ТЛУМАЧЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ТА ПРОЦЕСУ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ В ГУМАНІСТИЧНОМУ НАПРЯМІ ЗАРУБІЖНОЇ ПСИХОЛОГІЇ
Анотація
У статті проведений аналіз поглядів зарубіжних вчених гуманітичного напряму в психології з точки зору їх внеску в розвиток психології індивідуальності та проблеми індивідуалізації навчання. Схарактеризовані фундаментальні ідеї, завдяки яким розглянутий напрям зарубіжної психології здійснив суттєвий вплив на розвиток досліджуваної нами проблеми. Надані підходи до визначення понять «індивідуалізація», «самореалізація». Підкреслено, на що повинна бути орієнтована індивідуалізація навчання згідно ідей гуманістичного напряму зарубіжної психології.
Ключові слова: індивідуальність людини, індивідуалізація, самоактуализация, гуманістичний напрям, зарубіжна психологія.
В статье проведен анализ взглядов зарубежных ученых гуманистического направления в психологии с точки зрения их вклада в развитие психологии индивидуальности и проблемы индивидуализации обучения. Охарактеризованы фундаментальные идеи, благодаря которым рассмотренное направление зарубежной психологии осуществило существенное влияние на развитие исследуемой нами проблемы. Представлены подходы к определению понятий «индивидуализация», «самореализация». Подчеркнуто, на что должна быть ориентирована индивидуализация обучения в соответствии с идеями гуманистического направления зарубежной психологии.
Ключевые слова: индивидуальность человека, индивидуализация, самоактуализация, гуманистическое направление, зарубежная психология.
The article analyzes the views of foreign scholars in humanistic Psychology in terms of their contribution to the development of personality individualization Psychology and the issue of individualization of educating. There are fundamental ideas characterized, due to which the considered direction of foreign Psychology had a significant impact on the development of the studied issue: the essence of personal being; the naturalness of human movement in the direction of self‒actualization; the mechanisms of self‒realization appearance, self‒expression; ways and conditions of self‒actualization; structure of "I", the process of personality formation; the dialectical character of individualization. It is noted that, according to the ideas of foreign humanistic Psychology, the individualization of education should be oriented towards personality's self‒realization, should be implemented taking into account the dual nature of a person, certain phases of "I" formation, as well as individual differences in: the level of development in the direction of self‒actualization (A. Maslow) ; strategies of "escaping from freedom", the level of spontaneous activity (E. Fromm); accordance of the I‒concept to the natural potential capabilities of a person (K. Rogers); the sense of being and the alert force (R. May). Approaches to the definition of "individualization" of concepts, "self‒realization" are presented. It is emphasized that, defining individualization as a process of growing isolation of the individual from the primary connections, the process of strengthening and development of own "I" personality, the representatives of foreign humanistic Psychology acknowledged the need for the person to achieve own autonomy, for the individuality in its value to actually become fertile.
Key words: human individuality, individualization, self‒actualization, humanistic direction, foreign Psychology.
Повний текст:
PDFПосилання
Бьюженталь Дж. Элементы жизнеизменяющей терапии. Что такое “существенные жизненные изменения”? / Дж. Бьюдженталь // Особистість у психологічних дослідженнях : [хрестоматія / упорядники : О.Д. Кресан, О.І. Михайлова, Є.С. Медвідь, М.В.Папуча, О.А. Тимошенко ; за заг. ред. : С.Д. Максименко, М.В.Папучі]. ‒ Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя. ‒ 471 с. ‒ С. 120‒129.
Маслоу А.Г. Мотивация и личность / А.Г. Маслоу [Электронный ресурс] // Режим доступу : http://www.bim‒bad.ru/dcs/maslow_motivation_and_opersonality.pdf
Маслоу А. Психология бытия / А. Маслоу // Психология личности в трудах зарубежных психологов / [сост. и общая редакция А.А. Реана]. ‒ СПб : Питер, 2000. ‒320 с. ‒С. 200‒216. (Серия ‒ “Хрестоматия по психологии”)
Маслоу А. Самоактуализация / А. Маслоу // Особистість у психологічних дослідженнях : хрестоматія / упорядники : О.Д. Кресан, О.І. Михайлова, Є.С. Медвідь, М.В. Папуча, О.А. Тимошенко ; за заг. ред. С.Д. Максименко, М.В. Папучі. ‒ Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя. ‒ 471 с. ‒ С. 25‒33.
Мэй Р. Открытие Бытия / Р. Мэй. ‒ М. : Институт Общегуманитарных Исследований, 2004. ‒ 224 с. [Электронный ресурс]. ‒ Режим доступу : http://www.psylib.org.ua/books/meyro03/index.htm
Мєй Р. Портрет личности / Р. Мэй. [Электронный ресурс]. ‒ Режим доступу : http://www.gremlinmage.ru/library/may1.php
Мэй Р. Смысл тревоги / Р. Мэй [Электронный ресурс]. ‒ Режим доступу : http://psylib.org.ua/books/meyro02/index
Роджерс К. Клиено‒центрированная терапия. Пер. с англ. / К. Роджерс. ‒ М. : ”Рефл‒бук”, К. : “Ваклер”, 1997. ‒ 317 с.
Роджерс К. Личностный рост / К. Роджрс // Особистість у психологічних дослідженнях : хрестоматія / упорядники : О.Д. Кресан, О.І. Михайлова, Є.С. Медвідь, М.В. Папуча, О.А. Тимошенко ; за заг. ред. : С.Д. Максименко, М.В.Папучі. ‒Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя. ‒ 471 с. ‒ С. 76‒81.
Столяренко О. Б. Зарубіжні теорії особистості (курс лекцій та практикум) : навчально‒методичний посібник / О.Б. Столяренко. ‒ Кам’янець‒Подільський : ПП “Медобори ‒ 2006”, 2015. ‒ 124 с.
Фромм Э. Бегство от свободы. Человек для самого себя / Э. Фромм. ‒ М. : Клиника глубинной психологии проф. П.С. Гуревича, Издательство “Изида”, 2004. ‒ 399 с.
Фромм Э. Душа человека / Э. Фромм. ‒ М. : Республика, 1992. ‒ 430 с. 13. Individuation [Electronic resource]. ‒ Access mode : http://www.merriam‒webster.com/dictionary/individuation‒ Heading from the screen.
Individuation [Electronic resource]. ‒ Access mode : https://en.wikipedia.org/wiki/Individuation‒ Heading from the screen
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.194933
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.