ШЛЯХИ ВКЛЮЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ ДО ІНШОМОВНОГО ПРОФЕСІЙНО-КУЛЬТУРНОГО СЕРЕДОВИЩА ВНЗ УКРАЇНИ

Н. С. Моргунова

Анотація


У статті розглядаються питання адаптації іноземних студентів до умов навчання у ВНЗ України і, як її успішний наслідок – включення них у іншомовне професійно-культурне середовище університету. Аналізуються групи адаптаційних проблем іноземних студентів. Підкреслюється, що головними агентами соціалізації та адаптації іноземних студентів у ВНЗ України є викладачі – і як носії професійних цінностей, і як представники культури, у тому числі мовної. У якості прийомів, що ведуть до включення іноземного студента до іншомовного професійно-культурного середовища університету і використовуються викладачами-філологами, автор визначає створення мовних ситуацій, максимально наближених до реальності; обговорення питань і тем, актуальних для цієї студентської аудиторії; врахування віку, релігійної, соціальної та інших особливостей контингенту; стимулювання мотиваційної сфери студентів; формування пізнавальної потреби в оволодінні мовою навчання; долучення до українських національно-культурних традицій засобами позааудиторної діяльності. Робиться висновок про те, що в умовах сучасного етапу розвитку вищої освіти України частиною освітньої політики у галузі підготовки фахівців для зарубіжних країн має стати науково організований процес їх адаптації до іншомовного професійно-культурного середовища ВНЗ.

 

Ключові слова: іноземні студенти, іншомовне професійно-культурне середовище, адаптація іноземних студентів.

 

 

В статье рассматриваются вопросы адаптации иностранных студентов к условиям обучения в университетах Украины и, как ее успешный результат – включение их в иноязычную профессионально-культурную среду университета. Анализируются группы адаптационных проблем иностранных студентов. Подчеркивается, что главными агентами социализации и адаптации иностранных студентов в вузе являются преподаватели – и как носители профессиональных ценностей, и как представители культуры, в том числе языковой. В качестве приемов, ведущих к включению иностранного студента в иноязычную профессионально-культурную среду университета, используемых преподавателями-филологами, автор называет создание речевых ситуаций, максимально приближенных к реальности; обсуждение вопросов и тем, актуальных для этой студенческой аудитории; учет возраста, религиозной, социальной и других особенностей контингента; стимулирование мотивационной сферы студентов; формирование познавательной потребности в овладении языком обучения; приобщение к украинским национально-культурным традициям средствами внеаудиторной деятельности. Делается вывод о том, что частью образовательной политики в области подготовки специалистов для зарубежных стран должен стать научно организованный процесс их адаптации к профессионально-культурной среде университета.

 

Ключевые слова: иностранные студенты, иноязычная профессионально-культурная среда, адаптация иностранных студентов.

 

 

The issues of adaptation of foreign students to study conditions in Ukrainian universities and, as its successful result, their inclusion in the foreign language professional and cultural environment of the university are considered in the article. The author gives examples of the difficulties experienced by foreign students from the first days of staying in a Ukrainian university, analyzes the existing problems of their adaptation to studying. Groups of adaptation problems of foreign students are considered: socio-cultural adaptation; socio-psychological adaptation; pedagogical adaptation. The main agents of socialization and adaptation of foreign students in the higher educational institution of Ukraine are teachers - as bearers of professional values, and as representatives of culture, including language, is emphasized. Attention to the fact that the training of foreigners in domestic universities should take into account ethnopedagogical technologies and techniques is drawn. As the main ways leading to the inclusion of a foreign student in the foreign language professional and cultural environment of the university, the author determines the adaptation by teachers of special disciplines of texts of lectures on the specialty taking into account the level of language training of foreign students; the providing of separate teaching aids for foreigners with active cooperation with philologists who are responsible for the language training of foreign students; the definition of specific and clear questions on topics and sections aimed at the independent work of the student with a textbook, etc. The author gives examples of pedagogical techniques that are used for the same purpose by teachers and philologists: the creation of speech situations that are as close to reality as possible; discussion of issues and topics relevant to this student audience; according to the age, religion, social and other characteristics of the contingent; stimulation of students' motivational sphere; formation of a cognitive need for mastering the language of instruction; familiarization with the Ukrainian national-cultural traditions means of out-of-class activities. As the part of the educational policy in the field of training specialists for foreign countries should be a scientifically organized process of their adaptation to the foreign language professional and cultural environment of the university is concluded.

 

Key words: foreign students, foreign-language professional and cultural environment, adaptation of foreign students.


Повний текст:

PDF

Посилання


Алексеєва Т. В. Психологічні фактори та прояви процесу адаптації студентів до навчання у ВНЗ : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Т. В. Алексєєва; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – К., 2004. – 20 с.

Моргунова Н. С. Наукові підходи до дослідження психологічних особливостей адаптації іноземних студентів до навчання у ВНЗ України / Н. С. Моргунова, Т. М. Єльчанінова // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. – 2014. – Вип. 47. – С. 139‒148.

Семененко І. Є. Проблеми фахової підготовки іноземних студентів в умовах вищого навчального закладу освіти / І. Є. Семененко // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. ‒ 2015. – Вип. 41 (94). – С. 544‒551.

Ширяева И.В. Особенности адаптации иностранных студентов к учебно-воспитательному процессу в советском вузе / И. В. Ширяева. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1980. – 93 с




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117079

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.