ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНО-ІНТЕРАКТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

О. В. Салі

Анотація


У статті теоретично обґрунтовано поняття «комунікативно-інтерактивна компетентність» та її вплив на процес професійного навчання студентів філологів у вищих навчальних закладах. Автором акцентовано увагу на тому, що однією з важливих умов становлення всебічно розвиненої особистості виступає розвиток в неї досліджуваної компетентності. З’ясовано ступінь дослідження цією компетентності в працях вітчизняних та зарубіжних науковців. Визначено основні механізми, структуру та етапи ефективного формування комунікативно-інтерактивної компетентності у майбутніх вчителів іноземної мови. Проаналізувавши роботи різних дослідників було виділено наступні складові елементи змісту сучасної освіти: когнітивний, праксеологічний, ціннісно-смисловий та рефлексивний. Обґрунтовано необхідність та ефективні шляхи формування цієї компетентності під час підготовки студентів до професійної діяльності. Автором з’ясовано, що головною ознакою взаємодії є спрямованість індивіда на самовизначення. Ефективною моделлю формування комунікативно-інтерактивної компетентності є така модель, яка поєднує в собі гуманістичні підходи, проблемність та комунікативну спрямованість. В такому випадку акцентується увага не на вивченні інструментарію іноземної мови, а на розвиток здібностей використання цієї мови у комунікативних ситуаціях. Визначено, що для найефективнішого формування у майбутніх філологів досліджуваної компетентності слід впровадити у навчальний процес різні інтерактивні технології: мозковий штурм, кейс-метод, дебати та інші. Впровадження цих технологій при навчанні англійської мови для студентів 3 курсу мало позитивні насліди. Інтерактивні методи, а саме «case-study» проводився за визначеними фазами. Акцент переносився на продукування, на самостійне мислення студентів, здатність творчо та креативно мислити у конкретній ситуації. У процесі роботи на кейсом студенти ефективно взаємодіяли один з одним та з викладачем. Автор дійшов висновку, що ефективне формування комунікативно-інтерактивної компетентності забезпечується завдяки впровадженню у навчальний процес інтерактивні технології. А найголовніше, що інтерактивні методи активізували мотивацію студентів до вивчення іноземної мови.

Ключові слова: освітній простір ВНЗ; компетентнісний підхід, інтерактивна взаємодія, кейс-метод, проблемна ситуація, професійно орієнтоване навчання, педагогічна умова.

 В статье теоретически обосновано понятие «коммуникативно-интерактивная компетентность» и ее влияние на процесс профессионального обучения студентов филологов в высших учебных заведениях. Автором акцентировано внимание на том, что одним из важных условий становления всесторонне развитой личности выступает развитие у нее исследуемой компетентности. Выяснена степень исследования этой компетентности в трудах отечественных и зарубежных ученых. Определены основные механизмы, структура и этапы эффективного формирования коммуникативно-интерактивной компетентности у будущих учителей иностранного языка. Проанализировав работы разных исследователей были выделены следующие составляющие элементы содержания современного образования: когнитивный, праксеологический, ценностно-смысловой и рефлексивный. Обоснована необходимость и эффективные пути формирования этой компетентности при подготовке студентов к профессиональной деятельности. Автором установлено, что главным признаком взаимодействия является направленность индивида на самоопределение. Эффективной моделью формирования коммуникативно-интерактивной компетентности является такая модель, которая сочетает в себе гуманистические подходы, проблемность и коммуникативную направленность. В таком случае акцентируется внимание не на изучение инструментария иностранного языка, а на развитие способностей использования этого языка в коммуникативных ситуациях. Определено, что для эффективного формирования у будущих филологов исследуемой компетентности следует внедрить в учебный процесс различные интерактивные технологии: мозговой штурм, кейс-метод, дебаты и другие. Внедрение этих технологий при обучении английскому языку для студентов 3 курса имело положительные последствия. Интерактивные методы, а именно «case-study» проводился по определенным фазам. Акцент переносился на продуцирование, на самостоятельное мышление студентов, способность творчески и креативно мыслить в конкретной ситуации. В процессе работы на кейсом студенты эффективно взаимодействовали друг с другом и с преподавателем. Автор пришел к выводу, что эффективное формирование коммуникативно-интерактивной компетентности обеспечивается благодаря внедрению в учебный процесс интерактивных технологий. А самое главное, что интерактивные методы активизировали мотивацию студентов к изучению иностранного языка.

Ключевые слова: образовательное пространство вуза; компетентностный подход, интерактивное взаимодействие, кейс-метод, проблемная ситуация, профессионально ориентированное обучение, педагогическое условие.

The article is theoretically grounded on the concept of «communicative and interactive competence» and its influence on the process of professional education of students of philologists in higher educational institutions. The author focuses attention on the fact that one of the important conditions for the formation of a comprehensive developed personality is the development of her investigated competence. The degree of research of this competence in the works of domestic and foreign scientists is elucidated. The basic mechanisms, structure and stages of effective formation of communicative and interactive competence in the future teachers of a foreign language are determined. After analyzing the works of various researchers, the following components of the content of modern education were distinguished: cognitive, praxeological, value-semantic and reflexive. The necessity and effective ways of forming this competence during preparation of students for professional activity are substantiated. The author found that the main feature of interaction is the individual's orientation towards self-determination. An effective model of communicative and interactive competence development is a model that combines humanistic approaches, problem-solving and communicative orientation. In this case, the emphasis is not on studying the tools of a foreign language, but on the development of the abilities of using this language in communicative situations. It is determined that for the most effective formation in future philologists of the investigated competence, various interactive technologies should be conducted in the educational process: brainstorming, case method, debates and others. The introduction of these technologies in the teaching of English for students of the 3rd year had positive echoes. Interactive methods, namely case-study, were conducted at definite phases. The emphasis was put on production, on the independent thinking of students, the ability to think creatively in a particular situation. During the work on the case students effectively interact with each other and with the teacher. The author concluded that effective formation of communicative and interactive competence is ensured by the introduction of interactive technologies into the educational process. And most importantly, interactive methods have intensified the motivation of students to learn a foreign language.

Key words: educational space of higher educational institutions, competency approach, interactive interaction, case method, problem situation, professionally oriented learning, pedagogical condition.


Повний текст:

PDF

Посилання


Алексеєва Л. Е. Оптимізація процесу навчання іншомовному професійно орієнтованому спілкуванню студентів факультету міжнародних відносин: дис. … канд. пед. наук:13.00.02. СПб., 2002. 313 с.

Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентністна модель: від ідей до освітньої програми. Педагогіка. 2003. № 10. С. 8–14.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О.В. Овчарук. К.: «К.І.С.», 2004. 112 с.

Назаров Н.В. Ціннісний потенціал інтерактивної взаємодії студентів. Вісник Оренбурзького державного університету. Оренбург, 2011. № 2 (121) лютий. С. 243–246.

Сєріков В. В. Особистісно-орієнтована освіта. Педагогіка. 1994. № 5. С. 16–21.

Суслова О.В. Розвиток комунікативно-інтерактивної компетенції студентів вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08. Уфа, 2007. С. 8–12.

Brown H. D. Teaching by Principles : An interactive approach to language pedagogy. NY: Longman. 2001. 101 p.

References

Alekseyeva L. E. Optimization of the process of teaching foreign-language vocational-oriented communication students of the faculty of international relations: diss. … cand. ped sciences: 13.00.02. SPb., 2002. 313 p.

Bolotov V.A., Serikov V.V. Competency Model: From Ideas to Educational Program. Pedagogics. 2003. №. 10. P. 8-14.

Competency Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian Perspectives: Educational Policy Library / Under the Comm. Ed. O.V.Ovcharuk K .: "K.I.S.", 2004. 112 p.

Nazarov N.V. Valuable potential of interactive interaction of students. Bulletin of the Orenburg State University. Orenburg, 2011. № 2 (121) February. Р. 243-246.

Serikov V.V. Personality-oriented education. Pedagogics. 1994. №. 5. Р. 16-21.

Suslova O.V. Development of communicative and interactive competence of students of higher educational institutions: dissertation ... cand. of pedag. sciences: 13.00.08. Ufa, 2007. Р.8-12.

Brown H. D. Teaching by Principles : An interactive approach to language pedagogy.Y: Longman. 2001. 101 p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2539358

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.