткина Т.В. Структурно-функциональный анализ морали. Этика. Минск: Новое знание, 2002.

Скрипник А.П. Этика: учебник. М.: Проект, 2004. 352 с.

Золотухина-Аболина Е.В. Современная этика. М.: ИКЦ «МарТ», Ростов н/Д: «МарТ», 2005. 416 с.

Максимюк С. П. Педагогіка : навч. посібник. К.: Кондор, 2005. 224 с.

References

Sukhomlynskyi V. O. Vybrani tvory: U 5–ty tomakh. Yak vykhovaty spravzhniu liudynu. T. 2. K.: Rad. shkola. 1977. 365 s.

Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tomakh / AN URSR. Instytut movoznavstva; za red. I. K. Bilodida. K.: Naukova dumka, 1970-1980. Tom 6.

Marenko Y.S. Osnovы nravstvennoho vospytanyia shkolnykov. M.: Prosveshchenye, 1980. 183 s

Fylosofskyi эntsyklopedycheskyi slovar / Hl. redaktsyia: L.F. Ylychёv, P.N. Fedoseev, S.M. Kovalёv, V.H. Panov. M.: Sov. Эntsyklopedyia, 1983. 840s.

Honcharenko S. Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: «Lybid», 1997. 216 s.

Rubynshtein C.L. Osnovы obshchei psykholohyy. SPb.: Pyter Kom, 1998. 688 s.

Sahatovskyi V.N. Fylosofyia razvyvaiushcheisia harmonyy (fylosof-skye osnovы myrovozzrenyia): v 3 ch. Ch. 2. Ontolohyia (Myr y chelovek: ukorenen ly chelovek vo Vselennoi?). - SPb.: SPbHU, 1999. 272 s.

Myshatkyna T.V. Strukturno-funktsyonalnыi analyz moraly . Эtyka. Mynsk: Novoe znanye, 2002.

Skrypnyk A.P. Эtyka: uchebnyk. M.: Proekt, 2004. 352 s.

Zolotukhyna-Abolyna E.V. Sovremennaia эtyka. M.: YKTs «MarT», Rostov n/D: «MarT», 2005. 416 s.

Maksymiuk S.P. Pedahohika : Navchalnyi posibnyk. K.: Kondor, 2005. 224 s.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2539285

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.