СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ В КНР У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX СТОЛІТТЯ

Ван Цзін І, Тань Сяо

Анотація


У статті розглядаються проблеми становлення та розвитку музичної освіти в Китаї у другій половині ХХ століття. Авторами виокремлено три етапи становлення та розвитку музичної освіти в Китаї у другій половині ХХ століття. Перший етап характеризується становленням музичної освіти в Китаї та припадає на період (1949‒1965). Другому етапу характерно те, що саме в 1966–1976 роки у Китаї музичні навчальні заклади зачинялися, а музичні колективи – професійні і самодіяльні – були розформовані. Третій же етап (кінець 1970-х років і до кінця XX століття) характеризується тим, що культурне життя Китайської Народної Республіки розпочало стрімкий період свого відродження. Нині в КНР для отримання музичної освіти введено три ступені вищої освіти, які розповсюджуються на всі вищі навчальні заклади: курси зі спеціальними навчальними програмами упродовж 2‒3-х років; бакалаврат, що передбачає навчання упродовж 4‒5 років; магістратура – додаткове навчання упродовж 2‒3-х років. Відповідно для випускників було встановлено три вчених ступені: бакалавр, магістр і доктор наук. У вищих навчальних закладах введені викладацькі категорії: асистенти, викладач (лектор), доцент і професор.

 

Ключові слова: музична освіта, становлення, розвиток, студенти, КНР, друга половина XXстоліття.

 

 

В статье рассматриваются проблемы становления и развития музыкального образования в Китае во второй половине ХХ века. Авторами выделены три этапа становления и развития музыкального образования в Китае во второй половине ХХ века. Первый этап характеризуется становлением музыкального образования в Китае и приходится на период (1949‒1965). Второму этапу характерно то, что именно в 1966‒1976 годы в Китае музыкальные учебные заведения закрывались, а музыкальные коллективы ‒ профессиональные и самодеятельные - были расформированы. Третий же этап (конец 1970-х годов и до конца XX века) характеризуется тем, что культурная жизнь Китайской Народной Республики начало стремительный период своего возрождения.Сейчас в КНР для получения музыкального образования введены три степени высшего образования, которые распространяются на все высшие учебные заведения: курсы со специальными учебными программами в течение 2‒3-х лет; бакалавриат, что предполагает обучение в течение 4-5 лет; магистратура – дополнительное обучение в течение 2‒3-х лет. Соответственно для выпускников были установлены три ученые степени: бакалавр, магистр и доктор наук. В высших учебных заведениях введены преподавательские категории: ассистенты, преподаватель (лектор), доцент и профессор.

 

Ключевые слова: образование, становление, развитие, студенты, КНР, вторая половина XX века.

 

 

The article examines the problems of the formation and development of musical education in China in the second half of the twentieth century. Its interrelation with the principles of the system of musical education of Ukraine is shown. The main principles of systemic obtaining of higher professional musical education for vocalists, activity of leading teachers are systematized. The authors singled out three stages of the formation and development of musical education in China in the second half of the twentieth century. The first stage is characterized by the formation of musical education in China and falls on the period (1949‒1965). The second stage is characterized by the fact that it was in 1966‒1976 in China that musical educational institutions were closed, and musical collectives ‒ professional and amateur ‒ were disbanded. The third stage (the end of the 1970s and the end of the 20th century) is characterized by the fact that the cultural life of the People's Republic of China began a rapid period of its revival. At the present stage, the status of a teacher in China is very high. The state constantly strives to increase their social status, improves medical care, provides housing for free, and so on. Currently, the People's Republic of China has about two thousand higher education institutions, with approximately 9 million students studying. The Chinese government supports the development of national educational institutions and allocates significant funds to improve the quality of education. Currently, three degrees of higher education have been introduced in the China to receive musical education, which are distributed to all higher education institutions: courses with special curriculums in 2‒3 years; bachelor's degree, which involves studying for 4‒5 years; magistracy - additional training for 2‒3 years. Accordingly, for graduates, three degrees were established: the bachelor, the master's degree and the doctor of sciences. In higher educational establishments teaching classes were introduced: assistants, lecturer, associate professor and professor. The prospects for further research are seen in the study of the influence of the Chinese folk opera on the formation and development of musical education in Ukraine.

 

Key words: education, formation, development, students, China, second half of XX century.


Повний текст:

PDF

Посилання


Будаева Т. Музыка традиционного китайского театра цзинцзюй (Пекинская опера): автореф. дис. … канд. иск.: 17.00.02. М., 2011. 28 с.

Ли Юаньцин. Исследование национальной музыки. Пекин, 1983. 228 с. (李元庆民族音乐问题的探索北京人民音乐出版社. 1983 年. 228 页)/

Лю Шіе Цін. Харбінський симфонічний оркестр. Сто років розвитку: 1908-2008. Шанхай, 2008. 164 с. [月第刘学清著. 哈尔滨交响乐团百年 1908-2008. – 上海音乐学院出版社版, 2008年164].

Лян Маочунь. Современная китайская музыка (1949–1989). Шанхай, 2004. 257 с. (梁茂春. 中国当代音乐(1949-1989). 上海:音乐学院出版社 2004. 257页).

Сунь А Цинань. Краткий курс истории китайской музыки. Шаньдун Цзяоюй, 1999. – 384 с.

(孙继楠,周柱铨著,《中国音乐通史简编》济南,山东教育出版社 1999年. 384页).

Сун ЖуйЛун. Діяльність скрипаля з України Володимира Трахтенберга в контексті становлення професійного музичного життя Харбіну. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство: зб. наук.пр.Тернопіль, 2013. Вип. 1. С. 48–52.

Усов В. Н. Культурная революция в Китае. Китай: история в лицах и событиях. Москва, 1971. 190 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117054

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.