ОСОБЛИВОСТІ МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ У ШКОЛАХ КНР

Чжоу Чженьюй

Анотація


На основі аналізу науково-методичних джерел з’ясовано особливості музичного виховання у школах КНР; розглянуто мету (формування духовної культури особистості), зміст (засвоєння основ нотної грамоти; ознайомлення з класичними всесвітньо-відомими музичними творами, уміння їх класифікувати; оволодіння знаннями, що допомагають співати у хорі та грати на музичних інструментах; вивчення біографії відомих вітчизняних та зарубіжних музикантів та інше), форми (уроки та факультативні заняття з музики), методи (співпереживання, емоційного впливу, відносної сольмізації, співу з голосу або на слух, наслідування, ілюстрування творів музичного мистецтва та інші) та засоби (підручники, музичні інструменти, техніка для прослуховування музичних творів) музичного виховання.  Визначено спільне та відмінне у процесі музичного виховання у школах України та КНР. З’ясовано, що саме мета, методи навчання та основні форми навчання мають ряд спільних характеристик. Встановлено відмінність у тому, що забезпечення учнів усіх класів (від початкової до старшої школи) засобами навчання у КНР набагато краще ніж в Україні. Кожна державна китайська школа має підручники з музичного виховання та музичні інструменти у достатній кількості, у той час коли в українських школах ані підручників, ані музичних інструментів немає. Відрізняється і зміст навчання, по-перше, він значно ширший (передбачає обов’язкове навчання грі на музичних інструментах, хоровий спів та сольфеджіо), по-друге особливістю змісту музичного виховання у КНР є вивчення нотної грамоти. Проведено порівняльний аналіз основ нотної грамоти у китайських та українських школах. Окреслено різноманітність способів запису музичних творів та охарактеризовано специфіку цифрової нотації, якою користуються у КНР.

Ключові слова: учні, зміст навчання, форми навчання, методи навчання, музичне виховання, нотація.

 

На основе анализа научно-методических источников выяснены особенности музыкального воспитания в школах КНР; рассмотрено цель (формирование духовной культуры личности), содержание (усвоение основ нотной грамоты; знакомство с классическими всемирно-известными музыкальными произведениями, умение их классифицировать; овладение знаниями, которые помогают петь в хоре и играть на музыкальных инструментах, изучение биографии известных отечественных и зарубежных музыкантов и прочее), формы (уроки и факультативные занятия по музыке), методы (сопереживание, эмоционального воздействия, относительной сольмизации, пения с голоса или на слух, подражания, иллюстрирования произведений музыкального искусства и другие) и средства (учебники, музыкальные инструменты, техника для прослушивания музыкальных произведений) музыкального воспитания. Определено общее и отличное в процессе музыкального воспитания в школах Украины и КНР. Выяснено, что именно цель, методы обучения и основные формы обучения имеют ряд общих характеристик Установлено отличие в том, что обеспечение учащихся всех классов (от начальной до старшей школы) средствами обучения в КНР гораздо лучше, чем в Украине. Каждая государственная китайская школа имеет учебники по музыкальному воспитанию и музыкальные инструменты в достаточном количестве, в то время как в украинских школах ни учебников, ни музыкальных инструментов нет. Отличается и содержание обучения, во-первых, оно значительно шире (предусматривает обязательное обучение игре на музыкальных инструментах, хоровое пение и сольфеджио), во-вторых особенностью содержания музыкального воспитания в КНР является изучение нотной грамоты. Проведен сравнительный анализ основ нотной грамоты в китайских и украинских школах. Определено разнообразие способов записи музыкальных произведений и охарактеризовано специфику цифровой нотации, которой пользуются в КНР.

Ключевые слова: ученики, содержание обучения, методы обучения, музыкальное воспитание, нотация

 

On the basis of the analysis of scientific and methodological sources, the peculiarities of musical education in Chinese schools are determined; considered the aim (formation of the spiritual culture of the individuality), content (the assimilation of the foundations of musical literacy, familiarization with the classical world-famous musical works and the ability to classify them; mastering the knowledge that helps sing in the choir and play musical instruments; study biography of famous domestic and foreign musicians, etc.), forms (lessons and after-activity classes in music), methods (empathy, emotional influence, relative solsmization, singing with voice or hearing, imitation, illustration of works of musical art, etc.) and means (textbooks, musical instruments, techniques for listening to musical works) of musical education. The common and distinctive features in the process of musical education in schools of Ukraine and the People’s Republic of China are determined. It has been found out that the purpose, teaching methods and basic forms of education have a number of common characteristics. It is established that the provision of pupils of all classes (from elementary to high school) by means of studying in China is much better than in Ukraine. Each government Chinese school has textbooks on musical education and musical instruments in sufficient quantities, while there are no textbooks or musical instruments in Ukrainian schools. The content of the training is also different, firstly, it is much broader (involves compulsory learning of playing musical instruments, choral singing and solfeggio); secondly, the peculiarity of the content of musical education in the People's Republic of China is the study of musical literacy.  A comparative analysis of the basis of musical literacy in Chinese and Ukrainian schools was conducted. A variety of ways of recording musical works is outlined and the specifics of the digital notation used by the People's Republic of China are described.

Key words: students, content of training, forms of training, teaching methods, musical education, note.


Повний текст:

PDF

Посилання


Королева Т.П. Общее музыкальное образование в Китае: тенденции и перспективы. С. 204-207. [Электронный ресурс] URL: http://elar.rsvpu.ru/bitstream/123456789/6878/1/it_mho_2008_3_056.pdf (дата обращения: 09.11.2018).

Лебедев С.Н., Трубинов П.Ю., Энциклопедия «Всемирна история» . [Электронный ресурс] URL: https://w.histrf.ru/articles/article/show/notatsiia (дата обращения: 09.11.2018).

Лянь Лю Состояние и тенденции развития системы хорового искуства в Китае. Культура України. Харьков 2013. Випуск 42. С.80-87.

Музыкальная энциклопедия Москва: «Советская энциклопедия» / за гл. ред. Ю.В. Келдыш. Т.3. 1976, 1104с.

Музыкальная энциклопедия Москва: «Советская энциклопедия» / за гл.ред.Ю.В.Келдыш. Т.6. 1982, 1008 с.

Сан Чжао Методика оволодіння основами писемної музичної культури в середніх навчальних закладах України і Китаю дис. … канд.пед.наук: 13.00.02. Одеса. 2017, 270с.

Хуан Яхуэй Цифровая система нотации традиционной музыки Китая:история и современность [Электронный ресурс] URL: http://rep.bgam.edu.by/xmlui/handle/123456789/1021 (дата обращения: 09.11.2018).

Цифровая музыкальная нотация и китайская традиционная музыка. [Электронный ресурс] URL: https://snowman-john.livejournal.com/53449.html (дата обращения: 09.11.2018).

Черкасов В.Ф Теорія та методика музичної освіти. Навчальний посібник Київ: Академія .2016, 240с.

Штейнпресс Б.С. и Ямпольский И.М. Энциклопедический Музыкальный словарь Москва: «Советская энциклопедия». 1966, 632с.

References

Korolova T.P. General music education in China: trends and prospects. Pp. 204-207. [Electronic resource] URL: http://elar.rsvpu.ru/bitstream/123456789/ 6878/1/it_mho_2008_3_056.pdf (access date: 09.11.2018).

Lebedev, S.N., Trubinov, P.U., Encyclopedia “All the History”. [Electronic resource] URL: https://w.histrf.ru/articles/article/show/notatsiia (appeal date: 09.11.2018).

Lian Liu Status and development trends of the choral art system in China. Culture of Ukraine. Kharkiv 2013. Issue 42. P.80-87.

Musical Encyclopedia Moscow: "Soviet Encyclopedia" / for the main editor. U.V. Keldysh. V.3. 1976, 1104 p.

Musical Encyclopedia Moscow: “Soviet Encyclopedia” / for the main editor of U.V. Keldysh. T.6. 1982, 1008 p.

San Zhao Method of mastering the basics of written musical culture in secondary schools of Ukraine and China phd: 13.00.02. Odessa. 2017, 270 p.

Huang Yahui Digital system of traditional Chinese music notation: history and modernity [Electronic resource] URL: http://rep.bgam.edu.by/xmlui/handle/ 123456789/1021 (appeal date: 09.11.2018).

Digital musical notation and Chinese traditional music. [Electronic resource] URL: https://snowman-john.livejournal.com/53449.html (access date: 09.11.2018).

Cherkasov V.F Theory and methodology of musical education. Textbook Kyiv: Academy. 2016, 240p.

Steinpress B.S. and Yampolsky IM Encyclopedic Music Dictionary Moscow: "Soviet Encyclopedia". 1966, 632p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2540197

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.