УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА: СУБ’ЄКТНО-ОСОБИСТІСНИЙ ПІДХІД

С. Ю. Масич

Анотація


Узагальнення наукових праць з питань розвитку особистості і суб'єктності майбутніх педагогів у освітньому процесі вишу дозволило схарактеризувати даний процес як реалізацію певної педагогічної стратегії, що ґрунтується на принципах: орієнтації на особистісну і професійну індивідуальність кожного студента, забезпечення диференційованого та індивідуалізованого підходу до його підготовки; посилення суб'єктних потенціалів особистості кожного студента; відкритість, варіативність, динамічність змін у змісті, формах, методах професійної підготовки; фундаменталізація вищої освіти в поєднанні з поглибленою професіоналізацією; діалогізація навчально-виховного процесу та його проблематизація; полісуб'єктність педагогічного процесу, що передбачає активність, ініціативу і відповідальність всіх його учасників.

Ключові слова: особистість, суб’єкт, суб’єктність, майбутній педагог, професійна підготовка, освітній процес, особистісна позиція, розвиток, саморозвиток.

 

 

Обобщение научных трудов по вопросам развития личности и субъектности будущих педагогов в образовательном процессе вуза позволило охарактеризовать данный процесс как реализацию определенной педагогической стратегии, основанной на принципах: ориентации на личностную и профессиональную индивидуальность каждого студента, обеспечение дифференцированного и индивидуализированного подхода к его подготовке; усиление субъектных потенциалов личности каждого студента; открытость, вариативность, динамичность изменений в содержании, формах, методах профессиональной подготовки; фундаментализации высшего образования в сочетании с углубленной профессионализацией; диалогизации учебно-воспитательного процесса и его проблематизация; полисубъектности педагогического процесса, предполагающей активность, инициативу и ответственность всех участников.

Ключевые слова: личность, субъект, субъектность, будущий педагог, профессиональная подготовка, образовательный процесс, личностная позиция, развитие, саморазвитие.

 

The personal approach to education turns out that the person turns out, implemented and developed through the process of subjectivity, objectivity, activity, commitment, motivation, awareness, support to vital and cognitive experience of the subject. Subjectivity acts as a central integral characteristic personality that reflects its active and selective, proactive, responsible, transformative relationship to itself, activities, people, life and the world. Summary of scientific papers on the formation and development of personality and subjectivity future teachers in the educational process allowed the university characterized the process as a whole as the implementation of a teaching strategy that is based on the following principles: focus on personal and professional individuality of each student and provide differentiated individualized approach to his training; strengthening subjective individual potential of each student; openness, variability, dynamic changes in the content, forms and methods of training; fundamental higher education combined with deep professionalization; dialogical educational process and its problems; subjective educational process that involves activity, initiative and responsibility of all its members.

Key words: personality, subject, subjectivity, future teacher, professional training, educational process, personal position, development, self-improvement.


Повний текст:

PDF

Посилання


Зимняя И. А. Педагогическая психология / И. А. Зимняя. – М. : «Логос», 1999. – 384 с.

Климов Е. А. Образ мира в разнотипных профессиях / Е. А. Климов. – М. : МГУ, 1995. – 328 с

Фельдштейн Д. И. Психология становления личности. – М. : Международная педагогическая академия, 1994. – 156 с.

Франкл В. Человек в поисках смысла : Сборник : Пер. с англ. и нем. / Общ. ред. Л. Я. Гозмана и Д. А. Леонтьева. – М. : Прогесс, 1990. – 368 с.

Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя / Л. М. Митина. – М. : «Флинта», 1998. – 200 с.

Бондаревская Е. В. Смыслы и стратегии личностно-ориентированного воспитания / Е. В. Бондаревская // Педагогика. – 2001. – № 1. – С. 17-24.

Бондаревская Е. В. Гуманистическая парадигма личностно-ориентированного образования / Е. В. Бондаревская // Педагогика. – 1997. – № 4. – С. 11-17.

Сериков В. В. Личностный подход в образовании : концепция и технологии / В. В. Сериков. – Волгоград: «Перемена», 1994. – 152 с.

Якиманская И. С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе / И. С. Якиманская. – М. : «Сентябрь», 1996. – 95 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.578236

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.