ПЕРЕДУМОВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМИ ВХОДЖЕННЯ ВЧИТЕЛІВ У ПРОФЕСІЮ В ЯПОНІЇ

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName## https://doi.org/10.5281/zenodo.194923

Анотація

У статті було виявлено, що основний відсів кандидатів на посаду вчителя в Японії відбувається на етапі працевлаштування й обов’язкової програми входження у професію, яка співпадає за часом з випробувальним терміном. Серед передумов, які вплинули на запровадження програми для вчителів-початківців, були визначені особливості педагогічної підготовки в університетах, працевлаштування та перебування на посаді вчителя. В результаті проведеного дослідження було встановлено, що основними факторами на користь визнання програми на законодавчому рівні були підтримка професійного розвитку та сприяння професійній і соціальній адаптації молодих учителів.Ключові слова:програма, передумови, професія, вчителі-початківці, професійна освіта, Японія. В статье было выявлено, что основной отсев кандидатов на должность учителя в Японии происходит на этапе трудоустройства и обязательной программы вхождения в профессию, которая совпадает по времени с испытательным сроком. Среди предпосылок, которые повлияли на введение программы для начинающих учителей, были определены особенности педагогической подготовки в университетах, трудоустройства и пребывания на должности учителя. В результате проведенного исследования было установлено, что основными факторами в пользу признания программы на законодательном уровне были поддержка профессионального развития и содействие профессиональной и социальной адаптации молодых учителей.Ключевые слова: программа, предпосылки, профессия, начинающие учителя, профессиональное образование, Япония. The article finds that the main screening of candidates from the teaching profession in Japan takes place at the stage ofhiring processes and mandatory induction program thatcoincides with a probationary period. The reason is that since many institutes are providing teacher education under the “Open System”, teacher education courses differ from one university to another. It is difficult to settle solid criteria for teachers’ knowledge and skills at the stage of initial teacher education. Some features of teacher preparation in universities, hiring and tenure were defined as the prerequisites that influenced the introduction of beginning teacher induction program. Among them are short periods of practice teaching, theory-based teacher training programs, the necessity to adjust to new social environment and other circumstances, the need for developing sense of mission in teaching, changing parent’s requirements for schools and increasing responsibility of teachers. Formal support for newly employed teachers enabled by teacher induction program (shoninshakenshu) is consistent with Japanese organizations’emphasis on on-the-job training, particularly in the first year of employment (shinninkenshu). This kind of assistance is supplemented with traditional informal support of the other teachers in school to ensure that novice teachers adapt successfully. As the result it was determined that support for professional development and professional and social adjustment of novice teachers were the main factors in favor of requiring the program at the legislative level.Key words: teacher induction program, beginning teachers, professional education, Japan.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Вайтхилл А. Японская система менеджмента. – Москва : Интернет-трейдинг, 2006. – 248 с.

Михайличенко О. В. Освіта і виховання в Японії та Китаї: історико-теоретичний аспект. – Суми : Наука, 1997.-122 с.

Пазюра Н. В. Форми та методи неформальної професійної підготовки виробничого персоналу на підприємствах Японії / Н. Пазюра // Порівняльно-педагогічні студії. - 2013. - № 2-3. - С. 173-179.

Рамзес В. Б. Социально-экономическая роль сферы услуг в современной Японии. – Наука, 1975. - 380 с.

Asada T. A Study on the Mentoring System for Beginning Teacher / T. Asada, Y. Uosaki // Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference, University of Warwick, 6-9 September, 2006. - 6 p.

Hasegawa Y. Teachers’ professional identities and their occupational culture: based on the findings of a comparative survey on teachers among five countries / Y. Hasegawa, Y. Kudomi // Hitotsubashi Journalof Social Studies. - 2006.-Vol. 38, No. 1. -P. 1-22.

Heikkinen H. L. T. Understanding induction of new teachers as practice architectures // Sypmosium in NERA, 2011. – 6 p.

Iwata Y. Teacher Education and Neo-liberalism – Japan and Other Countries// 2nd International Conference of Teacher Education.East China Normal University. – Shanghai, 2006. –10 p.

Kearney S. Understanding beginning teacher induction: A contextualized examination of best practice// Cogent Education. –2014. –15 p. [Electronic resource]. ‒ Modeofaccess : http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2014.967477

LamieJ. M. Teacher education and training in Japan / J. M. Lamie // Journal of In-Service Education. – 1998. – Vol. 24, No. 3 – P. 515-534.

Moriyoshi N. Teacher Preparation and Teachers' Lives in Japan / N. Moriyoshi //Contemporary Research in the United States, Germany, and Japan on Five Education Issues / Ed. by H. W. Stevenson, S-Y. Lee, R. Nerison-Low. – US: National Center for Educational Statistics, 1999. – P. 410-438.

Motohisa K. Higher education and employment: the changing relationship. Recent developments in continuing professional education. Country study: Japan / K. Motohisa. – Paris:Organisation for economic cooperation and development, 1992. – 59 p.

MussetP. Initial Teacher Educationand Continuing Training Policiesin a Comparative Perspective: Current Practices in OECD Countries and a Literature Review on Potential Effects/P. Musset//OECD Education Working Papers. – 2010. – № 48. – 50 p.

Padilla M. Guiding the New Teacher: Induction of First-Year Teachers in Japan / M. Padilla, J. Rile // Comprehensive Teacher Induction: System for Early Career Learning / E. D. Britton, L. Paine, S. Raizen. – Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2003. – P. 261-295.

Shimahara N. K. The Japanese Model of Professional Development: Teaching as Craft / N. K. Shimahara // Teaching and Teacher Education. – 1998. – Vol. 14, № 5.– P. 451-462.

The teaching professionin Europe: Profile, trends and concerns. Report IV: Keeping teaching attractive for the 21st century // Key topics in education in Europe. Brussels: Eurydice, 2004. -120 p.

Wang A. Preparing Teachers Around the World. Policy Information Report / A. H. Wang, A. B. Coleman, R. J. Coley, R. P. Phelps // Princeton: Educational Testing Service, 2003. – 50 p.

Yukawa E. Recently Graduated English Teachersʼ Views on Teacher Training / E. Yukawa // Ritsumeikan Higher Educational Studies. –2014. – № 14. –P. 103-115.

和井田節子. 新任教員の適応および初任者研修における研究 / 節子和井田, 有希亀山 // 総合科学研究. - 2011. - № 5. - P. 1-10.
Опубліковані
2019-03-29
Як цитувати
ЛУЧЕНКО, О. О.. ПЕРЕДУМОВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМИ ВХОДЖЕННЯ ВЧИТЕЛІВ У ПРОФЕСІЮ В ЯПОНІЇ. Педагогіка та психологія, [S.l.], n. 55, p. 254-265, mar. 2019. Доступно за адресою: <http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/pedagogy/article/view/1754>. Дата доступу: 18 feb. 2020 doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.194923.
Номер
Розділ
Статті