ЕТАПИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ У МІКРОСЕРЕДОВИЩІ
Анотація
Актуалізація проблеми розвитку соціальної відповідальності школярів обумовлена необхідністю формування особистості, здатної усвідомлено спів ставляти власні дії з суспільними нормами, цінностями і оцінювати наслідки своїх дій і нести відповідь за них. Враховуючи, що розвиток соціальної відповідальності у шкільному віці йде по лінії розвитку їхніх якостей, мотивів, прагнень, поведінки, які з віком стають усе більше значущими у самореалізації, самопізнанні та спілкуванні в мікросередовищі (сім’ї, групі, громаді), розглянуто етапи (молодший, середній, старший шкільний вік) соціальної відповідальності і надано їм характеристику відповідно до вікових особливостей дітей. Охарактеризовано стадії (об’єктивна, гетерономна, автономна суб’єктивна, соціальна повинність, перехідна відносна, незалежність, переконаність) і механізми розвитку соціальної відповідальності дітей на кожному з етапів: молодший (наслідування, звичка, ідентифікація, емпатія, усвідомлення, становлення взаємовідносин, включення у нові види діяльності), середній (знання прав і обов'язків, їх дотримання, соціальна активність, морально-етичні принципи співжиття у мікросередовищі, здатність відповідати за власні дії) і старший (самоствердження, самовираження, самореалізація, професійне самовизначення, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, взаємна відповідальність, відповідальна взаємозалежність та ін.) шкільний вік.
Ключові слова: соціальна відповідальність, розвиток, етап, стадії, чинники, молодший шкільний вік, середній шкільний вік, старший шкільний вік, мікросередовище.
Актуализация проблемы развития социальной ответственности учащихся обусловлена необходимостью формирования личности, способной сознательно сопоставлять свою деятельность с нормами общества, ценностями и ориентирами, а также нести ответственность за них. Учитывая, что развитие социальной ответственности в школьном возрасте проходит по линии развития качеств, мотивов, поведения, которые с возрастом становятся более значимыми в самореализации, самопознании и общении на уровне микросреды (семьи, группы, громады). Так же рассмотрены этапы развития социальной ответственности и охарактеризованы ее стадии развития (объективная, гетерономная, автономная субъективная, социальная повинность, относительная, независимая, убеждение) и механизмы развития социальной ответственности на каждом из этапов возрастного становления ребенка: младший школьный возраст (подражание, привычки, идентификация, эмпатия, осознание, становление взаимоотношений, включение в новые виды деятельности), средний (знания прав и обязанностей, их выполнение, социальная активность, выполнение морально-этических принципов жизнедеятельности в микросреде, способность отвечать за свои поступки) и старший школьный возраст (самоутверждение, самовыражение, самореализация, профессиональное самоопределение, субъектно-субъектное взаимодействия, взаимная ответственность, ответственная взаимозависимость).
Ключевые слова: социальная ответственность, развитие, этапы, стадии, факторы, младший школьный дозраст, средний школьный возраст, старший школьный возраст, микросреда..
The research of the problem of training of future social workers for social responsibility education of orphans is relevant due to the special role of a social worker in formation of moral and human values, in carrying out his role-based duties and giving an account of his own actions based on the activation of internal efforts among the students of socio-psychological rehabilitation centres for children. On the basis of structural components content of training of future social workers the means aimed at positive motivation of students for conscious self-development of personal potential in professional work with orphans (motivational axiological component), formation of professional competence in creating social and educational microenvironment for orphans (organizational competence-based component), mastering the techniques of social responsibility education of orphans in various activities (encouraging component) were presented. These means of enrichment of meaningful components stimulate students to take an active part in educational, scientific, research and social activities.
Key words: training, social worker, motivational axiological component, organizational competence-based component, encouraging component, responsibility, orphan, microenvironment.
Повний текст:
PDFПосилання
Вікова психологія / за ред. Г. С. Костюка. – К.: Радянська школа, 1976. – С. 18–130
Грищук В. К. Соціальна відповідальність: навчальний посібник / В. К. Грищук. – Львів : Вид-во ЛДУВС, 2012. – 152 с.
Муздыбаев К. Психология ответственности / К. Муздыбаев. – Л.: Наука, 1983. – 240с.
Пиаже Ж. Речь и мышление ребёнка / Ж. Пиаже. – М. – Л.: Учпедгиз, 1932. – 412 с.
Савчин М. В. Психологічні основи розвитку відповідальної поведінки особистості : автореф. дис. ... доктора психол. наук : 19.00.07 – педагогічна і вікова психологія / М. В. Савчин. – К., 1997. – 50 с.
Стаднік Н. В. Виховання відповідальності у дітей шестирічного віку у взаємодії сім’ї та школи : дис. …канд. пед. наук: спец. 13.00.07 – теорія і методика виховання / Н. В. Стаднік. – К., 2009. – 21 с.
Терехова Л. В. Формування соціальної відповідальності у підлітків у процесі суспільно корисної праці : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 – теорія та методика виховання / Л. В. Терехова. – К.: 1993. – 16 с.
Тернопільська В. І. Формування соціальної відповідальності старшокласників у позанавчальній діяльності : дес. … канд. пед. наук. : 13.00.07. – теорія і методика виховання / В. І. Тернопільська. – К., 2003. – 226
Фасолько Т. С. Виховання відповідальної поведінки у дітей старшого дошкільного віку : автор. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.07 – Теорія та методика виховання / Ф. Т. Степанівна. – К., 2000.– 18 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.194523
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.