НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ПІДГОТОВЦІ ОФОРМЛЕННЮ КУРСОВОЇ РОБОТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ

В. Г. Дем’янова

Анотація


У статті розглядається досвід розробки методичних рекомендацій з навчання іноземних студентів технічних ВНЗ оформленню курсової роботи за спеціальністю. Підкреслено, що курсова робота – це обов'язковий вид навчальної переддипломної навчальної діяльності студента, який мотивує формування і розвиток навичок і вмінь писемного мовлення в рамках професійних потреб іноземних студентів і, в першу чергу, навичок побудови самостійного письмового висловлювання на основі різних текстів-джерел. Описуються мовні навички та вміння, які в значній мірі забезпечують професійну підготовку іноземних студентів із спеціальності. Розглядаються специфічні особливості наукового стилю мовлення, які особливо важливі при роботі над курсовим проектом, а також структура і зміст курсової роботи. Аналізуються комунікативні завдання, які ставляться при формуванні навичок і вмінь роботи іноземних студентів над оформленням курсового проекту. Робиться висновок про те, що розроблені нами методичні рекомендації сприяють розвитку в іноземних студентів навичок письмового вираження наукової думки, навичок побудови логічного міркування і переконливою системи аргументації, що в кінцевому підсумку підвищує мовну компетентність учня і сприяє поступовому оволодінню технікою оформлення курсової роботи.

 

Ключові слова: навчання ,іноземні студенти, курсова робота, науковий стиль мовлення, навички та вміння писемного мовлення.

 

 

В статье рассматривается опыт разработки методических рекомендаций по обучению иностранных студентов технических вузов оформлению курсовой работы по специальности. Подчеркивается, что курсовая работа – обязательный вид учебной преддипломной учебной деятельности студента, который мотивирует формирование и развитие навыков и умений письменной речи в рамках профессиональных потребностей иностранных студентов и, в первую очередь, навыков построения самостоятельного письменного выказывания на основе различных текстов-источников. Описываются речевые навыки и умения, которые в значительной степени обеспечивают профессиональную подготовку иностранных студентов по их специальности. Рассматриваются специфические особенности научного стиля речи, которые особенно важны при работе над курсовым проектом, а также структура и содержание курсовой работы. Анализируются коммуникативные задачи, которые ставятся при формировании навыков и умений работы иностранных студентов над оформлением курсового проекта. Делается вывод о том, что разработанные нами методические рекомендации способствуют развитию у иностранных студентов навыков письменного выражения научной мысли, навыков построения логического рассуждения и убедительной системы аргументации, что в конечном итоге повышает языковую компетентность учащегося и способствует постепенному овладению техникой оформления курсовой работы.

 

Ключевые слова: обучение, иностранные студенты, курсовая работа, научный стиль речи, навыки и умения письменной речи.

 

 

In article experience of development of methodical recommendations about training of foreign students of technical colleges in execution of the term paper in the specialty is considered. The term paper as obligatory type of educational predegree educational activity of the student which motivates formation and development of skills and abilities of a written language within professional needs of foreign students and, first of all, skills of creation of independent written display on the basis of various texts - sources is characterized. It is noted that the professional sphere of communication is the main one for foreign students of senior courses. Preparing for communication in this sphere presupposes the development of the skills and abilities necessary for writing various scientific works - from the abstract to the dissertation.

Attention is drawn to the fact that course work is a kind of educational work on the subject of discipline, interdisciplinary course or professional module of the professional cycle and is realized within the time allotted for the study of the academic discipline, interdisciplinary course or professional module. Speech skills and abilities which substantially provide vocational training of foreign students on their specialty are described. Specific features of scientific style of the speech which are especially important during the work on the academic year project and also structure and contents of the term paper are considered. Communicative tasks which are set when forming skills and abilities of work of foreign students on execution of the academic year project are analyzed.

It is noted that many of the above communicative tasks in one or another aspect were solved by foreign students in the previous stages of education. For example, they already know how to draw conclusions when constructing a text-reasoning, note the relevance of the problems raised by the author when writing an essay, etc. However, it must be emphasized that when working on a course project, it is not only about systematization and generalization of familiar material, but also its qualitative deepening and expansion.

The conclusion that the methodical recommendations developed by us contribute to the development in foreign students of skills of written expression of a scientific thought, skills of creation of a logical reasoning and the convincing system of the argument that finally increases language competence of the pupil and promotes gradual mastering technology of execution of the term paper is drawn.

 

Key words: foreign students training, course work design, scientific style of speech, writing skills and skills.


Повний текст:

PDF

Посилання


Волков Ю. Г. Как написать диплом, курсовую, реферат. Ростов н/Д.: Феникс, 2001. 127 с.

Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: КомКнига, 2007. 140 с.

Демидова А. К. Пособие по русскому языку. Научный стиль речи. Оформление научной работы. М.: Наука, 1991. 158 с.

Клобукова Л. П. Обучение языку специальности. М.: Изд-во МГУ, 1987. 79 с.

Колесникова Н. И. От конспекта к диссертации: учеб. пособие по развитию навыков письменной речи. М.: Флинта; Наука, 2002. 288 с.

Обучение иностранных студентов инженерных специальностей научному стилю речи : учеб. пособие [Электронный ресурс] / Т. А. Новикова. М.: УМЦ ЖДТ, 2015. 166 с.

Писарь Н. В. Русский язык как иностранный. Научный стиль речи: учебное пособие для студентов-иностранцев, обучающихся по направлениям подготовки в бакалавриате "Автоматизация технологических процессов и производств", "Информатика и вычислительная техника", "Прикладная информатика", "Машиностроение". Калининград: Изд-во ФГБОУ ВО "КГТУ", 2016. 99 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1116975

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.