СОЦІАЛЬНО-ВИХОВНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА
Анотація
На основі теоретичного аналізу наукової літератури у статті розкрито підходи до трактування та визначення поняття «соціально-виховне середовище вищого навчального закладу», його зв’язок із поняттям «соціально-виховне середовище». Проаналізовано сутність феномену «соціально-виховне середовище вищого навчального закладу», схарактеризованого як частина загального соціального простору, у якому цілеспрямовано створюються умови для інтеграції дії внутрішніх виховних механізмів та соціально-виховного впливу зовнішніх соціальних інституцій та забезпечення на цій основі цілісного соціально-виховного впливу на суб’єктів соціального виховання задля активізації соціального розвитку студентів з метою підвищення рівня їхньої соціальності. Автором виявлено особливості соціально-виховного середовища вищого навчального закладу, що зумовлюють його потенціал у формуванні деонтологічної культури студентів – майбутніх соціальних працівників; визначено умови використання. Обґрунтовано, що цілеспрямоване використання можливостей соціально-виховного середовища вищого навчального закладу забезпечує підвищення ефективності процесу формування деонтологічної культури майбутніх соціальних працівників.
Ключові слова: деонтологічна культура, соціальний працівник, формування, вищий навчальний заклад, соціально-виховне середовище вищого навчального закладу.
На основе теоретического анализа научной литературы в статье раскрыты подходы к трактованию и определению понятия «социально-воспитательная среда высшего учебного заведения», его связь с понятием «социально-воспитательная среда». Проанализирована сущность феномена «социально-воспитательная среда высшего учебного заведения», охарактеризованного как часть общего социального пространства, в котором целенаправленно создаются условия для интеграции действия внутренних воспитательных механизмов и социально-воспитательного влияния внешних социальных институций и обеспечения на этой основе целостного социально-воспитательного влияния на субъектов социального воспитания для активизации социального развития студентов с целью повышения уровня их социальности. Автором выявлены особенности социально-воспитательной среды высшего учебного заведения, которые обуславливают ее потенциал в формировании деонтологичной культуры студентов – будущих социальных работников; определены условия его использования. Обосновано, что целенаправленное использование возможностей социально-воспитательной среды высшего учебного заведения обеспечивает повышение эффективности процесса формирования деонтологической культуры будущих социальных работников.
Ключевые слова: деонтологическая культура, социальный работник, формирование, высшее учебное заведение, социально-воспитательная среда высшего учебного заведения.
Based on the theoretical analysis of the scientific literature the article explores various approaches to the interpretation and definition of «socio-educational environment of higher educational establishment», its connection with the concept of «socio-educational environment». The essence of the phenomenon «socio-educational environment of higher educational establishment» is analyzed. The socio-educational environment of higher educational establishment is recognized as specially organized social educational space in which terms are purposefully created for integration of action of internal educating mechanisms and socially-educating influencing of external social institutes and providing on this basis of integral socially-educating influence on the subjects of social education for the sake of activation of social development of students with the purpose of increase of level of their sociality. The deontological culture of future social worker is determined as the personal phenomenon, which synthesizes the complex of stable orientations on basic professional values, its recognition and proper implementation at the level of duty and responsibility. The forming to the deontological culture of future social worker as the entire process, which consists of, first of all, specialists’ accumulation of knowledge about existing in the society concepts about proper things, secondly, their theoretical interpretation, realization and emotional-valuating «coloration», thirdly, manufacturing, on this ground, the activity imperatives in the structure of personality of the future specialist, that ensure his preparedness to the qualified realization of regular demands in everyday and professional activity. The result of the determined process is a certain level of formed deontological culture of social worker.The essence of the «socially-educating environment of higher educational establishment» phenomenon was analyzed. The peculiarities of socio-educational environment of higher educational establishment were researched. The actuality and necessity of using the possibilities of the socio-educational environment of higher educational establishment abilities in the process of forming deontological culture of future social worker was founded in the context of improvement of content of their professional preparation and was proved.
Key words: the deontological culture, social worker, forming, higher educational establishment, socio-educational environment of higher educational establishment.
Повний текст:
PDFПосилання
Васильева Е. Ю. Компонентный механизм проектирования образовательной среды ВУЗа. Экология человека. 2009. № 9. С. 24–31.
Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. І. Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь: Універсум, 2012. 536 с.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України. Київ: Юрінком Інтер,2008. 1040 с.
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556VII.Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37. ст. 2004.)
Калашникова Н. Ю. Воспитательная среда вуза как фактор личностно-профессионального становления студентов: автореф. дисс. … канд. пед. наук: 13.00.08. Чита, 2007. 19 с. URL: http://rudocs.exdat.com/docs/index-46857.html (дата звернення: 01.10.2017).
Максимовська Н. О. Формування культури материнства жіночої молоді у соціально-педагогічному середовищі вищого навчального закладу: дис. … канд. пед. наук: 13.00.05 / Харків. держ. акад. культури. Харків, 2008. 233 с.
Мудрик А. В. Социальная педагогика / под ред. В. А. Сластенина.4-е изд., дополн. Москва: Академия, 2003. 200 с.
Сенашенко В. С. Социально-воспитательная среда ВУЗа как основа воспитания и социализации студенчества. Высшее образование России. 2011. № 6. С. 103–113.
Соціальна педагогіка: підручник / за ред. А. Й. Капської. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 468 с.
Хлєстова С. С. Формування деонтологічної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі соціально-виховної роботи: дис. … канд. пед. наук: 13.00.07 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2011. 237 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117040
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.