ФАКТОРНО-КРИТЕРІАЛЬНА МОДЕЛЬ ЯК ЗАСІБ САМООЦІНЮВАННЯ ВЧИТЕЛЯМИ ФІЛОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН ВЛАСНОГО РІВНЯ ІК-КОМПЕТЕНТНОСТІ

Г. А. Дегтярьова

Анотація


Акцентовано увагу на тому, що від здатності вчителя самостійно оцінювати професійно-педагогічну діяльності залежить зростання його педагогічної майстерності, зокрема його ІК-компетентності. Самооцінюванню можуть слугувати не тільки опитувальні листи, анкети, тести, а й факторно-критеріальні моделі (кваліметричні), які розроблено на основі вимог, запропонованих Г. Єльниковою і З. Рябовою. Наведено аналіз результатів самооцінювання вчителями філологічних дисциплін власного рівня ІК-компетентності до і після підвищення ними кваліфікації в галузі ІКТ протягом андрагогічного циклу за допомогою факторно-критеріальних моделей до початку формувальних заходів і на завершальному етапі експерименту. Дані констатувального етапу засвідчують, що учасники експериментальної та контрольної груп мають приблизно однаковий рівень ІК-компетентності. За допомогою методів математичної статистики здійснено аналізу вірогідності результатів (середній коефіцієнт kсер. рівнів ІК-компетентності вчителів експериментальної та контрольної груп і його приріст Δkсер., метод порівняння приросту середнього коефіцієнту вищезазначених параметрів вимірювання). Показано, що факторно-критеріальні моделі є адекватним засобом визначення вчителями філологічних дисциплін власного рівня ІК-компетентності.

Ключові слова: факторно-критеріальна модель, засіб самооцінювання, ІК-компетентність, методи математичної статистики.

 

 

Акцентировано внимание на том, что от способности учителя самостоятельно оценивать профессионально-педагогическую деятельность зависит рост его педагогического мастерства, в частности его ИК-компетентности. Для самооценки могут служить не только опросные листы, анкеты, тесты, но и факторно-критериальные модели (квалиметрические), которые разработаны на основе требований, предложеных Г. Ельниковой и З. Рябовой. Приведен анализ результатов самооценки учителями филологических дисциплин собственного уровня ИК-компетентности до и после повышения ими квалификации в области ИКТ в течение андрагогического цикла с помощью факторно-критериальных моделей до начала експеримента и на его завершающем этапе. Данные констатирующего этапа показывают, что участники экспериментальной и контрольной групп имеют примерно одинаковый уровень ИК-компетентности. С помощью методов математической статистики осуществлен анализ достоверности результатов (средний коэффициент kсер.. уровней ИК-компетентности учителей экспериментальной и контрольной групп и его прирост Δkсер., метод сравнения прироста среднего коэффициента вышеупомянутых параметров измерения). Показано, что факторно-критериальные модели являются адекватным средством определения учителями филологических дисциплин собственного уровня ИК-компетентности.

Ключевые слова: факторно-критериальная модель, средство самооценки, ИК-компетентность, методы математической статистики.

 

 

The attention is focused on the fact that the ability of teachers to self-assess professional and pedagogical activity depends on the growth of their pedagogical skills, the IC competence. Self-assessment can serve not only questionnaires, surveys, tests, and factor and criterion model (qualimetrics), which is developed based on the requirements proposed by H. Yelnikova and Z. Ryabova. The analysis of results of self-assessment by teachers of philological disciplines their own level of IC competence before and after improve their qualifications in ICT during andragogues cycle using the factor and criterion model to the beginning of the forming events, and at the final stage of the experiment. The data of the ascertaining stage show that participants in the experimental and control groups have approximately the same level of IC competence. Using the methods of mathematical statistics of the analysis of the reliability of the results (the average ratio kсер. the level of IC competence of teachers in experimental and control groups and increase Δkсер., the method of comparison of the increase in the average ratio of the above-mentioned measurement parameters). It is shown that the factor and criterion model is adequate means of identifying teachers of philological disciplines their own level of IC competence.

Key words: factor-criterion model, a means of self-assessment, IС competence, methods of mathematical statistics.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бернс Р. Я-концепция и Я-образы. Самосознание и защитные механизмы личности / Р. Бернс. − Самара : Изд. Дом «Бахрах», 2003. − 656 с.

Дегтярьова Г. А. Підсистема моніторингу й оцінки показників рівня ІК-компетентності як складова концептуальної моделі розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічних дисциплін у системі післядипломної педагогічної освіти / Г. А. Дегтярьова // Scientific Researches. – 2016. – № 2. – С. 8–20.

Дегтярьова Г. А. Самооцінка ІКТ-компетентності як спосіб неперервної інформатичної підготовки вчителів [Електронний ресурс] / Г. А. Дегтярьова // Народна освіта: Електронне наукове фахове видання. – 2013. – Випуск №1 (19), 2013. – Режим доступу: http://www.narodnaosvita.kiev.ua/vupysku/19/index19.htm – Назва з титул. екрана.

Єльникова Г. В. Моніторинг як ефективний засіб оцінювання якості загальної середньої освіти в навчальному закладі. [Електронний ресурс] / Г. В. Єльникова, З. В. Рябова / Електронне наукове фахове видання «Теорія і методика управління освітою». Випуск № 1. – 2008. – Режим доступу: http://tme.umo.edu.ua/docs/1/08egvonz.pdf – Назва з титул. екрана.

Чучуков В.Ф. Система дифференцированных заданий как средство управления процессом обучения [Текст] : Автореф. … канд. пед. наук (13.00.01) / НИИ педагогики УССР. – Киев, 1975. – 29 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.577996

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.