ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА МОДЕЛЕЙ ФОРМУВАННЯ ПОЛІТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У ФРАНЦІЇ ТА КНР

Н. O. Ткачова, Лун Фен

Анотація


У публікації визначено, що в умовах розбудови України як правової держави, модернізації її політичної системи на засадах демократичних цінностей значно зростає актуальність проблеми формування політичної культури студентів вищої школи. Під час організації цього процесу в нагоді можуть стати актуальні для сьогодення теоретичні ідеї та практичний досвід з окресленої проблеми науковців і викладачів, які працюють у вищій школі в різних країнах світу. Зокрема, значний інтерес у цьому плані мають напрацювання педагогів Франції та КНР. У статті доведено, що в державах під впливом різних чинників сформувалися принципово різні моделі формування політичної культури студентів вишів, проте кожна з них може достатньо ефективно функціонувати в межах певної політичної системи. Зокрема, модель формування цієї культури у французьких студентів реалізується на засадах західноєвропейських цінностей та передбачає гетерогенність і варіативність у змісті політичної самосвідомості та норм політичної поведінки особистості. На відміну від Франції, модель формування політичної культури студентів у КНР зорієнтована на засвоєння майбутніми фахівцями традиційних китайських соціально-політичних цінностей, оволодіння молодими людьми зразками політичних дій, формами політичної поведінки, які сприяють збереженню існуючої політичної системи.

 

Ключові слова: політична культура, студент, вищий навчальний заклад, Франція, КНР, модель.

 

 

В публикации определено, что в условиях развития Украины как правового государства, модернизации ее политической системы на основе демократических ценностей значительно возрастает актуальность проблемы формирования политической культуры студентов высшей школы. При организации этого процесса могут стать полезными актуальные для настоящего времени теоретические идеи и практический опыт по обозначенной проблемы ученых и преподавателей, работающих в высшей школе в разных странах мира. В частности, значительный интерес в этом плане имеют наработки педагогов Франции и КНР. В статье доказано, что в государствах под влиянием различных факторов сформировались принципиально разные модели формирования политической культуры студентов вузов, однако каждая из них может достаточно эффективно функционировать в пределах определенной политической системы. В частности, модель формирования этой культуры у французских студентов реализуется на основе западноевропейских ценностей и предусматривает гетерогенность и вариативность в содержании политического самосознания и нормах политического поведения личности. В отличие от Франции, модель формирования политической культуры студентов в КНР ориентирована на усвоение будущими специалистами традиционных китайских социально-политических ценностей, овладение молодыми людьми образцами политических действий, формами политического поведения, которые способствуют сохранению существующей политической системы.

 

Ключевые слова: политическая культура, студент, вуз, Франция, КНР, модель.

 

 

In the conditions of Ukraine's development as a legal state, the modernization of its political system on the basis of democratic values, the relevance of the problem of forming the political culture of students in higher education is growing significantly. During the establishment of this process, actual theoretical ideas and practical experience on the identified problem of scientists and teachers working in higher education in different countries of the world can become essential in this case. In particular, the teachers of France and China have considerable interest in this regard. France is one of the most developed European countries. In this state there is a tendency to a pluralistic type of political socialization, which is characterized by the indirect nature of the interaction between the citizen and the government, the existence of a significant number of diverse subcultures where the primary socialization of a person is taking place. A common phenomenon for France is to strikes, to have political protests in which a significant number of as ordinary citizens as well-known political figures usually participate. Corporatization and cultural and religious diversity of the French society have caused the background for the absence of complete system of political socialization for the individual in the state. Instead, the political socialization of people is realized by involving them to know and master the values of the social group to which they belong. The revealed characteristics of France's socio-political development have a significant influence on the students’ process of forming the political culture in French universities. As it is identified in the study, the leading place in this process is occupied by youth public organizations and other informal student associations, student councils, interim commissions and discussion groups which set up to perform specific tasks. The most important problems are discussed at the general meeting (assemblies). As it’s determined in the study, the majority of French students actively participate in the socio-political life of the country, the struggle for their rights, liberties and, in general, for democratic transformations in society, to show a highly socio-political activity. However, the manifestation of youth maximalism often causes the collision between young people and the police or the further conflicts with the administration of universities. At the same time, it should be prospered that in France the process of formation of political culture of high school students occurs during the process of active socio-political activity, which encourages young people to realize responsibility for their public words, behavior and actions, and what is more important for further consequences. Comparing the model for the formation of the political culture of high school students in France and China, it should be noted that they are fundamentally different. The formation of political culture in China occurred under the significant influence of ancient Chinese doctrines and philosophical and religious views. At the same time in China, according to the new demands of modern society, the transformation of the political system is taking place, which, in particular, is manifested in the further development of the political culture of citizens. The centerpiece in it takes those values and attitudes which ensure the preservation of the existing political system. The organization and content of educational work aimed at forming the political culture of students in Chinese universities and is fully consistent with the state strategy for the modernization of the political system in China. Leading role in this process is carried out by organizations and youth associations. One of the effective ways of forming a political culture of student youth in China is its involvement in the work of student self-government bodies. However, unlike the Western European countries, all important decisions should be coordinated with Chinese university leaders and representatives of the university administration and party management bodies. In general, the process of shaping the political culture of Chinese students is directly aimed at educating future specialists as politically aware and active citizens who share traditional sociopolitical values of Chinese people and make intensive efforts to improve their well-being. In the conditions of European integration of Ukraine, the greatest interest for Ukrainian educators lies under the experience of the formation of political culture in French universities. However, we believe that it is also appropriate at the same time to study carefully and to use creatively the certain valuable developments in the field of political education of both Chinese scientists and practitioners.

 

Key words: political culture, student, university, France, China, model.


Повний текст:

PDF

Посилання


Elgie R. France: Presidential Leadership / R. Elgie // Elgie R. Political Leadership in Liberal Democracies. L., 1995. P. 51–52.

Martin E. Formation et composantes du sentiment national // Cosmopolitiques Par., 1990. N16

Morder R. La création d'une union nationale d'étudiants : le cas français, de l'exception au modèle ? // Matériaux pour l’histoire de notre temps. 2007. 2 (№ 86). Р. 60–72.

加强大学生的文化修养是高校人才培养模式改革的重要任务福建师范大学教育科学与技术学院 陈琪欣, 黄光扬 高教研究 – 青春岁月》, 2013年08期.221–222页.

Бай Мэй. Студенческое самоуправление как фактор демократизации в образовательном пространстве Китая // Актуальные проблемы современности : матер. 3-й междунар. научно-практ. конф. «Альтернативный мир». Благовещенск, 2007. Вып. 2. С. 3–7.

Ван Сюй. Особенности политической культуры Китая // Общество. Среда. Развитие. 2016, № 3. С. 57–62.

Ворона П. В. Особливості партійної системи у Франції в контексті її розвитку в Україні // Теорія та практика державного управління: зб. наук. пр. Х., 2009. Вип. 1 (24). С. 432–440.

Мельников А. П. Политическая культура Китая // Весн. Брэсц. ун-та. Сер. 1, Філасофія. Паліталогія. Сацыялогія. 2012. № 1. С. 76–81.

Мельников А. П., Сокол С. Ф. Политическая культура в жизни общества. Минск, 2011. 262 с.

Оврах Г. П. Политология. Владивосток, 2000. 149 с.

Поліщук І. О. Політична культура: дефініція, структура та функції // Вісник Нац. юрид. акад. України імені Ярослава Мудрого. 2013. № 3. С. 194–196.

Скок Н. В. Национальные модели политической культуры. Могилев, 2001. 232 с.

Сравнительная политика. Основные политические системы современного мира / под общ. ред. : В. С. Бакирова, Н. И. Сазонова. Х., 2005. 592 с.

Шарко С.В. Культурно-идеологический аспект в современной политике Китая // Ориентиры. 2010. № 6. С. 146–158.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117048

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.