ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ЗАСОБАМИ ХОРЕОГРАФІЇ

Н. А. Бугаєць

Анотація


У статті актуалізовано увагу на важливості збереження фізичного, психічного, духовного і соціального здоров’я підростаючого покоління. Виявлено та схарактеризовано потенціал занять з хореографії щодо формування здорового способу життя студентської молоді та визначено можливості їх використання в сучасних умовах ВНЗ. Підкреслено, що активні заняття з різних стилів та жанрів хореографії (класичного танцю, народної хореографії, спортивно-бального танців та ін.) можуть компенсувати негативні чинники професійної підготовки студентської молоді, зміцнити їх здоров’я та працездатність, підвищити адаптаційні резерви організму і тим самим збільшити продуктивність навчальної діяльності студентів. Уточнено тлумачення понять «здоров`я», «здоровий спосіб життя». Встановлено, що виконання хореографічної лексики будь-якого стилю та жанру пов'язано з мобілізацією і активним розвитком багатьох фізіологічних функцій людського організму, вимагає високої витривалості, достатнього рівня фізичної підготовленості (фізичної сили, гнучкості, рухливості суглобів, стрибучості, точності і координації рухів, здатності до обертання і т.п.), психологічної витримки, сприяє емоційному розвантаженню, вихованню культури емоцій, привчає до гігієнічних та етичних норм поведінки. Доведено, що цілеспрямована організація роботи із досліджуваного напрямку в системі роботи самодіяльних хореографічних колективів передбачає: вивчення уявлень студентів про здоровий спосіб життя; формування їх усвідомлення про значення культури здорового способу життя (особистий успішний приклад керівника колективу, бесіди, диспути, тренінги особистісного зростання); виховання стійкого інтересу і потреби у систематичних заняттях хореографією для підтримки фізичного, психічного та духовного здоров’я; вироблення гігієнічних навичок щодо підтримання здоров’я. Підкреслено доцільність створення здоров’язберігаючого навчально-виховного середовища (простору) у вищому навчальному закладі.

 

Ключові слова: здоров`я, здоровий спосіб життя, студентська молодь, жанри та стилі хореографії.

 

В статье акцентировано внимание на актуальности сохранения физического, психического, духовного и социального здоровья подрастающего поколения. Выявлен и охарактеризован потенциал занятий по хореографии относительно формирования здорового способа жизни студенческой молодежи и определены возможности ее использования в современных условиях ВУЗа. Подчеркнута важность активных занятий по разным стилям и жанрам хореографии (классического танца, народной хореографии, спортивно-бального танцев и др.), которые могут компенсировать негативные факторы профессиональной подготовки студенческой молодежи, укрепления их здоровья и трудоспособности, повысить адаптационные резервы организма, увеличить продуктивность учебной деятельности студентов. Уточнены толкования понятий «здоровье», «здоровый способ жизни». Установлено, что процесс исполнения хореографической лексики любого стиля и жанра связан с мобилизацией и активным развитием многих физиологических функций человеческого организма, требует высокой выносливости, достаточного уровня физической подготовленности (физической силы, гибкости, подвижности суставов, прыгучести, точности и координации движений, способностей к вращениям и т.д.), психологической сдержанности, способствует эмоциональному раскрепощению, воспитанию культуры эмоций, приучает к гигиеническим и этическим нормам поведения. Обосновано, что целенаправленная организация работы по исследованному направлению в системе работы самодеятельных хореографических коллективов предполагает: изучение представлений студентов о здоровом способе жизни; формирование у них осознанного представления о значении культуры здорового способа жизни (личный успешный пример руководителя коллектива, беседы, диспуты, тренинги личностного роста); воспитание устойчивого интереса и потребности в систематических занятиях хореографией для поддержания физического, психического и духовного здоровья; формирование гигиенических навыков поддержания здоровья. Подчеркнута целесообразность создания здоровьесохраняющего пространства в ВУЗе.

 

Ключевые слова: здоровье, здоровый способ жизни, студенческая молодежь, жанры и стили хореографии.

 

In this article attention is paid to the importance of preserving young generation's physical, psychical, spiritual and social health. There has been educed and characterized the potential of using choreography as to forming students' healthy way of life, and determined the possibilities of its use within current conditions of HEI's functioning. It is emphasized that active training in various styles and genres of choreography (classic dance, folk choreography, sport-ball dances and others) can compensate for some negative factors resulting from students' professional training, improve their health and ability to work, increase adapting reserves of organism and thus increase the productivity of educational activities of students. The concepts of "health", "healthy way of life" are cleared up. It is determined that the use of choreographic vocabulary of any style and genre results in the mobilization and active development of many physiological functions of the human organism, requires high endurance, sufficient level of physical preparedness (physical fitness, flexibility, mobility of joints, jumping capability, exactness and co-ordination of motions, ability to rotate and the like), psychological self-control, assists in emotional relaxation, working out of culture of emotions, inures one to the hygienic and ethic code of conduct. It is proved that a purposeful organization of work in the considered direction within the system of work of amateur choreographic groups provides for: study of students' ideas of the healthy way of life; formation of their awareness of the value of the healthy way of life (personal successful example of the group leader, talks, disputes, training of personality development); training of persistent interest and needs in systematic choreographic training for supporting physical, psychical and spiritual health; the working out of hygienic habits in keeping up health. Appropriateness of creating health-preserving environment in HEI's is emphasized.

 

Key words: health, healthy way of life, students, genres and styles of choreography.


Повний текст:

PDF

Посилання


Борейко Н. Ю. Педагогічні умови професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Луганськ, 2008. 20 с.

Вакуленко О. В. Здоровий спосіб життя як соціально-педагогічна умова становлення особистості у підлітковому віці: дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. К., 2001. 260 с.

Жаборницька О. В. Педагогічні умови виховання здорового способу життя підлітків у позакласній діяльності: дис. … канд. мед. наук: 13.00.07. К., 2004. 200 с.

Зимівець Н. В. Соціально-педагогічні технології формування відповідального ставлення до здоров’я в учнівської молоді: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.05. Луганськ, 2008. 20 с.

Карпова І. Б., Корчинський В. Л., Зотов А. В. Фізична культура та формування здорового способу життя: навч. посіб. К., КНЕУ. 2005.

Красовська В.М. Про класичні танці. Л.: 1983.

Лапаєнко С. В. Формування ціннісних орієнтацій старших підлітків на здоровий спосіб життя: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07. К., 2000. 178 с.

Омельченко С. О. Теоретичні та методичні основи взаємодії соціальних інститутів суспільства в формуванні здорового способу життя учнів загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.05. Луганськ, 2008. 44 с.

Підсумкова колегія МОН у2007- 2008 навчальному році та завдання на 2008-2009 н. р. // Освіта України № 61-62. 34 с.

Полулях А. В. Формування здорового способу життя підлітків засобами фізичного: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.07. Херсон, 2007. 19 с.

Янаєва М. М. Хореографія. Підручник для початкової хореографічної школи. М.: Реліз. 2004. 340 с.

Янковська О.М. Учити дитину танців необхідно // Початкова школа. 2000. № 2. С. 34–37.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117042

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.