ВИКОРИСТАННЯ НАВЧАЛЬНО-ТВОРЧИХ ЗАДАЧ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

В. М. Богута

Анотація


На основі вивчення наукових доробків вітчизняних та зарубіжних вчених у статті означено загальні тенденції щодо розуміння сутності та механізмів формування творчих здібностей особистості. Аналіз ґенези творчих здібностей уможливив виявлення того, що тлумачення сутності досліджуваної інтегральної якості вченими різних наукових галузей різняться за методологічними підходами. Опрацювання науково-теоретичних джерел відповідної проблематики дало змогу пересвідчитися, що дослідники вивчають творчі здібності як специфічну форму психічної активності, яка залежить від рівня інтелекту, та як єдність процесів мислення й уяви в їх якісному вираженні. Здійснення аналітичного дослідження уможливило виокремлення змістоутворюючих компонентів творчих здібностей.

Притримуючись поглядів прихильників егалітарної концепції творчості автор робить припущення, що для формування творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку найбільш сприйнятливим є проблемний тип навчання. Серед численної кількості описаних способів активізації творчих здібностей особистості обґрунтовано обрано навчально-творчі задачі як форму організації змісту навчального матеріалу. Проведене дослідження виявило проблеми та рівень використання навчально-творчих завдань вчителями початкової школи в реальних умовах загальноосвітнього навчального закладу.

 

Ключові слова: творчі здібності, якості творчої особистості, проблемний тип навчання, навчально-творчі задачі, учні початкових класів.

 

 

На основании изучения научных трудов отечественных и зарубежных ученых в статье обозначены основные тенденции понимания сущности и механизмов формирования творческих способностей личности. В процессе изучения проблемы формирования творческих способностей личности выявлено, что толкование исследуемого интегрированного качества учеными разных научных отраслей зависит от методологического подхода. Анализ научно-теоретических источников освещаемой проблематики дает возможность убедиться в том, что ученые рассматривают творческие способности с точки зрения специфической формы психической активности или в единстве процессов мышления и фантазии в их качественном выражении. Аналитическое исследование определило структурные компоненты творческих способностей личности.

Придерживаясь позиции эгалитарной концепции творчества, автор допускает, что в решении исследуемого вопроса обучения детей младшего школьного возраста эффективным будет проблемный тип. Среди многочисленных способов активизации творческих способностей автором избраны учебно-творческие задачи как форма организации содержания учебного материала. Экспериментальное исследование выявило проблемы и уровень использования учебно-творческих задач учителями начальной школы в реальных условиях общеобразовательного учреждения.

 

Ключевые слова: творческие способности, качества творческой личности, проблемный тип обучения, учебно-творческие задачи, младшие школьники.

 

 

On the basis of study of scientific works of domestic and foreign scholars the common tendencies in relation to understanding the essence and mechanisms of forming the creative abilities of personality have been defined in the article. The analysis of genesis of creative capabilities of personality allowed to educe that interpretation of essence of the investigated integral quality by scientists of different scientific spheres are wide and vary by methodological approaches. Working on theoretical sources of corresponding range of problems witnessed that researchers studied creative abilities as: specific form of psychical activity, which depends on the intellect level, and unity of thinking and imagination processes in their quality expression. Realisation of analytical research gave us an opportunity to determine the components that form the fillings of creative capabilities: curiosity and a real for creativity, an interest in a search of new information; an alacrity to take a risk, initiative and persistence, diligence and passion, an ability to clearly see the challenges of the causality, capability to put forward various hypotheses and original ideas, a drive for research activity, an active imagination, skills in analyzing, integrating and synthesizing information, the peculiarities of thinking (search and transforming style, alternatives accuracy), memory (associative abilities), perception ( integrity, self-reliance) etc.

Holding looks on supporters of egalitarian conception of creative work, the author makes supposition that the most receptive for forming the creative capabilities of children at mid-childhood is the problem type of educating. Among the numerous quantity of the described methods of activation of creative abilities of personality the educational creative tasks as a form of organization of contents of educational material are reasonably selected: the tasks based on definition of contradictions, the tasks without any background information, tasks for establishing a prognosis, tasks in optimization, tasks of reviewing, challenges for an ability to design algorithmic and heuristic tasks, logic tasks, tasks where the compilation of conflicting exigencies is required, aesthetic tasks, research tasks, ingenuity tasks and the tasks aiming at developing imagination and fantasy. The conducted research has educed the problems and level of usage of educational creative tasks by teachers of primary school in real conditions of general educational establishment.

 

Key words: creative abilities, internals of creative personality, problem type of study, educational creative tasks, pupils of primary classes.


Повний текст:

PDF

Посилання


Андреев В. И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности. Казань. 1988. 238 с.

Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте. СПб. 1997. 96 с.

Гріневич Л. Нова школа. Проект для обговорення URL: http://mon.gov.ua/202016/08/21/2016-08-17-3-.pdf

Дружинин В. Н. Психология способностей. М. 2007. 541 с.

Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремінь. К. 2008. 1040 с.

Командышко Е. Ф. Проблема творческого развития личности в контексте зарубежных научных исследований. URL: http://www.art-education.ru/AE-magazine/archive/nomer-1-2010/komandyshko_07_03_2010.pdf

Лук А. Н. Мышление и творчество. М. 1976. 144 с.

Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька. К. 2002. 270 с.

Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості. К.: Міленіум. 2006. 346 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843211

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.