КОНТРОЛЬ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ В КЛАСИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ ХІХ СТОРІЧЧЯ

О. П. Кальнік

Анотація


У статті узагальнюється досвід реалізації контролю навчальних досягнень в класичних університетах ХІХ століття, відслідковується процес утвердження основних форм і методів контролю навчальних досягнень, які використовуються у сучасних ВНЗ. Аналізуються вимоги до контролю, зафіксовані в університетських статутах,а також у нормативно-методичних документах Міністерства народної освіти. Розглядаються особливості попереднього контролю, зокрема порядок проведення вступних іспитів, практика поточного контролю (словесні і практичні методи, семінари), форми підсумкового контролю (семестрові і курсові іспити, державні іспити), а також іспити на отримання наукових ступенів магістра і доктора. Відзначається, що система контролю навчальних досягнень протягом ХІХ століття формувалася і удосконалювалася, поступово еволюціонуючи в сторону підвищення вимог як до абітурієнтів, так і до студентів, а особливо випускників університетів. Наголошується на необхідності вивчення окремих аспектів досвіду організації контролю навчальних досягнень студентів російських університетів і переосмислення його з сучасних позицій.

 

Ключові слова: контроль навчальних досягнень, історія педагогіки ХІХ століття, університети, попередній контроль, поточний контроль, підсумковий контроль, іспити.

 

 

В статье обобщается опыт реализации контроля учебных достижений в классических университетах XIX века, отслеживается процесс утверждения основных форм и методов контроля знаний, которые используются в современных вузах. Анализируются требования к контролю, зафиксированные в университетских уставах, а также в нормативно-методических документах Министерства народного просвещения. Рассматриваются особенности предварительного контроля, в том числе порядок проведения вступительных экзаменов, практика текущего контроля (словесные и практические методы, семинары), формы итогового контроля (семестровые и курсовые экзамены, государственные экзамены), а также экзамены на получение ученых степеней магистра и доктора. Отмечается, что система контроля учебных достижений в течение XIX века формировалась и совершенствовалась, постепенно эволюционируя в сторону повышения требований как к абитуриентам, так и к студентам, а особенно к выпускникам университетов. Подчеркивается необходимость изучения отдельных аспектов опыта организации контроля учебных достижений студентов российских университетов и переосмысление его с современных позиций.

Ключевые слова: контроль учебных достижений, история педагогики XIX века, университеты, предварительный контроль, текущий контроль, итоговый контроль, экзамены.

 

 

The article summarizes the experience of the implementation of educational achievements assessment in the classical universities of the 19th century. The author follows up on the process of adoption of the basic forms and methods of educational achievements assessment, which are used in modern universities, analyzes the requirements to assessment set forth in the statutes of the universities, as well as in regulatory and procedural documents of the Ministry of Public Education. He considers the peculiarities of placement assessment, including the procedure of entrance exams, practice of formative and diagnostic assessment (verbal and practical methods, seminars), forms of summative assessment (end-of-semester and end-of-course exams, state exams), as well as exams for master's degree and doctorate. It is noted that the achievement assessment system was being modified and improved over the period, gradually evolving towards increasing demands both to applicants and to the students, and especially to university graduates. The author emphasizes the need of further analysis of certain aspects of the organization of educational achievements assessment of the Russian universities students, its rethinking from modern point of view.

Key words: educational achievements assessment, history of education of the 19thcentury, universities, placement assessment, formative assessment, summative assessment.


Повний текст:

PDF

Посилання


Аванесов В. Тесты: история и теория. Конец 19 века // Управление школой. – 1999. – № 14. – С. 14.

Аврус А.И. История российских университетов: Очерки / А.И. Аврус . – М. : ООО «Издат. центр науч. и учеб. программ», 2001. – 192 с.

Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: метод. посіб. для студ. магістратури / С.С. Вітвицька. – К.: Центр навчальної літератури, 2003. – 316 с.

Жарова Е.Ю. Экзамены в университетах Российской империи в первой половине XIX в. / Е.Ю. Жарова // Вопросы образования. – 2014. – № 4. – С. 246-259.

Жарова Е.Ю. О вступительных экзаменах в университеты Российской империи во второй половине ХІХ – начале ХХ века / Е.Ю. Жарова // Вестник Пермского университета. – №3 (34). – 2016. – С. 32-41.

Кальнік О.П. Педагогічні умови організації контролю навчальних досягнень з гуманітарних дисциплін у фаховій підготовці курсантів вищих військових навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / О. П. Кальнік. – К., 2009. – 20 с.

Пирогов Н.И .Вопросы жизни. Дневник старого врача / [Сост. А. Д. Тюриков] — Иваново, 2008. – 427 с.

Пташний О.Д. Теорія і практика контролю результатів навчально-пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів України у другій половині ХІХ ст..: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» /О.Д. Пташний – Х., 2003. – 24 с.

Шхацева К.Л. Педагогические условия организации эффективного контроля знаний студентов вуза: дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / К.Л. Шхацева. – Нальчик, 2003. –195 c.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.578678

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.