ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНОГО ОБЛАДНАННЯ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

В. В. Лебедєва

Анотація


У статті висвітлено засоби інформаційно-комунікаційних технологій навчання. Розглянуто апаратні та програмні засоби інформаційно-комунікаційних технологій навчання. Розкрито зміст курсу «Технічні засоби навчання та нові інформаційні технології» для формування ІК-компетентності майбутнього вчителя, розкрито особливості призначеня та функціонування мультимедійного обладнання. Розглянуто основні показники якості зображення на екрані; схарактеризовано базові технології виготовлення мультимедійних проекторів; визначено переваги та недоліки технологій; розглянуто можливості підключення проектора до джерел інформації. Зазначено основні параметри при виборі мультимедійного проектора. Розкрито програмне забезпечення підготовки мультимедійних матеріалів для демонстрації на екрані. Розглянуто етапи та рекомендації для складання структури уроку-презентації. Для створення рекламного анонсування або візитки курсу наведено приклад складання структурної презентації до курсу або дисципліни та її основні компоненти. Розглянуто програмне забезпечення для запису власних відео уроків та відео лекцій.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інформаційно-комунікаційна компетентність, апаратні засоби інформаційно-комунікаційних технологій навчання,мультимедійний проектор, презентація.

 

В статье освещены средства информационно-коммуникационных технологий обучения. Рассмотрены аппаратные и программные средства информационно-коммуникационных технологий обучения. Раскрыто содержание курса «Технические средства обучения и новые информационные технологии» для формирования ИК-компетентности будущего учителя; особенности функционирования мультимедийного оборудования. Рассмотрены основные показатели качества изображения на экране. Охарактеризованы базовые технологии изготовления мультимедийных проекторов и определены преимущества и недостатки технологий. Рассмотрены возможности подключения проектора к источникам информации. Указаны основные параметры при выборе мультимедийного проектора. Раскрыто программное обеспечение подготовки мультимедийных материалов для демонстрации на экране. Рассмотрены этапы и рекомендации для составления структуры урока-презентации. Для создания рекламного анонсирования или визитки курса приведен пример составления структурной презентации к курсу или дисциплины и ее основные компоненты. Рассмотрены программное обеспечение для записи собственных видео уроков и видео лекций.

Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, информационно-коммуникационная компетентность, аппаратные средства информационно-коммуникационных технологий обучения, мультимедийный проектор, презентация.

 

Computer technologies and devices constantly improve, become more saturated, capacious, flexible, productive, aimed at different needs of users, thus increasing the new possibilities of their use. Consequently, the content load of the course "Technical Training Tools and New Information Technologies", which combines such properties as multimedia presentation of information and interactivity of the "software user-user", is changing. The study of technical means of training in the system of means of information and communication technologies of teaching involves not only the consideration of their teaching and methodological functions, the principles of education, the peculiarities of the organization of teaching activity with the use of hardware, but also the formation of physical and technical representations about the technical means of training (their construction, the principle actions, main methods of work, rules of maintenance, sanitary and hygienic rules of application in the educational process). Therefore, for the effective development of information and communication technologies in the professional activity of future teachers, they must have different means of these technologies, in particular, they must be familiar with the main hardware and technology components of information and communication technologies. The article outlines the means of information and communication technologies of education. The hardware and software of information and communication technologies of training are considered. The essence of the course "Technical means of training and new information technologies" for the formation of the IC-competence of the future teacher is revealed. The features of the purpose and functioning of the multimedia equipment are revealed. The main indicative quality of the image on the screen is considered. The basic technologies of manufacturing of multimedia projectors are characterized. The advantages and disadvantages of technology are determined. The possibilities of connecting to sources of information are considered. The basic settings for selecting a multimedia projector are indicated. Software for training multimedia materials for demonstration on the screen is opened. Steps and recommendations for drawing up the structure of the lesson presentation are considered. An example of creating a structural presentation for a course or discipline and its main components is provided for creating a promotional announcement or business card. The software for recording their own video tutorials and video lectures is considered.

Key words: information and communication technologies, information and communication competence, hardware of information and communication technologies of training, multimedia projector, presentation.


Повний текст:

PDF

Посилання


Пензай Л.І. Інформаційна компетентність як вагома складова фахової компетентності вчителя [електронний ресурс] / Лариса Іванівна Пензай / Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_tehnology/32355/ - назва з титул. екрана.

Панюкова С.В. Использование информационных и коммуникационных технологий в образовании : [учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений]. [Текст]/С.В. Панюкова. – М.: Издательский центр «Академия», 2010. – 224 с.

Дегтярьова Галина. Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічних дисциплін у системі післядипломної освіти : монографія / Галина Дегтярьова – Х.: Мачулін, 2016. – 584 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1228386

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.