НАУКОВА РЕФЛЕКСІЯ СОЦІАЛЬНОЇ ОБДАРОВАНОСТІ В КОНТЕКСТІ АНТИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ

О. П. Демченко

Анотація


На  основі  узагальнення  зарубіжного  і  вітчизняного  наукового  фонду зроблено  висновок  про  недостатню  розробленість  теоретичних  засад соціальної  обдарованості  з  імпліцитно  вираженою  методологічною  базою. Досліджено  витоки  психолого-педагогічної  теорії  соціальної  обдарованості  в філософських концепціях стародавнього світу. Встановлено,  що,  з  одного  боку,  в  поглядах  мислителів  античності  на природу індивідуальних відмінностей  і здібностей до певного виду діяльності ідеї  про  схильності  до  управління,  державної  справи,  лідерства  представлені частково й опосередковано. Такі особистісні характеристики філософи прямо не  пов’язують  з  проявами  талану  чи  геніальності.  З  другого  боку,  з’ясовано,  що  в  філософській  думці  стародавнього  світу  поступово  утверджується висока оцінка лідера, героя, правителя як соціально активної та продуктивної особистості,  в  психологічному  портреті  якої  прослідковуються  ознаки соціальної обдарованості.

Ключові  слова:  геніальність,  талант,  обдарованість,  соціальна обдарованість, лідерство, елітарність, соціально продуктивна особистість.

 

На  основе  обобщения  зарубежного  и  отечественного  научного  фонда сделан  вывод  о  недостаточной  разработке  теоретических  основ  социальной одаренности  с  имплицитно  выраженной  методологической  базой. Исследованы  истоки  психолого-педагогической  теории  социальной одаренности в философских концепциях древнего мира.  Установлено,  что,  с  одной  стороны,  в  воззрениях  философов античности  о  природе  индивидуальных  различий  и  способностей  к  определенному  виду  деятельности  идеи  о  склонности  к  управлению, государственному  делу,  лидерству  представлены  частично.  Такие характеристики не идентифицируются мыслителями как проявления таланта или  гениальности.  С  другой  стороны,  выяснено,  что  в  философской  мысли древнего  мира  постепенно  утверждается  высокая  оценка  лидера,  героя, правителя  как  социально  активной  и  продуктивной  личности,  в  психологическом  портрете  которой  прослеживаются  признаки  социальной одаренности.

Ключевые  слова:  гениальность,  талант,  одаренность,  социальная одаренность, лидерство, элитарность, социально продуктивная личность.

 

On  the  basis  of  generalization  of  foreign  and  national  science  Foundation made the conclusion about the insufficient development of the theoretical foundations of  social  giftedness  expressed  with  the  implicit  philosophical  and  methodological base. Investigated the origins of psycho-pedagogical theories of social giftedness in the philosophical concepts of the ancient world.  It is established that, on the one hand, in the views of philosophers of antiquity about the nature of individual differences and abilities to a specific activity ideas on the propensity for office, leadership, represented indirectly. On the other hand, found that in the philosophical thought of the ancient world gradually shifted to the high evaluation  of  the  leader,  the  hero,  the  ruler  as  a  socially  active  and  productive individual, in psychological portraits which traced the signs of social giftedness. 

Key words: genius, talent, giftedness, social talent, leadership, elitist, socially productive person.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Антонова О. Є. Обдарованість : сутність, структура, перспективи розвитку / О. Є. Антонова // Актуальні проблеми психології : проблеми психології обдарованості: зб. наук. пр. ; за ред. С. Д. Максименка, Р. О. Семенової. – Т. 6. – Вип. 3. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – С. 48-51.

Аристотель. Никомахова этика / Аристотель // Философы Греции. Основы основ: логика, физика, этика. – М., 1999. – С. 793–1026

Аристотель. Политика / Аристотель // Древнегреческая философия : от Платона до Аристотеля. – М.: АСТ, Харьков : Фолио.– 2003. –С. 441-699.

Баграмянц М. Л. Основные этапы становлення психологической концепции одаренности / М. Л. Баграмянц // Вестник Московского государственного открытого университета ; Серия «Психологические науки». – 2009. – № 1. – С. 38-44.

Власова О. І. Психологія соціальних здібностей : структура, динаміка, чинники розвитку : монографія / О. І. Власова. – К. :Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. – 308 с.

Демченко О. П. Проблема соціальної обдарованості в контексті філософської теорії еліти / О. П. Демченко // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький педагогічний університет імені Григорія Сковороди» [Тематичний випуск «Вища освіта України в контексті інтеграції до європейського простору]. – Випуск 36. – Том VI. – К. : Гнозис, 2015. – С. 533-545.

Ивлева М. Л. Формирование психологической концепции одаренности в епоху Возрождения / М. Л. Ивлева, В. А. Иноземцев // Известия МГТУ «МАМИ». – Серия «Социально-гуманитарные науки». – 2014. – № 2(20), Т. 5. – С. 125-131.

Клименченко О. Н. Проблема одарённости, гениальности, таланта в философии / О. Н. Клименченко // Одарённый ребенок. – 2003. –№ 1. – С. 25-37.

Платон. Государство / Платон ; [пер. с древнегреч. С. С. Аверинцева, А. Н. Егунова, Н. В. Самсонова] / общ. ред. : А. Ф. Лосева, В. Ф. Aсмуса, А. А. Тахо-Годи. – М. : Мысль, 1999. – 656 с.

Платон. Диалоги / Платон; сост., ред. А. Ф. Лосев. – М. : Мысль, 2000. – 607 с.

Платон. Законы / Платон ; под ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи. – М.: Мысль, 1999. – 832 с.

Савенков А. И. Психология детской одаренности / А. И. Савенков. – М. : Генезис, 2010. – 440 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.194530

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.