ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НАДДНІПРЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ НА МЕЖІ ХІХ‒ХХ СТОЛІТЬ

Т. М. Калініченко

Анотація


Статтю присвячено характеристиці специфіки роботи спеціальних закладів вищої освіти Наддніпрянської України на межі ХІХХХ століть. У процесі наукового пошуку встановлено, що мережа закладів вищої освіти Наддніпрянської України на рубежі ХІХХХ століть була представлена трьома університетами (Харківським, Київським, Новоросійським) та декількома інститутами спеціальної освіти, що підпорядковувалися різним відомствам Російської імперії, як-от: Харківський ветеринарний, Ніженський історико-філологічний, Харківський технологічний, Київський політехнічний. На основі порівняльно-зіставного аналізу наукової літератури, архівних джерел виявлено особливості організаційно-управлінської структури й освітнього процесу названих типів закладів вищої освіти у досліджуваний період. Установлено, що на противагу університетам, спеціальні заклади вищої освіти керувалися у своїй роботі окремими статутами й положеннями, які на початок ХХ століття стали більш уніфікованими. Це зумовило певні відмінності у структурі, визначенні складу та функцій керівних органів управління спеціальними закладами вищої освіти, формуванні професорсько-викладацького складу, присудженні наукових ступенів тощо. Виявлено низку особливостей, що характеризували й організацію освітнього процесу у спеціальних закладах вищої освіти: розроблення спеціальних правил вступу до кожного окремого закладу із урахуванням професійної спрямованості, визначення терміну навчання, надання переваги таким формам навчання, як практичні й лабораторні заняття, збільшення обсягів різних видів практик, що були організовані на базі промислових підприємств або профільних установ. З’ясовано, що спеціальні заклади вищої освіти вирізнялися й системою оцінювання та організацією контролю навчально-пізнавальної діяльності студентів. У статті акцентовано увагу й на унормуванні правил внутрішнього розпорядку у спеціальних закладах вищої освіти, чинних правилах поведінки для студентів, видах заохочень до навчання та засобах покарання.

Ключові слова: спеціальні заклади вищої освіти, освітній процес, організаційно-управлінська структура, Наддніпрянська Україна, реформування, особливості.

 

Статья посвящена проблеме специфики работы специальных учреждений высшего образования Надднепрянской Украины на рубеже ХIХХХ веков. В процессе научного поиска установлено, что сеть высших учебных заведений Надднепрянской Украины на рубеже ХIХХХ веков была представлена тремя университетами (Харьковский, Киевский, Новороссийский) и несколькими институтами специального образования, которые подчинялись разным ведомствам Российской империи, а именно: Харьковский ветеринарный, Неженский историко-филологический, Харьковский технологический, Киевский политехнический. На основе сравнительно-сопоставительного анализа научной литературы, архивных источников выявлены особенности организационно-управленческой структуры и образовательного процесса названных типах заведений в исследуемый период. Установлено, что в противовес университетам, специальные заведения высшего образования руководствовались в своей работе отдельными уставами и положениями, которые к началу XX века стали более унифицированными. Это обусловило определенные различия в структуре, определении состава и функций руководящих органов управления специальных учреждений высшего образования, формировании профессорско-преподавательского состава, присуждении ученых степеней и др.  Выявлен ряд особенностей, которые характеризовали и организацию образовательного процесса в специальных учреждениях высшего образования: разработка специальных правил поступления в каждое отдельное учебное заведение с учетом профессиональной направленности, определение срока обучения, предпочтение таким формам обучения, как практические и лабораторные занятия, увеличение объемов различных видов практик, которые были организованы на базе промышленных предприятий или профильных учреждений. Выяснено, что учебные заведения высшего образования отличались и системой оценки и организацией контроля учебно-познавательной деятельности студентов. В статье акцентировано внимание на формировании правил внутреннего распорядка в специальных заведениях высшего образования, действующих правилах поведения для студентов, видах поощрений к обучению и средствах наказания, среди которых практиковалось содержание в карцере.

Ключевые слова: специальные учреждения высшего образования, образовательный процесс, организационно-управленческая структура, Надднепрянская Украина, реформирование, особенности.

 

The article is devoted to the characterization of the specifics of the work of special institutions of higher education of Dnieper Ukraine on the edge of XIXXX centuries. In the process of scientific research, it has been established that the network of institutions of higher education of Dnieper Ukraine on the edge of XIXXX centuries was represented by three universities (Kharkiv, Kiev, Novorossiysk universities) and several institutes of special education subordinated to various departments of the Russian Empire, such as: Kharkiv Veterinary (1873), Nijensky History and Philology (1875), Kharkiv Technological (1885), Kiev Polytechnic (1898) universities. Features of the organizational and administrative structure and educational process of the mentioned types of institutions of higher education during the studied period were revealed on the basis of comparative and correlative analysis of scientific literature, archival sources. It has been established that, in contrast to universities, special institutions of higher education were guided in their work by separate statutes and regulations, which became more uniform at the beginning of the XX th century. This led to certain differences in the structure (lack of faculties, introduction of separation into departments), the definition of the composition and functions of governing bodies of higher education institutions (director, council or conference, board), formation of professorial teaching staff (professors, associate professors, private associate professors, adjuncts, graduates of secondary education institutions), awarding degrees (exclusively master's degree in veterinary studies), etc.  A number of peculiarities that characterized the organization of the educational process in institutions of special higher education was found: the development of special rules for admission to each particular educational institution, taking into account the professional orientation, the definition of the term of studies (4-5 years), the provision of preference to such forms of training as practical and laboratory classes, increase of the volume of different types of practices organized on the basis of industrial enterprises or special institutions. It has been found out that special institutions of higher education were distinguished by the system of evaluation and organization of control of educational and cognitive activity of students. Advantage was given to such forms of control as rehearsals, pass tests, project defence. The article also focuses on the regulation of the rules of the internal regulations in higher educational institutions, the rules of behaviour of students, the types of encouragements to study (state and nominal scholarships, exemptions from tuition fees), and penalties, among which detention in a punishment room was practiced.

Key words: special institutions of higher education, educational process, organizational and administrative structure, Dnieper Ukraine, reforms, peculiarities.


Повний текст:

PDF

Посилання


Державний архів м. Києва (ДАК). Ф. 770. Оп. 1. Спр. 146. 38 арк.

ДАК. Ф. 770. Оп. 1. Спр. 43. 5 арк.

Зеленська Л. Д. Рада факультету: історія та сучасність: монографія. Х.: ХНАДУ. 2015. 140 с.

Инструкция для инспектора Харьковского ветеринарного института. Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1874. № 2. С. 12-13

Киевский политехнический институт: краткий исторический очерк (1898‒1973). Радянська Україна. 1973. 35 с.

Положение о Харьковском практическом технлогическоминституте. Харьковский политехнический. События и факты. Харьков: Прапор. 1999. С. 58-69

Правила для студентов ветеринарных институтов. Циркуляр по Харьковскому учебному округу. 1894. № 1. «Проибавленое». С. 1-14

Устав историко-филологического института князя Безбородько в Нежине. Журнал Министерства Народного Просвещения. 1875. Ч. 180. Отд. I. С. 66-75.

Устав Харьковского практического технологического института. Сборник постановлений по Министерству народного просвещения. Т. 10 (1885-1888). СПб.: Тип. «Общественная польза». 1894. С. 74-102.

Центральний Державний Архів Вищих Органів Влади та Управління України. Ф. 707. Оп. 87. Спр. 6748. 43 арк.

References

Derzhavnij arhіv mіsta Kiєva (DAK). F. 770. Op. 1. Spr. 146. 38 ark.

DAK. F. 770. Op. 1. Spr. 43. 5 ark.

Zelens'ka L.D. Rada fakultetu: istoriya ta suchasnist`: monografiya. H.: CHNDU. 2015. 140 s.

Instrukciya dlya inspektora Har'kovskogo veterinarnogo institute. Cirkulyar po Har'kovskomu uchebnomu okrugu. 1874. №2. S. 12-13

Kievskij politekhnicheskij institut: kratkij istoricheskij ocherk (1898-1973). Radyans'ka Ukraїna. 1973. 35 s.

Polozhenie o Har'kovskom prakticheskom tekhnlogicheskominstitute. Har'kovskij politekhnicheskij. Sobytiya i fakty. Har'kov: Prapor. 1999. S. 58-69

Pravila dlya studentov veterinarnyh institutov. Cirkulyar po Har'kovskomu uchebnomu okrugu. 1894. № 1. «Proibavlenoe». S. 1-14

Ustav istoriko-filologicheskogo instituta knyazya Bezborod'ko v Nezhine. ZHurnal Ministerstva Narodnogo Prosveshcheniya. 1875. H. 180. Otd. I. S. 66-75.

Ustav Har'kovskogo prakticheskogo tekhnologicheskogo institute. Sbornik postanovlenij po Ministerstvu narodnogo prosveshcheniya. T. 10 (1885-1888). SPb.: Tip. «Obshchestvennaya pol'za». 1894. S. 74-102.

Central'nij Derzhavnij Arhіv Vishchih Organіv Vladi ta Upravlіnnya Ukraїni. F. 707. Op. 87. Spr. 6748. 43 ark.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2540204

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.