СКЛАДОВІ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ

Ю Є. Перинський

Анотація


Це дослідження присвячене природі професійної готовності майбутніх учителів технологій до використання інноваційних методів навчання. На підставі аналізу роботи вчених у галузі педагогіки та психології автор виявляє та виправдовує мотиваційні, когнітивні, оперативні, технологічні та емоційно-рефлексивні складові професійної готовності майбутніх вчителів технологій для використання інноваційних методів навчання. Підкреслимо, що необхідність інноваційної освітньої діяльності на даному етапі освіти визначається кількома факторами, адже соціально-економічні зміни вплинули на оновлення методики та технологій освітнього процесу в навчальних закладах різних типів, переосмислення змісту навчального матеріалу через зміни курсів, упровадження нових предметів.

Доведено, що новаторство в технологіях викладання - це тип професійно-педагогічної взаємодії вчителів технологій та учнів у технологічній підготовці, що базується на сучасних освітніх, інформаційних та виробничих технологіях, які останнім часом формують готовність до успішного вступу в самостійне життя у суспільстві.

 

Ключові слова: учитель технологій, інноваційні методи, професійна готовність, компонент готовності, викладання.

 

 

Это исследование посвящено природе профессиональной готовности будущих учителей технологий к использованию инновационных методов обучения. На основании анализа работы ученых в области педагогики и психологии автор выделяет и обосновывает мотивационные, когнитивные, оперативные, технологические и эмоционально-рефлексивные составляющие профессиональной готовности будущих учителей технологий для использования инновационных методов обучения. Подчеркнуто, что необходимость инновационной образовательной деятельности на данном этапе образования определяется несколькими факторами, ведь социально-экономические изменения повлияли на обновление методики и технологий образовательного процесса в учебных заведениях различных типов, переосмысление содержания учебного материала из-за изменения курсов, введение новых предметов.

Доказано новаторство в технологиях преподавания - это тип профессионально-педагогического взаимодействия учителей технологии и учащихся в технологической подготовке, которая базируется на современных образовательных, информационных и производственных технологиях, которые в последнее время формируют готовность к успешному вступлению в самостоятельную жизнь в обществе.

Ключевые слова: учитель технологий, инновационные методы, профессиональная готовность, компонент готовности, преподавание.

 

 

This article deals with the nature of future teachers of Technologies`professional readiness to the use of innovative teaching methods. On the basis of the analysis of the work of scientists in the field of Pedagogy and Psychology author identifies and justifies motivational, cognitive, operational and technological and emotionally-reflective components of professional readiness of the future teachers of Technologies for the use of innovative teaching methods. A basic content of components of readiness is given in this article. The need innovative educational activities at this stage of education is determined by several factors. Socio-economic changes have affected the updated methodologies and technologies of educational process in educational institutions of different types, rethinking of educational content through changes in the courses, the introduction of new subjects must be made. There is a practical need for training and retraining of teachers for the use and dissemination of good teaching experience. One aspect of this is the training of future teachers to use innovative teaching methods. Professional technological readiness of the future teachers to use innovative teaching methods in schools is an important part of the innovation competence of the teacher. To analyze the concept of "professional commitment to applying innovative teaching methods" it should be stressed that professional readiness is based on the properties that are generated for future Technologies` teachers during their training at pedagogical university. Consideration of these concepts allows more reasonably to define the key concepts that are considered in this article. Thus, innovation in teaching Technologies is a type of vocational and educational interaction between teachers of Technologies and pupils in the technological training based on modern education, information and production technologies to form in recent the readiness for successful entry into independent life in a society, a conscious choice of their future professional activity . Under professional Technologies` teacher readiness to use innovative teaching methods we understand this complex formation of future teachers to accept technology, implementation, improvement and development of innovative teaching methods in everyday practice of their professional activities in order to effectively and efficiently solve educational problems and challenges.

 

Key words: teacher of Technologies, innovative methods, professional readiness, components readiness. teaching

Повний текст:

PDF

Посилання


Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: підручник. 2-е вид., допов. К.: Академвидав, 2012. 349 с.

Зеер Э. Ф., Конюхова Е. Т. Психологические факторы влияния установки педагогов на инновационную деятельность. Образование и наука. 2010. № 4 (72). С. 41‒49.

Лазарев В. С., Мартиросян Б. П. Педагогическая инноватика. М.: Просвещение, 2006. 360 с.

Нерадовская Л. С. К вопросу определения сущности и содержания понятия «инновационная компетентность» учителя общеобразовательного учреждения [Электронный ресурс]. Журнал «Филология и культура. PhilologyandCulture» Казанский (Приволжский) федеральный университет. 2010. № 3 (21). С. 228‒231. URL: http://philology-and-culture.kpfu.ru/?q=system/files/%D0%A1%20228-231.pdf.

Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. В. А. Сластенина. М.: Издательский центр «Академия», 2002. 576 с.

Ткачова Н. О. Формування готовності майбутніх учителів до впровадження інноваційних педагогічних технологій у практику роботи загальноосвітньої школи [Электронный ресурс]. Теорія і методика навчання та виховання. 2012. Вип. 32. С. 174‒181. URL: http:// nbuv.gov.ua/j-pdf/znpkhnpu_ttmniv_2012_32_22.pdf/.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117019

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.