КАТЕГОРІЯ ВДЯЧНОСТІ В ПЕДАГОГІЦІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

Т. В. Петренко

Анотація


У статті розкривається питання виховання почуття вдячності в системі морального виховання педагогіки В. О. Сухомлинського - українського педагога, мислителя, письменника, поборника гуманістично-особистiсного підходу у вихованні, який надавав особливого значення прищепленню юним громадянам загальнолюдських поглядів і переконань. Автор акцентує увагу на державницькій суті педагогіки В. О. Сухомлинського. Підкреслюється, що виховання почуттів повинно носити системний характер. Тому школа має бути не лише інститутом набуття певної кількості знань, а й школою виховання почуттів. Досягнення цієї мети неможливе без нерозривної єдності сім’ї і школи. Схарактеризовано теоретичні засади виховання почуття вдячності як психоемоційної категорії і методи та засоби його практичного втілення. Установлено, що особливу роль при цьому відіграє гуманне ставлення до дитини, повага до її людської гідності, духовна близькість учителя й учня. Названо основні критерії виховання почуттів за В. О. Сухомлинським: любов, дружба, праця, рід, красота, природа, жінка, батьки. Наводяться твори з літературного доробку В. О. Сухомлинського, спрямовані на виховання почуття вдячності, звертається увага на визначальну роль праці в цьому процесі. Автор показує, що почуття вдячності є важливим підґрунтям любові до матері, до батьківщини, до кожної окремої людини й до всього людства. У висновку зазначено важливість внеску В. О. Сухомлинського в розвиток вітчизняної й світової педагогічної науки, поцінування його творчої спадщини в Україні й у світі, наголошено, що виховане в дитинстві почуття вдячності сприяє позитивному світосприйманню протягом усього життя..

Ключові слова: педагогіка В. О. Сухомлинського, духовна складова навчання й виховання,. моральне виховання, гуманістично-особистiсний підхід, почуття вдячності.

 

В статье раскрывается вопрос воспитания чувства благодарности в системе нравственного воспитания педагогики В. А. Сухомлинского - украинского педагога, мыслителя, писателя, поборника гуманно-личностного подхода в воспитании, который придавал особое значение привитию юным гражданам общечеловеческих взглядов и убеждений. Автор акцентирует внимание на государственной сути педагогики В. А. Сухомлинского. Подчёркивается, что воспитание чувств должно иметь системный характер. Поэтому школа должна быть не только институтом приобретения определённого количества знаний, но и школой воспитания чувств. Достижение этой цели невозможно без неразрывного единства семьи и школы. Охарактеризованы теоретические основы воспитания чувства благодарности как психоэмоциональной категории и методы и способы его практического воплощения. Установлено, что особую роль при этом играет гуманное отношение к ребёнку, уважение его человеческого достоинства, духовная близость учителя и ученика. Названы основные критерии воспитания чувств по В. А. Сухомлинскому: любовь, дружба, труд, род, красота, природа, женщина, родители. Приводятся произведения литературного наследия В. А. Сухомлинского, направленные на воспитание чувства благодарности, делается ударение на особую роль труда в этом процессе. Автор показывает, что чувство благодарности является важным основанием для любви к матери, к родине, к каждому отдельному человеку и ко всему человечеству. В заключении обозначена важность вклада В. А. Сухомлинского в развитие отечественной и мировой педагогической науки, ценность его творческого наследия в Украине и в мире, подчёркнуто, что воспитанное в детстве чувство благодарности способствует позитивному мировосприятию в течение всей жизни.

Ключевые слова: педагогика В. А. Сухомлинского, духовная составная, обучение и воспитание, нравственное воспитание, гуманно-личностный подход, чувство благодарности.

 

The article deals with the issue of developing a sense of gratitude in Vasil Sukhomlynsky pedagogy moral education system. Vasil Sukhomlynsky is an outstanding Ukrainian teacher, thinker, writer, humanist. In his personal approach to education Vasil Sukhomlynsky emphasizes particular importance of influencing on young people's views and beliefs. The author focuses on the state essence of Vasil Sukhomlinsky pedagogy. The attention is drawn to the significance of the consistency in the sence of gratitude development. Therefore, a school should not only be the institution of gaining a certain amount of knowledge, but also a school of senses development. It is impossible without the inseparable unity of the family and school. The theoretical foundations of a sense of gratitude as a psycho-emotional category shaping and methods and means of its practical expression are described. It is found that the humane attitude towards the child, respect for the human dignity, spiritual affinity of a teacher and a student play a special role. The basic criteria for the cultivation of senses for Vasil Sukhomlinsky are named. They are love, friendship, work, family, beauty, nature, woman, parents. Vasil Sukhomlinsky's literary works aimed at raising a sense of gratitude are given and the part of labor in this process is highlighted. The author shows that a sense of gratitude is the essential love ground for mother, motherland, every single person, and all mankind. In the conclusion it is indicated that the Vasil Sukhomlynsky contribution to the development of Ukrainian and world pedagogical and the appreciating of his creative legacy in Ukraine and in the world is very important. It is stressed that a sense of gratitude developed in the childhood promotes a positive perception throughout person's life.

Key words: Vasil Sukhomlynsky pedagogy, spiritual component training and education, moral education, personal approach, a sense of gratitude, criteria.


Повний текст:

PDF

Посилання


Леонтьев Д. А. Современная психология мотивации / Д. А. Леонтьев. М.: Смысл, 2002. 231 с. С. 29-37.

Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка / В.О.Сухомлинський. К.: Радянська школа, 1978. 263 с.

Сухомлинський В. О. Вогнегривий коник: Казки. Притчі. Оповідання / В.О.Сухомлинський. К.: Вікар, 2008. 145 с.

Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський Вибр. твори: у 5-ти т. Т. 1. К .:Радянська школа 1976. С. 55-206.

Cухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський Вибр. твори: у 5-ти т. Т. 3. К.: Радянська школа, 1976. С. 7-282.

Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський Вибр. твори: у 5-ти т. Т. 1. К.: Радянська школа, 1976. С. 419-654.

References

Leontev D. A. Sovremennaya psykholohyya motyvatsyy / D. A. Leontev. M.: Smysl, 2002. 231 s. (29-37).

Sukhomlynsky V.O. Batkivska pedahohika / V.O.Sukhomlynsky. K.: Radyanska shkola, 1978. 263 s.

Sukhomlynsky V. O. Vohnehryvyy konyk: Kazky. Prytchi. Opovidannya / V. O. Sukhomlynsky. K.: Vikar, 2008. 145 s.

Sukhomlynsky V. O. Problemy vykhovannya vsebichno rozvynenoyi osobystosti / V.O.Sukhomlynskyy // Vybr. tvory: U 5-ty t. T. 1. K.: Radyanska shkola 1976. S. 55-206.

Sukhomlynskyy V. O. Sertse viddayu dityam / V. O. Sukhomlynskyy // Vybr. tvory: U 5-ty t. T. 3. K.: Radyanska shkola, 1976. S.7-282.

Sukhomlynskyy V.O. Stoporad uchytelevi / V. O. Sukhomlynskyy // Vybr. tvory: U 5-ty t. T. 1. K.: Radyanska shkola, 1976.- s.419-654.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2540221

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.