ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ СВІТОПРОЗОРИХ КОНСТРУКЦІЙ В ОФОРМЛЕННІ ІНТЕР'ЄРІВ БУДІВЕЛЬ

Хао Вей, Ляо Цайчжи

Анотація


Як визначено у статті, особливо значущу роль в житті сучасного суспільства виконує дизайн інтер'єрів будівель, що дає змогу створити особливе середовище проживання, яке відрізняється функціональною зручністю та красивим оригінальним оформленням, а також забезпечує безпеку для життя й здоров'я людей, їхній психологічний комфорт. Формуванню такого середовища сприяє активне використання у створенні інтер'єру інноваційних матеріалів і технологій. У зв'язку з цим особливої актуальності набуває проблема підготовки майбутніх дизайнерів до використання світопрозорих конструкцій в оформленні інтер'єрів громадських будівель. У представленій публікації конкретизовано, які мотиви, знання й уміння необхідно сформувати у студентів у процесі здійснення цієї підготовки. Також презентовано авторську систему організації підготовки майбутніх дизайнерів до використання світопрозорих конструкцій в оформленні інтер'єрів громадських будівель, що охоплює аудиторну і позааудиторну навчальну діяльність студентів. Охарактеризовані деякі з використаних методів і форм роботи.

 

Ключові слова: дизайн, підготовка, майбутній дизайнер, інтер'єр будівель, світопрозирі конструкції.

 

Как определено в статье, особенно значимую роль в жизни современного общества выполняет дизайн интерьеров зданий, позволяющий создать особую среду обитания, которая отличается функциональным удобством и красивым оригинальным оформлением, а также обеспечивает безопасность для жизни и здоровья людей, их психологический комфорт. Формированию такой среды способствует активное использование в создании интерьера инновационных материалов и технологий. В связи с этим особую актуальность приобретает проблема подготовки будущих дизайнеров к использованию светопрозрачных конструкций в оформлении интерьеров общественных зданий. В представленной публикации конкретизированы, какие мотивы, знания и умения необходимо сформировать у студентов в процессе осуществления этой подготовки. Также представлена авторская система организации подготовки будущих дизайнеров к использованию светопрозрачных конструкций в оформлении интерьеров общественных зданий, охватывающая аудиторную и внеаудиторную учебную деятельность студентов. Охарактеризованы некоторые из использованных методов и форм работы.

 

Ключевые слова: дизайн, подготовка, будущий дизайнер, интерьер зданий, светопрозразные конструкции.

 

The present stage of the development of society is characterized by the intensive development of science and technology, which contributes to the growth of material welfare of people, and also the constant increase in their inquiries in various spheres of life. In particular, in recent years, the artistic tastes and requirements in the realm of design have significantly changed, and there are fundamentally new styles of design. It requires making timely changes to the professional training of future designers. It should be noted that a significant role in the life of modern society is played by the design of the interiors of buildings, which allows to create a special habitat and providing healthy and safe life of people, their psychological comfort. The formation of such an environment is facilitated by the active use of innovative materials and technologies in the creation of the interior. In this regard, the problem of preparing future designers for the use of translucent structures in the design of interiors of public buildings becomes particularly topical. As it was established, in the scientific literature some aspects of professional training of future designers in high school are highlighted. In particular, the main directions of their professional development are highlighted, the requirements for the organization of professional education of future designers have been analyzed, modern methods and forms of the students design specialties’ training are described. However, the study found that the problem of preparing future designers for using of translucent structures in the interior buildings’ design experts have not been sufficiently studied, which confirms the feasibility of scientific research in this direction.

The purpose of the publication is to highlight the individual issues of preparing future designers for the use of translucent structures in the design of the interiors of buildings. The article presents the author’s system for preparing future designers for the use of translucent structures in interior design of public buildings, which encompasses the classroom and extracurricular activities of students. In particular, in the process of implementing this training, the teachers paid considerable attention to the formation of appropriate motivations for students about mastering knowledge and skills in this field. Also, on the basis of specialists’ recommendations, purposeful work was carried out to assure the future interior designers of knowledge about the nature and types of translucent structures, as well as the functions they perform in different situations. For the students to assimilate this information and develop corresponding practical skills on this basis, various forms and methods of organizing student learning activities were used, for example, lectures, conversations, the students’ preparation of messages and abstracts on selected topics, face-to-face and extramural extracurricular activities, master classes, computer modeling, projects, etc.

 

Key words: design, preparation, future designer, interior of buildings, lighting constructions.


Повний текст:

PDF

Посилання


Алєксєєва С. В. Психолого-педагогічні засоби підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент: зб. наук. пр. К, 2014. Вип. 9. С. 75–91.

Борискина И. В., Шведов Н. В., Плотников А. А. Современные светопрозрачные конструкции гражданских зданий. Справочник проектировщика. Том I. Основы проектирования // Санкт-Петербург, 2005. 168 с.

Власова И. М., Бердник Т. О. Методика развития профессиональной компетентности дизайнеров в высшей школе // Фундаментальные исследования. 2014. Вып. 8, ч. 3. С. 707–711.

Мигалина И. В., Щепетков Н. И. Расчет и проектирование естественного освещения помещений: учебн. пособ. М., 2013. 72 с.

Олійник О. П., Гнатюк Л. Р., Чернявський В. Г. Основи дизайну інтер’єру : навч. посіб. К., 2011. 228 с.

Петренко Г. Ю., Чвала М. С. Формирование мотивации профессиональной деятельности будущих специалистов в области графического дизайна // Проблемы современного педагогического образования. 2016. № 52 (1). С. 117–123.

Стекло в архитектуре / рук. авт. кол.: Т. С. Семенова, В. Д. Шигаев. М., 2010. 292 с.

何可明. 金属材料在建筑表皮中的应用及其反思[J]. 建筑与文化, 2010,(03):102-103.

孙超法. 当代建筑表皮设计的三个趋势[J].建筑创作,2007,(01):150-153.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117030

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.