АКСІОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ У СЕРЕДНІЙ ОСВІТІ РЕСПУБЛІКИ КОРЕЯ

О. О. Кім

Анотація


Зазначено важливість вивчення досвіду Республіки Корея, як однієї з найбільш розвинутих країн сучасного світу, в освіті загалом і в музично-естетичному вихованні зокрема. Виявлено, що ядром притаманної Кореї традиції конфуціанства є ідеологія естетичного порядку у побудові суспільства, природи і всесвіту, головною складової якого є музична. Відповідно до цієї традиції музична освіта в Республіці Корея є загально обов’язковою. З’ясовано, що гуманітарні предмети включено до загальної освітньої програми починаючи з дитячого садку і школи, і закінчуючи інститутом, що продиктовано соціальною потребою у поповненні рядів інтелігенції з технічно грамотних і високо освічених фахівців і розглядається як доцільне з точки зору суспільної значущості й затребуваності в умовах технічного і соціального прогресу. Етапи розвитку музично-естетичного виховання від моменту здобуття незалежності визначено відповідно до хронології появи законодавчих актів, які регламентували реформування загальної освіти в республіці: Лютневий Надзвичайний Акт про Освіту, Перша – Шоста Директиви навчального плану, Навчальний план Республіки Корея. Проведено детальний аналіз Навчального плану від 2008 р. Вказано на значний обсяг і зміст аудиторних годин дисциплін естетичного, в тому числі й музично-естетичного спрямування – музики, образотворчого мистецтва, літератури, драматургії, кінематографу у навчальному плані загальноосвітньої школи в Республіці Корея. Зазначено, що метою музично-естетичного виховання в республіці вважається не просто розвиток музичного смаку або професійних навичок у виконанні чи створенні музики, а формування морально досконалої особистості, яка у будь-якій діяльності керується законами музичної гармонії, естетичного порядку.

Ключові слова: ідеологія естетичного порядку, директиви навчального плану, навчальний план Республіки Корея, музична освіта, музично-естетичне виховання

 

Отмечена важность изучения опыта Республики Корея, как одной из наиболее развитых стран современного мира, в образовании в целом и в музыкально-эстетическом воспитании в частности. Выявлено, что ядром присущей Кореи традиции конфуцианства является идеология эстетического порядка в построении общества, природы и вселенной, главной составляющей которого является музыкальная. Согласно этой традиции музыкальное образование в Республике Корея является всеобщим обязательным. Выяснено, что гуманитарные предметы включены в общую образовательную программу, начиная с детского сада и школы, и заканчивая институтом, что продиктовано социальной необходимостью в пополнении рядов интеллигенции технически грамотными и высокообразованными специалистами и рассматривается как целесообразное с точки зрения общественной значимости и востребованности в условиях технического и социального прогресса. Этапы развития музыкально-эстетического воспитания с момента обретения независимости определены в соответствии с хронологией появления законодательных актов, которые регламентировали реформирования общего образования в республике: Февральский Чрезвычайный Акт об Образовании, Первая – Шестая Директивы учебного плана, Учебный план Республики Корея. Проведен детальный анализ Учебного плана от 2008 г. Указано на значительный объем и содержание аудиторных часов дисциплин эстетического, в том числе и музыкально-эстетического направления - музыки, изобразительного искусства, литературы, драматургии, кинематографа в учебном плане общеобразовательной школы в Республике Корея. Указано, что целью музыкально-эстетического воспитания в республике считается не просто развитие музыкального вкуса или профессиональных навыков в исполнении или создании музыки, а формирование морально совершенной личности, которая в любой деятельности руководствуется законами музыкальной гармонии, эстетического порядка.

Ключевые слова: идеология эстетического порядка, директивы учебного плана, учебный план Республики Корея, музыкальное образование, музыкально-эстетическое воспитание

 

The importance is outlined of research both general and musical and aesthetic education experience in Republic of Korea as one of the most advanced countries of the modern world. The main focus is on axiology – targets and values that must be achieved through musical and aesthetic education. It is shown that the core of Confucianism tradition, inherent for Korea, is the ideology of aesthetic order in structure of society, nature and Universe, main component of which is musical one. According to this tradition education in Republic is general obligatory, and school music education in Korea preserves deep cultural traditions and is formed on the basis of social values, which is determined by the fact that the purpose of musical education as a discipline should ultimately coincide with national ideals. It is found that humanitarian subjects are included in the general secondary education programs since a children’s garden and school, finishing the university, that is dictated by social necessity for updating lines of intelligence by technically competent and highly by educated experts and is considered as expedient from the point of view of the public importance and demand in conditions of technical and social progress. The stages of development of musical and aesthetic education from the moment of a finding of independence are determined according to chronology of appearance of the acts, which regulated reforming of secondary education in Republic: The Emergency Education Act of February (1951), the First (1955), the Second (1963), the third (1973), the Fourth (1981), the Fifth (1987) and the Sixth (1992) Curriculum Guidelines for the Elementary School, The School Curriculum of the Republic of Korea. The detailed analysis of the School Curriculum from 2008 is carried out. It is demonstrated large volume and content of classroom hours of subjects of aesthetic, including musical and aesthetic direction – music, fine arts, literature, dramatic art, cinema – in the education plan of a comprehensive school in Republic of Korea. It is indicated that the purpose of musical and aesthetic education in the republic is not just the development of musical taste or professional skills in performing or creating music, but the formation of a morally perfect personality, which is guided by the laws of musical harmony and aesthetic order in any activity.

Key words: ideology of the aesthetic order, Curriculum Guidelines, School Curriculum of the Republic of Korea, musical schooling, musical and aesthetic education


Повний текст:

PDF

Посилання


Джон Содам. Проблемы и перспективы общего музыкального образования в университетах Республики Корея [текст]: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 Рос. гос. педагогический ун-т им. А.И. Герцена. 2014. 22 с.

Джонг Енг Су. Некоторые аспекты комплексного художественного воспитания учащихся общеобразовательных школ в Республике Корея. Социальная политика и социология. Вып 2: MРГСУ. 2006. С. 198-200.

Мазур Ю.В. Етно-цивілізаційні чинники формування політичних інститутів в країнах Східної Азії : автореф. дис. …канд.пед.наук. Миколаїв: Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили. 2017. 19 с. Режим доступу: chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/09/Avtoreferat_Mazur.pdf

Как учат музыке за рубежом / сост., авт. предисл. Д. Дж. Харгривз, А. К. Норт. M.: Издательский дом «Классика-ХХІ», 2009. 208 с.

Ким Ми Дя. Теоретико-методические основы обучения музыке детей в начальной школе Республики Корея : дисертація … канд.пед. наук. М: 2001. 194 с. URL : www.dissercat.com/content/teoretiko-metodicheskie-osnovy-obucheniya-muzyke-detei-v-nachalnoi-shkole-respubliki-koreya

Кім О.О. Естетизм античної та середньовічної філософії Кореї та його музична компонента Science Review, № 5(12), June 2018, Vol. 2. Warsaw: RS Global. 2018. P. 7-13.

Ли Сын Рок. Музыкально-эстетическое воспитание школьников Кореи дис. … канд.пед.наук. М: 2001. 178 с. URL: www.dissercat.com/content/ muzykalno-esteticheskoe-vospitanie-shkolnikov-korei

Choi J. Aesthetic Education: a Korean and an Austrian Perspective Current Issues in Comparative Education (CICE). Vol. 19, Issue 1. Fall 2016. URL: www.tc.columbia.edu/cice/pdf/06_Choi-and-Sojer.pdf.

Hui Kean Kyong. A Historical and Social Perspective of Korean Art Education. Georgia State University (USA). 2006. 113 p. URL: scholarworks.gsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1005&context=art_design_theses

«The School Curriculum of the Republic of Korea» Proclamation #2008-160 of the Ministry of Education, Science and Technology of the Republic of Korea («Навчальний план Республіки Корея». Постанова № 2008-160 Міністерства освіти, науки і техніки Республіки Корея. Сеул. 2008. URL:gangwonepik.weebly.com/uploads/1/3/8/5/13851570/national_school_curriculum-english2008.pdf.

References

Jon, Sodam (2014). Problemy i perspectivy obschego muzykalnogo obrazovaniya v universitetakh Respublici Koreya [Problems and perspectives of music education in the universities of Republic of Korea] (Candidate dissertation abstract). St. Petersburg [in

Jong, Yung Su (2006). Nekotoriye aspekty kompleksnogo khudozhestvennogo vospitaniya uchaschikhsia obscheobrazovatelnykh shkol v Respublike Koreya [Some aspects of integrated art education of secondary schools students in the Republic of Korea]. Moscow [in Russian]

Mazur, Yu.V. (2017). Etno-cyvilizaciyni chynnyki formuvannia politychnykh instytutiv v krayinakh Skhidnoyi Aziyi [Ethno-civilization factors of the formation of political institutions in the countries of East Asia]. Mykolaiv [in Ukrainian]

Kak uchat muzyke za rubezhom (2009). [How music is taught abroad]. Moscow [in Russian]

Kim, Mi Dia (2001). Teoretiko-metodicheskiye osnovy obucheniya muzyke detey v nachalnoy shkole Respubliki Koreya [Theoretical and methodological foundations of teaching music to children in elementary school of the Republic of Korea] (Candidate dissertation). Moscow [in Russian]. Retrieved from chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/09/Avtoreferat_Mazur.pdf

Kim, O.O. (2018). Estetizm antychnoyi ta serednyovichnoyi filosofiyi Koreyi ta yogo muzychna komponenta [Aestheticism of ancient and medieval philosophy of Korea and its musical component]. Warsaw [in Ukrainian]

Li, Sun Rok (2001). Muzykalno-esteticheskoye vospitaniye shkolnikov Korei [Musical and aesthetic education of Korean schoolchildren] (Candidate dissertation). Moscow [in Russian]. Retrieved from www.dissercat.com/content/ muzykalno-esteticheskoe-vospitanie-shkolnikov-korei

Choi, J. & Sojer, T. (2016) Aesthetic Education: a Korean and an Austrian Perspective. New York City. Retrieved from www.tc.columbia.edu/cice/pdf/ 06_Choi-and-Sojer.pdf

Hui, Kean Kyong (Izabella) (2006). A Historical and Social Perspective of Korean Art Education. Atlanta. Retrieved from scholarworks.gsu.edu/cgi/ viewcontent.cgi?article=1005&context=art_design_theses

«The School Curriculum of the Republic of Korea» Proclamation #2008-160 of the Ministry of Education, Science and Technology of the Republic of Korea (2008). Seoul. Retrieved from gangwonepik.weebly.com/uploads/1/3/8/5/13851570/ national_school_curriculum-english 2008.pdf




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2540206

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.