АВТОРСЬКІ ПІДРУЧНИКИ ЯК ОСНОВА ВИКЛАДАННЯ КУРСУ РИТОРИКИ В УКРАЇНСЬКИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ У XVII – XVIII СТ.СТ.

Л. П. Ткаченко

Анотація


У статті мова йде про низку підручників з риторики, які були написані українськими авторами в період XVII – XVIII століть. Розглянуто їх структуру та змістове наповнення. Установлено, що українські авторські підручники з риторики, хоч і спиралися на класичні античні зразки, містили власні методичні наробки, які відображали роди, жанри і види ораторського мистецтва популярні в зазначений період, враховували особливості національного красномовства. Визначено, що риторика в Україні цього періоду розвивалася на основі засвоєння шкільною освітою досвіду античної та західноєвропейської традиції, трансформованої середньовічним світоглядом. У створенні латинськомовної теорії красномовства брали участь п'ять культурних компонентів, які по-різному виявляли себе в риторика різних авторів: античний, візантійський, західноєвропейський, бароковий, слов՚ янський. У статті доведено, що авторські підручники з риторики стали основою для викладання курсів молодих викладачів. Різні за змістовим наповненням і структурою вони давали можливість урізноманітнити процес викладання, а навчання зробити цікавим і захоплюючим. Авторські підручники та велика кількість рукописів викладачів Києво-Могилянської академії доводять, що період XVII – XVIII століть ознаменувався глибокою розробкою не лише змісту освіти, а й її методичним забезпеченням.

 

Ключові слова: риторика, підручник, компонент, авторський, методика, роди, види, жанри, красномовство.

 

 

В статье речь идет о ряде учебников по риторике, которые были написаны украинскими авторами в период XVII - XVIII веков. Рассмотрены их структура и смысловое наполнение. Установлено, что украинские авторские учебники по риторике, хотя и опирались на классические античные образцы, содержали собственные методические разработки, которые отображали роды, жанры и виды ораторского искусства, популярные в отмеченный период, учитывали особенности национального красноречия. Определено, что риторика в Украине этого периода развивалась на основе усвоения школьным образованием опыта античной и западноевропейской традиции, трансформированной средневековым мировоззрением. В создании латинскоязыковой теории красноречия принимали участие пять культурных компонентов, которые по-разному проявляли себя в риториках разных авторов: античный, византийский, западноевропейский, барочный, славянский. В статье доказано, что авторские учебники по риторике стали основой для преподавания курсов молодых преподавателей. Разные по смысловому наполнению и структуре они давали возможность разнообразить процесс преподавания, а обучение сделать интересным и увлекательным. Авторские учебники и большое количество рукописей преподавателей Киево-Могилянской академии доказывают, что период XVII – XVIII веков ознаменовался глубокой разработкой не только содержания образования, но и ее методическим обеспечением.

Ключевые слова: риторика, учебник, компонент, авторская, методика, род, вид, жанр, красноречие.

 

 

This article is devoted a number of books of rhetoric that were written by Ukrainian authors during the XVII - XVIII centuries. It was considered their structure and content. Established that although the Ukrainian authors' textbooks of rhetoric were relied on the classic ancient samples, they contained its own methodological developments that reflect generations, genres and types of oratory popular during that period, took into consideration the peculiarities of national rhetoric. Determined that the rhetoric of Ukraine of that period was developed on the base of the assimilation of school education and experience of ancient Western European traditions that were transformed by the medieval worldview. Five cultural components took part in creating Latin lingual theory of rhetoric that differently manifested themselves in the rhetoric of various authors: ancient, Byzantine, West European, Baroque, Slavonic. The article proved that the authors' books of rhetoric became the basis for teaching courses for young teachers. Different semantic content and structure they gave an opportunity to diversify the process of teaching and learning to be interesting and exciting. Authors' books and a large number of manuscripts of teachers of Kyiv - Mohyla academy show that the period of XVII - XVIII centuries was marked by great development not only educational content but also its methodologies.

Key words: rhetoric, textbook, component, author, technique, families, types, genres, eloquence

Повний текст:

PDF

Посилання


Вомперский В. П. Риторики в России XVII - XVIII вв. - М., 1988.

Голенищев-Кутузов И. Н. Гуманизм восточных славян. Украина и Белоруссия.-М., 1962.

Куньч З. Етапи розвитку української риторики / З. Куньч // Сучасна педагогічна риторика: теорія, практика, міжпредметні звязки: зб.наук.пр. за матер. наук. семінару / за ред.Т.А.Космеди. – Львів: ПАІС, 2007. – 268с.

МаслюкВ. П. Із спостережень над першою вітчизняною риторикою 1636 р. -«Оратором Могилянським» Й. Кононовича-Горбацького // Іноземна філологія. - 1974. - Вип. 36.

Петров Н. О словесних науках и литературных занятиях в Киевской академии от начала до ее преобразования в 1819 году // Труды Киевской Духовной Академии. - 1868. - Т. 1. - Кн. 3.

Прокопович Ф. Про поетичне мистецтво // Прокопович Ф. Філософські твори. -Т. I. -Кн. 1. - Гл. 2. - http://litopys.org.ua/procop/procl.htm

Сивокінь Г. М. Давні українські поетики. —X., 1960.

Стратий Я. М., Литвинов В. Д., Андрушко В. А. Описание курсов философии и риторики профессоров Киево-Могилянской академии. - К., 1982.

Тітов Ф. Стара вища освіта в Київській Україні XVI-XIX в. - К., 1924.

Хижняк 3. И. Киево-Могилянская академия. -К, 1988.

ЦДІАК України. Колекція стародруків – 1870.

Чепіга І. П. Ораторське мистецтво на Україні в XVI-XVII ст. // Українська мова та література в школі. - 1989. - № 10..




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.576014

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.