ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ КУРСАНТІВ ВІЙСЬКОВИХ ЗВО В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
Анотація
У статті йдеться про важливість організації самостійної роботи курсантів військових вишів у процесі вивчення іноземної мови. Цей процесс розглянуто в контексті компетентнісного підходу, оскільки саме він визначає результативно цільову спрямованість освіти. Визначено, що ціннісно-цільова орієнтація навчання іноземної мови у військових закладах вищої освіти спрямована на формування білінгвальної особистості військовослужбовця, де іншомовна самостійність розглядається як необхідна умова цього становлення. З’ясовано, що самостійна робота курсантів є складником такого важливого елементу професійної підготовки як самопідготовка, що є обов’язковим видом навчальної діяльності і організовується командирами підрозділів. Встановлено, що самостійна робота курсантів у процесі вивчення іноземної мови забезпечує такі важливі вміння: самостійно аналізувати іншомовну професійно зорієнтовану інформацію, одержувати потрібні відомості, адекватно оцінювати та застосовувати вихідні дані для ефективного вирішення бойових завдань. У статті визначено, що рівень готовності курсантів до здійснення самостійної роботи підвищується за умови організації її як цілісної системи на основі методично організованого освітнього та розвивального інформаційного середовища.
Ключові слова: організація, самостійна робота, курсанти, військовий, інновації, методика.
В статье говорится о важности организации самостоятельной работы курсантов военных вузов в процессе изучения иностранного языка. Этот процесс рассмотрен в контексте компетентностного подхода, поскольку именно он определяет результативно целевую направленность образования. Определено, что ценностно-целевая ориентация обучения иностранному языку в высших военных учебных заведениях направлена на формирование билингвальной личности военнослужащего, где иноязычная самостоятельность рассматривается как необходимое условие этого становления. Выяснено, что самостоятельная работа курсантов является частью такого важного элемента профессиональной подготовки как самоподготовка, что является обязательным видом учебной деятельности и организуется командирами подразделений. Установлено, что самостоятельная работа курсантов в процессе изучения иностранного языка обеспечивает такие важные умения: самостоятельно анализировать иноязычную профессионально ориентированную информацию, получать нужные сведения, адекватно оценивать и применять исходные данные для эффективного решения боевых задач. В статье определено, что уровень готовности курсантов к осуществлению самостоятельной работы повышается при организации ее как целостной системы на основе методически организованной образовательной и развивающей информационной среды.
Ключевые слова: организация, самостоятельная работа, курсанты, военный, инновации, методика.
The article deals with the importance of organizing self-preparation work of cadets of military higher education in the process of studying a foreign language. This process is considered in the context of a competent approach, since it determines the objective orientation of education. It has been determined that the value-purpose orientation of foreign language learning in military higher education institutions is aimed at forming a bilingual personality of a serviceman, where foreign-language autonomy is considered as a necessary condition for this formation. It is proved that in the process of self-preparation work a cadet forms professionally significant qualities that allow solving educational tasks of varying complexity on the basis of existing competencies. It is revealed that self-preparation work of cadets is an integral part of such an important element of vocational training as self-training, which is a compulsory type of educational activity and is organized by unit commanders. Self-preparation work in the process of studying foreign languages allows the implementation of interdisciplinary associations formed during the study of specialized disciplines. Experience in practical work shows that self-preparation work in a foreign language allows you to study in depth the military terminology, thematic sections that reflect the topics of this industry, texts of professional orientation, etc. It is defined that self-preparation work of cadets in the process of studying a foreign language provides such important skills: independent analysis of foreign-language professional information, obtaining of the necessary information, adequate evaluation and appliance to the source data for the effective solving of combat tasks. In the article it is determined that the level of readiness of students to perform self-preparation work increases if it is organized as a integral system on the basis of a methodically organized educational and developing informational environment. The selection of these tools is determined by the goals and objectives of teaching the foreign language of the cadets and their initial level of the language skills.
Key words: organization, self-preparation work, cadets, military, innovations, methodology
Повний текст:
PDFПосилання
Евдокимова М. Г. Система обучения иностранным языкам на основе информационно-коммуникационной технологии (технический вуз, английский язык) : автореф. дис. ... д-ра пед. наук. ‒ М., 2007. – 49 с.
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. – М. : Исслед. Центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 210 с.
Москотина О. В., Москотина О. В. Особенности организации самостоятельной работы курсантов при обучении иностранному языку в военном вузе в инновационных условиях построения учебного процесса // Современные проблемы науки и образования. – 2015. – № 6.; URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=22359 (дата обращения:
03.2018).
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1226852
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.