АКТИВНІ Й ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
Анотація
Упровадження Концепції Нової української школи вимагає аналізу підготовки кадрів усіх сфер вищої освіти, успіх якої визначається упровадженням прогресивного національного та зарубіжного досвіду підготовки компетентних спеціалістів і здатністю гнучкого реагування на зміну оточення. Це спричиняє створення нових підходів в організації пізнавальної діяльності студентів закладів вищої освіти з оновленим методичним наповненням, серед якого активні й інтерактивні методи навчання мають провідне значення. У статті на основі аналізу науково-педагогічної літератури й узагальнення практичного досвіду підготовки спеціалістів у закладах вищої освіти виокремлено такі активні методи навчання, як проектування, моделювання професійних ситуацій, ігри, проведення «круглих столів»,мозковий штурм, карта ідей, хронологія,структурно-логічні схеми, інтелект-карти, скрайбінг, «Plus – Minus – Interesting», сторітелінг тощо, орієнтованих на особистість студента, на його активну участь у саморозвитку, оволодіння професійними компетенціями. Підкреслено, що організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин. Серед інтерактивних методів навчання студентів вищої школи автором описано ділові ігри («Компетентність»,«НІЛ», «Тендер» тощо), рольові ігри («ПОПС-формула», «шість капелюхів мислення»,«світове кафе» тощо), кейс-метод, які засновані на роботі в малих групах. Доведено, що використання активних й інтерактивних методів навчання при підготовці майбутніх спеціалістів у закладах вищої освіти сприяє активізації пізнавальної діяльності студентства,формуванню в них навичок роботи в команді, ефективному засвоєнню навчального матеріалу,прояву терпимості до будь-якої точки зору, формуванню власної думки, життєвих і професійних навичок, виходу на рівень усвідомленої професійної компетентності.
Ключові слова: підготовка спеціаліста; заклад вищої освіти; організація навчально-пізнавальної діяльності.
Внедрение Концепции Новой украинской школы требует анализ подготовки кадров всех сфер высшего образования, успех которого определяется внедрением прогрессивного национального и зарубежного опыта подготовки компетентных специалистов и способностью гибко реагировать на изменение обстановки. Это приводит к созданию новых подходов в организации познавательной деятельности студентов высших учебных заведений с обновленным методическим наполнением, среди которого активные и интерактивные методы обучения имеют ведущее значение. В статье на основе анализа научно-педагогической литературы и обобщение практического опыта подготовки специалистов в учреждениях высшего образования выделены следующие активные методы обучения: проектирование, моделирование профессиональных ситуаций, игры, проведение «круглых столов», мозговой штурм, карта идей, хронология, структурно логические схемы, интеллект-карты, скрайбинг, «Plus - Minus - Interesting», сторителинг и т.п., ориентированных на личность студента, на его активное участие в саморазвитии, овладение профессиональными компетенциями. Организация интерактивного обучения предполагает моделирование жизненных ситуаций, совместное решение проблемы на основе анализа обстоятельств. Среди интерактивных методов обучения студентов высшей школы О. И. Башкир описано деловые игры («Компетентность», «НИЛ», «Тендер» и т.п.), ролевые игры («ПОПС-формула», «шесть шляп мышления», «мировое кафе» и т.п.), кейс- метод, основанные на работе в малых группах. Использование активных и интерактивных методов обучения при подготовке будущих специалистов в учреждениях высшего образования способствует активизации познавательной деятельности студенчества, формированию у них навыков работы в команде, эффективному усвоению учебного материала, проявлению терпимости к любой точки зрения, формированию собственного мнения, жизненных и профессиональных навыков, выходу на уровень осознанной профессиональной компетентности.
Ключевые слова: подготовка специалиста; учреждение высшего образования; организация учебно-познавательной деятельности.
Implementation of the New Ukrainian School Conception calls for the analysis of the teaching staff training both for secondary and high national school, its success is determined by applying progressive national and foreign experience in training highly-qualified specialists and the ability to flexibly react to changing environment. The society requires such specialists that are capable of transforming the content and forms of activity in a creative way depending on the requirements imposed by the labour market. It demands new approaches to the organization of students’ educational activity in institutions of higher education, new modern methodological content with active and interactive teaching methods. The author of the article «Active and Interactive Teaching Methods in High School» Bashkir O. I. has analyzed scientific and pedagogical literature, generalized practical experience of specialists training in institutions of higher education and on the grounds of the conducted research has singled out such active teaching methods as project work, professional role plays, games, holding «roundtables», brainstorming, mind mapping, chronology, structural and logical schemes, scribing, «Plus – Minus – Interesting», storytelling, etc. These techniques are learner-centered, encourage students’ active self-development, mastering professional competences. Organization of interactive learning involves simulating real-life situations, joint solution of problems based on the analysis of the circumstances and corresponding situation. Among the interactive learning techniques the author describes business games («Competence», «NІL», «Tender» etc.), role plays («PSEF-formula», «Six Thinking Hats», «World Cafe», etc.), case-method, which are based on work in small groups. It is claimed that application of active and interactive teaching methods in the training of future specialists in institutions of higher education promotes students’ interest, activates their cognitive activity, encourages them to independently search for ways and variants to solve the given educational task, contributes to effective students’ interaction, formation of their team skills, effective acquisition of learning material, tolerant treatment of any point of view, forming their own opinions, reaching the level of conscious professional competence.
Key words: specialist training; institution of higher education; organization of educational activity.
Повний текст:
PDFПосилання
Біницька К.М. Використання активних методів навчання у процесі вивчення курсу «Порівняльна педагогіка». Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Випуск 4(45), 2015. С. 74-78.
Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Діяльність. Зворотній зв’язок. Ідеальність: посібник для вчителя. 13-те видання. Х. : Основа, 2015. 112 с.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Академвидав, 2004. 320 с.
Дяченко-Богун М. Активні методи навчання у вищому навчальному закладі. Витоки педагогічної майстерності. 2014. Випуск 14. С. 74-79.
Євтушевський В. Управління інноваційним розвитком у вищих навчальних закладах України. Проблеми освіти. 2008. Вип. 54. С. 13-19.
Ковальова О.М., Сафаргаліна-Корнілова Н.А., Герасимчук Н.М., Кочубей О.А. Використання інтерактивних методів навчання на кафедрі пропедевтики внутрішньої медицини №1, основ біоетики і біобезпеки. Інноваційні технології в системі професійної підготовки студентів в ХНМУ : матеріали XLVIII навч.-метод. конф., (Харків, 10 грудня 2014р.). Харків: ХНМУ, 2014. Вип. 5. С. 114-118.
Пометун О. І., Проженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посібник. Київ, 2006. 192 с.
Садкіна В.І. Маленькі секрети учительського успіху. Навчаємо з радістю. Х.: Основа, 2016. 144 с.
Штефан Л.В. Концепція латерального мислення Е. Боно як основа активізації творчої діяльності майбутніх інженерів-педагогів. Теорія і практика упр. соц. системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2014. № 2. С. 27-33.
BashkirO. I. Modern formats of professional development of educational community. Innovative solutions in modern science, 2018. 3 (22). Р.116-128.
References
Bynitskaya K.M. Use of active teaching methods in the course of studying the course «Comparative pedagogy». Continuing Professional Education: Theory and Practice. Issue 4 (45), 2015. pp. 74-78.
Gin A.O. Receptions of pedagogical techniques: Freedom of choice. Activity. Feedback. Ideal: Teacher's Guide. 13thedition. K.: Osnova, 2015. 112 р.
Dychkivska I. M. Innovative pedagogical technologies: teaching. Manual Kyiv: Academic Edition, 2004. 320 p.
Diachenko-Bohun M. Active teaching methods in higher educational institutions. Origins of pedagogical skill. 2014. Issue 14. P. 74-79.
Evtushevsky V. Management of innovative development in higher educational institutions of Ukraine. Problems of education. 2008. 54. P. 13-19.
Kovaleva O.M., Safargalina-Kornilova N.A., Gerasimchuk N.M., Kochubei O.A. The use of interactive teaching methods at the department of propaedeutics of internal medicine №1, the basics of bioethics and biosafety. Innovative technologies in the system of professional training of students in KhNMU: мaterials of the XLVIII educational-methodical conference, (December 10, Kharkiv, 2014. K. : KhNMU, 2014. № 5. P. 114-118.
Ponometon O. I., Prozhenko L.V. Contemporary lesson. Interactive Learning Technologies: science. Method. manual. Kyiv, 2006. 192 p.
Sadkina V.I. Little secrets of teacher's success. Teach with joy. K. : Osnova, 2016. 144 pp.
Stefan L.V. The concept of lateral thinking E. Bono as a basis for activating the creative activity of future engineer educators. Theory and practice of practice. social systems: philosophy, psychology, pedagogy, sociology. 2014. № 2. Р. 27-33.
Bashkir O. I. Modern formats of professional development of educational community. Innovative solutions in modern science, 2018. 3 (22). Р.116-128.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2539319
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.